Autóteszt: Kutasi Marcell – Skoda Superb L&K 2.0 TDI 4×4 DSG SCR

Az AutóCity Zrt. Skoda márkakereskedéséből a Skoda zászlóshajójának, a megújult Superbnek egyik különlegesen felszerelt változatát próbálta ki Kutasi Marcell, az acélszerkezetű csarnokok gyártásával és kivitelezésével, valamint szendvicspanel-szereléssel foglalkozó Delta-Interváz Kft. ügyvezetője.

A mi családunk általában francia kocsikat használ, de amikor legutóbb autót cseréltem, a lehetőségek között ott volt a Skoda Superb is, ezért nagyon örültem, hogy most kipróbálhatom az új változatot.

A mostani frissítés leginkább az első és a hátsó részt érintette. Ismét lépett egyet előre a Skoda?

Azt vettem észre, hogy leginkább a lámpatestek változtak. Nekem nagyon tetszenek, de mégis inkább a funkciójuk miatt szeretnék ilyent a saját autómba. Ezek a LED-Mátrix fényszórók hihetetlenül fejlettek, és képesek mindig a közlekedési szituációnak megfelelő legoptimálisabb fénymennyiséget nyújtani. A formával kapcsolatban azt vettem észre, hogy megnézik az utcán autót, de inkább csak másodjára. Elsőre csak egy diszkréten elegáns nagyautót látnak – ami sok esetben erény-, aztán jön csak felismerés, hogy milyen szép is a Superb. Én is így voltam vele, miután először leparkoltam és mentem vissza az autóhoz, akkor jártam körbe újra, és néztem meg alaposan a részleteket.

A Superb első generációja óta a legnagyobb attrakció a térkínálat. Még a majd ötméteres hosszhoz képest is elképesztő, hogy mennyi hely van az utastérben. Én 195 centi magas vagyok, de saját magam mögé is úgy be tudtam ülni, hogy a térdem meg sem közelítette az első ülés támláját. Mindemellett kapunk egy szintén óriási csomagteret, ami az ötajtós kivitelben is annyira jól használható, hogy szinte megkérdőjelezi a kombiváltozat létét.

A belső térben is megújult a Superb, az egyik leglátványosabb extra a teljesen digitális műszerfal. Ez mennyire illeszkedik az inkább elegáns mintsem technokrata hangulatba?

Nagyon sok hasznos funkciót tud megjeleníteni, és nyilván nagy előny, hogy mindig az aktuális közlekedési szituációnak megfelelő elrendezést lehet választani. Sokak számára ez fontos lehet, de én inkább a klasszikus elrendezést kedvelem, így maradtam a két nagy fő műszer között az információs sáv kialakításnál.

Újdonság volt számomra az üléshűtés, de a 33 fokos külső hőmérséklet mellett az ember hamar megtanulja ennek a felszerelésnek a fontosságát. A klímaberendezés is nagyautós természetességgel működött, villámgyorsan és huzatmentesen hűtötte le az utasteret, még akkor is, amikor a legmelegebb órákban a tűző napon hagytam az autót.

Sajnos nem mentem annyit, hogy ki tudjam próbálni a prediktív tempomatot, de nagyon izgalmasan hangzik, hogy az autó a kamera és a navigációs rendszer adatai alapján a következő 1-2 kilométerre „előre látja” a közlekedési helyzeteket, és felkészül ezekre. Hasonló érzésem volt a fedélzeti rendszerrel kapcsolatban. Letisztult, elegáns felületen, ahol ráadásul nagyon ízlésesen integrálták a középkonzolba a képernyőt, elképesztően sok beállítási lehetőséget kínál, de úgy, hogy szinte kitalálja a sofőr gondolatait. Amit más autóknál rengeteg gombnyomással, a figyelmet a vezetésről elvonva lehet megoldani, azt itt túlzás nélkül két-három mozdulattal elértem.

