Üzleti Etikai Díjátadó – 2023
Idén is csak 10 vállalat vehette át az Üzleti Etikai Díjat az üzleti élet egyik legrangosabb elismerését. Az üzleti etikus jelzőt ugyanis örökre adják az alapítók. A díj kötelez arra, hogy példamutató felelősséggel álljanak mindig helyt az üzleti életben. A tisztességes, felelős üzleti magatartás ugyanis egy értékrend, ami évente nem változik. Nem lehet lecserélni pillanatnyi érdekek miatt. Csak az alapítók vonhatják vissza a titulus és logó használatának jogát.
Az alapítók: László Ervin világhírű, a Béke Nobel díjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac és Profit alapítója.
Idén 100 pályázati felkérést adtak ki az alapítók a díjra jelöltek között. 54-en éltek is a felkéréssel. Csak pályázati felkérés birtokában lehet pályázni az üzleti etikus jelző viselésére. A magas színvonalat mutatja, hogy 17 pályázat a 42 tagú zsűritől egy-egy pont eltéréssel egyforma magas pontszámokat kapott. A zsűri tagjai az előző években díjazott cégek vezetői.
Mintegy 130 élő, működő üzleti etikus céghez 2023-ban újabb 10 csatlakozott.
2023-ban üzleti etikai díjat kapott cégek:
- Kisvállalat kategória
Cudy Future Kft. Futár.hu Logisztikai Kft. Info Sierra Kft. - Középvállalat kategória
BEPATECH Kft. Prolan Zrt. Techniq 2000 Kft. - Nagyvállalat kategória
ALTEO Nyrt. Büttner Kft. MagNet Bank Magyar Közösségi Bank Zrt. Civita Group Nyrt.
Kiderült ki nyerte el pécsi DDGK Oktatói Ösztöndíjat!
Lezárult a Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter (menedzsmentszerv: PBKIK) 2022/23-as tanévre vonatkozó Oktatói ösztöndíj programja, melybe bevontuk a régió gépiparhoz kapcsolódó technikumokat és szakközépiskolákat. A pécsi DDGK Oktatói ösztöndíjat Osvald Levente, az BMSzC Angster József Szakképző Iskola és Szakiskola oktatója érdemelte ki.
A felelős gasztrohős
80-90 % helyi alapanyag felhasználás a vendéglátásban – egy működő modell
A Baranyai Gasztronómiai Klaszter elnöksége rotációban, minden évben választás útján tölti be a tisztséget. Ez egyrészt csökkenti az elnök és alelnökök munkaterhelését, másrészt a tagság közös munkájához egyre több és új szempont kerül a fókuszba. Idei leköszönő, a fenntartható vendéglátásért felelős alelnök Felcser Dávid, a Nosalty.hu-nak adott interjújában foglalta össze hitvallását a környezettudatosság „aktív műveléséből” adódó igen komplex feladathalmazról és az ezekre formálódó megoldásaikról a vendéglátás területén.
A felelős gasztrohős
A pécsi Király utcai Reggeliben sok minden kicsit más, mint ahogy általában megszokhattuk a vendéglátóhelyeken. Felcser Dávid és üzlettársa 11 évvel ezelőtt nyitották meg a szomszédos Nappalit, majd mivel Dávid az éjszakai életet nappalira szerette volna cserélni, plusz beleszeretett az újhullámos kávéba, megvalósította az álmát és megnyitotta a Reggelit. Ez egy gasztrokulturális közösségi tér, küldetésük pedig a fenntartható szemléletű vendéglátás, a társadalmi érzékenyítés, és a természettel való harmóniában élés népszerűsítése. A Reggeli a közelmúltban megkapta a PBKIK Környezetvédelmi Díját és elnyerte a Felelős Gasztrohős Alapítvány Gasztrohős Szakmai díját.
– A vállalkozás alapértékeinek fókuszában a fenntarthatóság áll, ami gyakran a profitorientációt is felülírja. Ezt valószínűleg máshogy nem is lehet. Nem szívesen teszünk semmi olyat, ami nincs harmóniában azzal, amit elképzelünk a világról vagy ami szembe megy a világgal. Ez lehet, hogy elsőre közhelynek hangzik, de lassan 8 milliárdan evezünk egy hajóban itt a bolygón, és rá kell jönnünk, hogy csak globálisan érdemes nézni az összefüggéseket: ha valami sok mindenkinek nem jó, akkor az személy szerint nekünk sem lehet jó – foglalja össze röviden Dávid azt a szemléletet, ami alapján működtetik a vállalkozást.
