Lassú építkezési folyamat a külpiacra lépés és új üzleti partneri kör kiépítése a koronavírus okozta gazdasági visszaesés közepette, de nem lehetetlen. Számos eszközzel próbálta ebben is segíteni a vállalkozókat a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara a – kicsit sem szokványos – 2020-as évben.
Nemzetközi partnerkeresés új módszerekkel
A nemzetközi üzleti partnerségi szolgáltatások több formában eddig is rendelkezésre álltak a megye és a régió vállalkozói részére: nemzetközi üzletember találkozók szervezése itthon és külföldön, ország-, és szektor-specifikus tájékoztató rendezvények, nemzetközi üzleti partnerkeresési adatbázisok, melyek nyilvánosak és minden vállalkozás számára hozzáférhetőek az Enterprise Europe Network támogatásával.
Teljesen új megközelítést igényelt azonban ezen szolgáltatások biztosítása és működtetése a 2020-as évben. Az egyik legnagyobb lépés, az immár ötödik éve Pécsett szervezett nemzetközi üzletember találkozó magyar nyelven való hozzáférésének biztosítása volt, mely az online verzióban még az utazási és egyéb díjaktól is mentesítette a vállalkozókat, ráadásul augusztustól december végéig bármikor lehetővé tette a tárgyalások online lebonyolítását. Sajnos azt tapasztaltuk, hogy a régóta hangoztatott digitális készségek hiánya sok vállalkozót gátolt a lehetőség kihasználásban. Egy ilyen nemzetközi platform használata nem ördöngösség, de alapfeltétel, hogy a vállalkozás rövid és komplett profilt tudjon megfogalmazni azzal kapcsolatban, hogy mi az üzleti ajánlata, milyen partnert keres. Ezeket az információkat, valamint a cég logóját és a tárgyaló fényképét kell megjeleníteni, és aktívan figyelni a folyamatos frissülő regisztrált profilokat, az alkalmasnak tűnőket pedig tárgyalásra jelölni.
A ki nem használt lehetőségek
Összegzésül elmondható, hogy a tavalyi kísérlet nem várt sikereket hozott, és rengeteg tapasztalatot a továbbfejlesztésével kapcsolatban. 24 országból 540 cég 655 üzleti ajánlatát rögzítették az ITT és MOST nemzetközi üzleti partnerkereső platformon, és volt olyan vállalkozó, aki 15 új potenciális üzleti partnerrel tárgyalt.
A tapasztalat azért azt mutatja, hogy még van hova fejlődni mind a digitális rendszer használatának tanulásában, mind az üzleti ajánlatok megfogalmazásában annak érdekében, hogy maximálisan kihasználhassák a cégek a rendszer adta lehetőségeket.
A partnerkeresést segítette az a 23 online tájékoztató rendezvény, melyek során közel 900 vállalkozó kapott első kézből származó információkat az adott célpiacról vagy szektorról, és megismerkedhetett a tevékenységét ott helyben segítő intézményrendszer – CED irodahálózat, KKM Külgazdasági attasék, EEN irodák, vegyeskamarák, MKIK bilaterális tagozatok, vagy éppen az EXIMbank – kollégáival. Idén is szervezünk ilyen fórumokat a felületen, de a hatékonyság végett és a párhuzamosságok elkerülése érdekében a hazai kamarai hálózat online eseményeit is fókuszáltan fogjuk itt megjeleníteni.
A tavalyi tapasztalatok alapján az ilyen jellegű információ igen hasznos volt a résztvevők számára, de mégsem érte el azt a célt, hogy a vállalkozók elkezdjenek tárgyalni ezekről a lehetőségekről és üzletet kössenek. A szervezők egyetlen dolgot kértek tavaly: visszajelzést – hiszen ez munkájuk eredményességének fokmérője.
Rendkívül jól működött ilyen szempontból azonban az online beszállítói fórum, ahol az adott iparágban meghatározó 4-5 cég keresett beszállítót. Ez a gépipari beszállítói nap egymagában 50 konkrét tárgyalást eredményezett. Így a 2021-es év fókusza lesz 5 nagy beszállítói fórum megszervezése és lebonyolítása a felületen, élelmiszer-, gépipar, kreatív ipar, turizmus és egészségipar témákban.
…és akiknek már sikerült
Az első konkrét élelmiszeripari üzletkötés is megtörtént a partnerek online tárgyalása után. Számos folyamatban van, és még mindig van lehetőségük tárgyalásra jelölni egymást a regisztráltaknak ez év augusztus 31-ig.
Megtanuljuk ezt is
Az online találkozók nemcsak az üzleti ajánlatok miatt fontosak – hiszen konkrét üzletek is köttetnek itt, hanem ezen túlmenően is számos hasznos eredményük lehet. A tárgyalások során ugyanis nagyon sok háttér információ begyűjthető az adott üzleti környezetről, új termék vagy szolgáltatás bevezetésénél tesztelhető a piaci reakció, a cég ismertségének növelésére, jelenléte az üzleti közösségben, de akár a konkurencia megismerésére is használható, nem utolsó sorban pedig remek tárgyalási gyakorlatot ad.
Regisztráció és üzleti partnerkeresés 24 országban – részben magyar nyelven: https://ittesmost.b2match.io/