Pécs legújabb autószalonjának sportos SUV modelljét próbálta ki Szabó Zoltán, a Nana Bisztró üzletvezetője. Az AutoCity napokban érkezett tesztautója, a CUPRA Formentor idén újult meg. Sportossága nem csak vonalvezetéséből fakad, tapasztalataink szerint az 1.5 TSI motorral is kellően dinamikus a spanyol SUV.
Bővebben: Autóteszt: Szabó Zoltán – Cupra Formentor 1.5 TSIA kategóriát ismerem, magam is hasonló méretű SUV modellt használok, de az sokkal kevésbé izgalmas, mint a Formentor. Sokat autózok, Pécs mellett lakom, így javarészt az ingázásból és a városi közlekedésből jön össze az évi 30 – 40 000 kilométer.
Miért SUV modellt választott?
Három gyermekem van, így a legfontosabb szempont, hogy elférjünk, kényelmes legyen, biztonságos és takarékos. A Formentor ehhez képest abban ad pluszt, hogy a racionalitás mellé érzelmeket is csempész a hétköznapokba, nem is keveset. A külseje roppant izgalmas, a cápaorra hasonlító orrkialakítás ezekkel az egyedi menetfényekkel vonzza a tekintetet. Oldalról a kupésan ereszkedő tetőív és a hatalmas sárvédő feletti domborítások határozza meg, de érdekes, hogy a küszöb feletti bemélyedés és az ajtón végignyúló határozott vonal mennyire karcsúnak mutatja. Hátulról is izgalmas a karosszéria, a világító embléma pedig nagyon jó ötlet. Összességében az a jó az autóban, hogy úgy mutat erőt, hogy ebbe nem vegyül agresszió.
Belül is ennyire sportos a hatás?
Talán még inkább az, bár a külsőt nehéz felülmúlni. Az ülések kényelmesek és látványosak, a műszerfal átlátható és könnyen kezelhető, a képernyők nagyok. A DSG váltó egy formás kis karral vezérelhető, tárolóhelyből is van bőven. A hely elegendő, de hátul már nem biztos, hogy három gyerekülés is elférne, ehhez inkább megnézném az Atecát a modellpalettáról. Meglepett viszont a csomagtér, a kupés hátsó alatt nem számítottam ekkora helyre. Ügyes az ülésdöntés elosztása, és családapaként az is szimpatikus, hogy hátra is rendelhető oldallégzsák.
A felszereltség mennyire teljes?
Nekem minden szükséges kiegészítő benne volt. Az tetszett, hogy nem tolakodó az autó, lehet csak az alapfunciókat használva autózni vele, ugyanakkor az, aki aktívan használja a legújabb extrákat, szintén könnyedén eligazodik a menürendszerben.
Akár 333 lóerővel is rendelhető a Formentor, ehhez képest mire elég a 150 lóerős alapmotor?
Nyilván nem lehet összehasonlítani a csúcsmodellel, de én egyáltalán nem csalódtam, sőt! Az én autóm 1.6-os benzinmotorjához képest kifejezetten fürge, és még kevesebbet is fogyasztott. Érdekes volt figyelni, hogy néha lekapcsolt a négyből két hengert, és ebből semmit sem éreztem. A DSG váltóról tudtam, hogy remek szerkezet, most sem csalódtam benne, így összességében ezzel a hajtáslánccal is harmonikus az autó, és a sportos külső sem marad üres ígéret. A 200 feletti végsebesség és a 8.9 másodperces gyorsulás remek érték, a sportos vezethetőségben pedig sokat segít az elektronikus differenciálzár is.
Dízelmotorral, vagy plug-in hybrid hajtással is választható a Formentor, és az említett VZ fantázianevű sportkivitel is elérhető. Szükség van ennyi opcióra?
A választás szabadsága mindig jó, ha pedig az autó minél jobban megfelel a felhasználási igényeknek, az nem csak a tulajdonos elégedettségét fokozza, hanem akár környezetvédelmi szempontok alapján is kedvező. Ma divat elítélni a dízeleket, de sok olyan felhasználási terület van, ahol egy 2 literes TDI az optimális megoldás, viszont számos területre egy tölthető hibrid a legjobb. Az is szimpatikus, hogy az 1.5 TSI is elérhető mild-hibrid rendszerrel és anélkül is. Talán azért tetszik ennyire ez a filozófia, mert mi is így gondolkodunk a Nana-nál. Széles a választékunk, fiatalos menüt állítottunk össze, és tudjuk mennyire fontos a megfelelő tálalás. Azt gondolom, ma ez nem csak a vendéglátásban sikeres recept, hanem az autóiparban is ezzel lehet érvényesülni.
Az eladási számok ezt mutatják, a Cupra nagyon sikeres Európában, de a magyar piacon is befuthat egy spanyol márka?
Igen, mert ott a háttér, az anyacég. Ezzel biztonságot is kap a vásárló. Azt gondolom, hogy egyre többen keresik az egyedit, a különlegeset, amiben nagyon erős a Cupra, és mellé ott a kipróbált technológiával rendelkező anyavállalat, hatalmas tapasztalattal és nagyon erős garanciális és szervizháttérrel. Ez a kombináció szerintem nálunk is sikeres lehet.
T.R.
A tesztautó adatai:
Hengerűrtartalom: 1498 ccm
Maximális teljesítmény: 150 LE (110 kW)
Maximális nyomaték: 250 Nm
Csomagtér: 450 liter
Maximális sebesség: 205 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 8.9 sec.
Átlagfogyasztás: 6,1 liter/100km
Tesztautó vételára: 12 999 000 Ft
Kifutó modell akciós vételára: 12 580 000 Ft
Új Formentor induló listaára: 13 738 000 Ft
Fontosabb alapfelszerelések: ESC, XDS elektronikus differenciálzár, CUPRA digitális kijelző, 230V-os csatlakozó, Mirror Link + Apple Car Play + Android Auto, 12,9″-os érintőképernyő, esőérzékelős ablaktörlő, LED fényszóró, bőr multifunkciós sportkormány, 3 zónás elektronikus klímaberendezés, sportülések.