Az automataváltó is új volt nekem. Mint itthon olyan sokan, eddig én is idegenkedtem tőle. Ezt most már múltidőben mondhatom, mert a Superb váltója meggyőzött. Korábban attól féltem, hogy az automatával nem én irányítom az autót, de ez a DSG szinte kitalálja a sofőr gondolatait. Sport módban szépen kiforgatta a motort, majd komfortba váltva az üzemmód kapcsolót korábban kapcsolta a fokozatokat, amikor pedig még kényelmesebben közlekedtem, akkor egészen korán felváltott a legmagasabb fokozatba.

A motor is passzol a váltóhoz?

Most egy szívómotoros benzines autóval járok a hétköznapokon, és bevallom, hogy hiányzik a turbódízelek nyomatéka. Racionális választásnak tűnt az a motor, mivel csak rövid távokon használom a saját autóm, munkaidőmben a turbódízel cégautóval járok, aminek a nyomatéka még városban is jól kihasználható. A kipróbált Superb is ideálisan motorizált, ez a kétliteres dízel nagyszerű konstrukció. Nagyon robbanékony tud lenni, sport állásban akár egy rövid előzés alatt is hihetetlen tempóra ugrik, ugyanakkor a kényelmes, komfortos utazásban is jó partner. Kicsit ijesztő is, hogy mennyire gyors. Bár az én kisfiam még csak kétéves, de belegondoltam abba, hogy ha 16 év múlva odaadnék egy ilyen autót a 18 éves fiamnak, akkor bizony néha aggódnék is amiatt, nehogy butaságot csináljon, mert ezzel a motorral nagyon könnyű elérni a veszélyes sebességtartományokat. Úgy gondolom, hogy a 150 lóerős változat is jó választás lehet, biztos, hogy azzal sem lassú a Superb.

A fogyasztás dízelesen visszafogott, még a négykerékhajtással és az automata váltóval is nagyon kedvező volt, de erre számítottam is. Ami viszont meglepett, az a csendessége, ebben nyilván komoly szerepe van a bőséges zajcsillapításnak is, hiszen a futómű felől is alig érkeztek zajok az utastérbe.

Ha már futómű, komfortos vagy sportos a Superb?

Magam is elcsodálkoztam rajta, de valamiféle varázslatot alkalmaztak a Skoda mérnökei, mert mindkettő igaz rá. Ahogy említettem, eddig francia autókkal jártunk, azok pedig közismerten lebegnek az úthibák felett. Ezt a Superb is tudja! Kipróbáltam a Kandó Kálmán utcában is, ami gyerekkorom kedvenc utcája volt, aztán sajnos elrontották, és ott is gyönyörűen átjött az autó. A tesztautóban levő adaptív lengéscsillapítás az ilyen utakon értelmet nyer, aztán ha sportosabb vezetésre váltunk, akkor a váltóhoz hasonlóan a futómű is azonnal alkalmazkodik, és odaragasztja az autót a kanyarokban.

A Superb ára mennyire tükrözi azt, hogy a márka mára sok tekintetben lekörözte a nevesebb konkurenseket?

Én elsőre 3 millió forinttal magasabb árat tippeltem a tesztautóra, és ez talán válasz is a kérdésre. Bár ma már nem olcsó autó a Skoda, így a Superb sem, de a vételárakban még mindig nem tükröződik az a rengeteg hozzáadott érték, amit az autó kínál.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                  1968 cm3

Maximális teljesítmény:                   190 LE 3500-4000/min

Maximális nyomaték:                      400 Nm 1900-3300/min

Saját tömeg:                                      1665 kg

Csomagtér:                                      625 l

Maximális sebesség:                         232 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                    8,0 s

Átlagfogyasztás (WLTP):               5.6-7.1 l

Alapár (Ambition 2.0 TDI DSG):  11.293.220 Ft

 

Fontosabb alapfelszerelések (Ambition): ESC (Elektronikus stabilitásvezérlés), automata klímaberendezés “Climatic”, oldallégzsákok elöl, függönylégzsákok, térdlégzsák a vezetőoldalon, központi zár rádiótávirányítással, elektromos ablakemelők elöl és hátul, fűthető első ülések, elektromechanikus kézifék, Front Assistant, sötétedésre aktiválódó fényszórók, esőérzékelős ablaktörlő, telefonkihangosító (Bluetooth), tempomat, LED kanyarkövető fényszórók, Start-stop rendszer

T.R.