– A hétköznapokban milyen intézkedésekre, anyag- és eszközhasználatra, energiára gondoljunk, ami a környezetvédelmet a fenntarthatóságot támogatja?
– Sokan el sem tudják képzelni, hogy a vendéglátásban milyen környezetterhelő tevékenységek lehetnek. Például csomagolóanyagot a hozzánk beszállított és a tőlünk megvásárolt termékek esetén is használunk, de nem mindegy, hogy mennyit és milyet. Az is fontos, hogy egy étterem étlapján mennyi húsétel szerepel, mint ahogy az is, hogy honnan szerzi be az alapanyagokat, mert ezek is hozzájárulnak egy gasztrovállalkozás ökológiai lábnyomához. Ha csak azt nézem, hogy milyen kávét használunk: Dél-Amerikából vagy Afrikából származót-e, mert az ötezer kilométer szállításból adódó környezetterhelés már jelentős. És itt már bejön a társadalmi felelősségvállalás kérdése is, hogy olyan helyről vásároljuk-e, ahol tisztességesen megfizetik a munkásokat. Mint ahogy olyan ruhát sem viselek szívesen, amelyet azokban a gyárakban gyártanak, ahol az alapvető munkakörülmények sem biztosítottak az ott dolgozók számára. Mi az összes beszerzett alapanyagunknál ilyen alapossággal járunk el.
– Mit érzékelnek ebből a vendégeik?
– Általában fejben mindig egy kicsit előrébb járok, mint ami ténylegesen megjelenik a vendégtérben. Rengeteget olvasok a témában, tájékozódom, de gyakran az üzletvezető lehoz a földre, hogy ugyan jól hangzik, amit mondok, de nem feltétlenül jó az üzletre nézve, ha drasztikusan változtatunk, hagyjunk egy kis időt, amíg fel tud készülni a konyhai csapat. Például a közelmúltban mindenféle citrusfélét kivezettünk a kínálatunkból, kellett hozzá fél év, amíg tesztelték a megfelelő minőségű helyettesítő termékeket. A vendégeinket folyamatosan tájékoztatjuk az újdonságokról, hogy mit miért csinálunk. Ez megjelenik a vendégtérben is, van egy nagy táblánk, amelyen bemutatjuk, hogy melyik helyi termelőtől mit vásárolunk. A 2000-es évek óta születetteknél ezek a szempontok már nagyon fontosak. Igyekszünk edukálni a vendégeinket, bár nem kívánjuk senkire sem rátukmálni a nézőpontunkat. A fenntartható vendéglátóhely minősítés matricája kint van a bejáratunkon, aki ismeri, az tudja, hogy milyen helyre lép be.
– Miként lehet olyan kollégákat találni, akik magukévá teszik ezt a fajta szellemiséget?
– Már a felvételi beszélgetésen előjön, hogy mi egy ilyen szemléletű hely vagyunk, és aki vállalja a munkát, hamar belerázódik. Eleinte sokan nem értik, hogy miért kell a konyhában és a pult mögött is szelektíven válogatni a szemetet, mert ez más helyeken nem része a napi rutinnak. Lehet, hogy néha kicsit megszállott vagyok ezzel kapcsolatban, mert látják, hogy kiszedek valamit az egyik kukából és a „helyére” rakom, talán úgy tűnhet, hogy elveszek a részletekben, de aztán ez ragadóssá válik.
– Milyen a megítélésük a szakmában? Esetleg érdeklődnek-e más helyek, hogy miként csökkenthetnék a környezeti terhelést?
– A Felelős Gasztrohős Alapítványon keresztül sokszor megtalálnak szakdolgozatírással kapcsolatban, de rendszeresen látogatnak bennünket kollégák más városokból is. Egy felelős vállalatvezető ma már tisztában van vele, hogy bármekkora is a cége, a tevékenységének elkerülhetetlen környezeti hatásai vannak, és ezeket a negatív hatásokat kell a lehetséges minimumra csökkenteni. Itt valójában nincs szó versenyről, felelős vezetőként túl kell lépni azon, hogy ki adja el a több málnaszörpöt, inkább azt kell szem előtt tartani, hogy merrefelé tart a világ. És ha ezen belül boldogan megfér egymás mellett 200 étterem Pécsett, akkor az ideális.
K.T.
Elektromos autó gyártósor készítésében vett részt a CADSOL Kft.
A Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter (menedzsmentszerv: PBKIK) tagja, a CADSOL Kft. az elektromobilitás felé nyitott az elmúlt években, elektromos autók gyártását támogatja saját tervezésű termékhordozó egységeivel, külföldi megbízói megelégedésére. Nemrégiben Csehországban és Észak-Macedóniában valósítottak meg egy-egy projektet.