Tájékoztató videók a Brit áruszállításhoz kapcsolódó szabályváltozásokról

2022. január 1-től teljes vámellenőrzés alá esik az Európai Unió és Nagy Britannia között fuvarozott minden áru. Ennek elősegítésére került bevezetésre a brit áruszállítási ellenőrzési elektronikus rendszer, az ún. Goods Vehicle Movement Service (GVMS).

Az Magyar Vámügyi Szövetség és a Külgazdasági és Külügyminisztérium együttműködésében eddig két tájékoztató videó feliratozása készült el a január 1-től életbe lépett árufuvarozási szabályváltozásokról, amelyeket az MVSZ saját Youtube csatornáján osztott meg, ezen kívül számos más hasznos dokumentum is megtalálható az oldalon a következő linkre kattintva: https://mvsz.eu/index.php/item/1443-brit-aruszallitashoz-kapcsolodo-informaciok

A brit vámhatóság által 2021. december 6-án a GVMS rendszer működéséről tartott webinárium felvétele itt látható:

A brit vámhatóság által 2021. november 9-én tartott Közép-Európai Ipari Nap című webináriuma itt tekinthető meg

A brit vámhatóság által 2021. november 9-én tartott webinárium felvétele itt látható:

A magyar feliratokat a videóknál a kis fogaskeréknek ábrázolt Settings (Beállítások) gombra kattintva a Subtitles (Feliratok) menüpontban a „Hungarian” opcióra kattintással lehet elindítani.

A webináriumok prezentációi itt letölthetőek:

Forrás: MVSZ

További információk:

Új jogszabályok az EU és Nagy-Britannia között árut szállítók számára 2022. január 1-jétől

Új szabályozási rendszer az Egyiptomba hajóval érkező importárucikkekre

Egyiptomban, a magyar exportőrök számára is változásokat jelentő, új szabályozási rendszert vezetnek be a vízi úton érkező importot érintően.

Az egyiptomi Pénzügyminisztérium új, integrált informatikai platform kötelező használatának bevezetését jelentette be szeptember 3-án. A hamarosan életbelépő szabályozás minden hajóval Egyiptomba érkező importárucikkre kiterjed. Az „Advanced Cargo Information system” (ACI) rendszer teszt jelleggel szeptember 1-étől elindult, célja az Egyiptomba érkező áruk szakszerű nyomon követése és a hozzátartozó dokumentáció egyszerűsített, papír nélküli eljárásban történő benyújtásának lehetővé tétele.

Az ACI rendszer két részből áll: a Nafeza és Cargo X elnevezésű platformokból. A Nafeza webes felület kapcsolja össze Egyiptom valamennyi kikötőjét és a nemzetközi kereskedelemben érintett valamennyi szállítmányozó céget. Ezt a felületet az egyiptomi importőr vállalat/disztribútor használja majd. A rendszer összeköttetésben áll a helyi hatóságokkal, így a jövőben a szállítmányozás ügyintézése ezen a felületen, online zajlik.

A Cargo X felületet kell használni az exportőr vállalatoknak, ahol a regisztrációt követően szükséges rögzíteni a küldendő áruk adatait 48 órával a szállítást megelőzően.

A rendszert 2021. október 1-étől vezetik be kötelező jelleggel, amely egyben további költségeket és plusz ügyintézési terhet jelent az cégek számára. Előzetes információk szerint kripto valutában kell majd fizetni az azt üzemeltető Cargo X vállalat számára. A regisztráció 15 USD, majd szállítmányonként 50 USD-t kell fizetni, illetve csatolt dokumentumonként 3 USD-t.

A rendszer működéséről szóló bemutató szeptember 15-ig itt érhető el:

https://us02web.zoom.us/rec/share/TDTB2vlPjFv_17MJb_OQu6lLLlOdXoBCOcJVmOUVkTThPXMWxq00jks_MGU_PkSH.rc0bnD1PpftJqVlV

(jelszó: aRxq0@sc)

A CargoX felületének használatával kapcsolatosan elérhető tájékoztató videó itt található:

https://cargox.io/videos/egyptian-aci-filing-cargox-platform/

A rendszer működésére vonatkozóan további információk itt érhetők el:

A rendszerrel kapcsolatos további kérdés esetén, kérjük vegyék fel a kapcsolatot Orosházi Bernadett külgazdasági attaséval (), illetve javasoljuk az egyiptomi partnerekkel történő konzultációt is.

Forrás: Magyarország Kairói Nagykövetsége

Elektronikus fuvarlevél bevezetéséért fogtak össze a közúti fuvarozók és szállítmányozók

A Magyar Szállítmányozók Szövetsége Egyesület, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete vezetői szándéknyilatkozatot írtak alá, az ún. CMR fuvarlevél elektronikus platformjának (e-CMR) hazai bevezetése érdekében 2021. január 28-án, Budapesten. A dokumentumot Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár jelenlétében, az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) írták alá.

A CMR fuvarokmány a szektor összetett funkciójú árukísérő dokumentuma, amely a szállítási szerződés létrejöttének, az áru átadásának és átvételének igazolására szolgál, a fuvarozó által elvégzett munka számlázásának alapja, amely ezidáig csak papír alapon működött.

A rendszer előnyei:

  • Az e-CMR bevezetése jelentősen növelheti a fuvarozók versenyképességét a számlázás felgyorsításával,
  • az ágazat vállalkozásai így hamarabb hozzájuthatnak megszolgált fuvardíjukhoz,
  • egyszerűbbé válik a logisztikai információk archiválása,
  • egyszerűbbé válik a panaszkezelés,
  • azonnali, valós adatok alapján lesz nyomon követhető a szállított áru,
  • a termelő vállalatok megbízásából eljáró szállítmányozók adminisztratív terhei is csökkennek,
  • átláthatóbb lesz számukra a fuvarozó cégek tevékenysége.

„Az elektronikus fuvarlevél meghonosításával Magyarország nemzetközi viszonylatban is innovatív megoldást vezethetne be. Az ágazati digitalizáció a fuvarozásban érintett többi szereplő mellett az állam számára is átláthatóbb működési környezetet teremt. A szakminisztérium tehát támogatja a szakmai kezdeményezést, a megvalósításhoz szükséges jogalkotás elindítására készen áll. A jogi szabályozás megteremtése mellett elengedhetetlen a rendszer informatikai hátterének kiépítése is.” – hangsúlyozta Mosóczi László.

Forrás: ITM