Új szerepvállalás és szemléletváltás szükséges: szorosabb együttműködés a szakképző iskolákkal, (az elméleti és gyakorlati képzés nincs szétválasztva, megállapodáson alapul, hogy ki mit tanít meg, hány órában) nagyobb rugalmasságot ad.
A duális partner:
- kezdeményezi – nyilvántartás hiányában – a kamarai nyilvántartásba vételt,
- biztosítja a szakirányú oktatáshoz szükséges személyi és tárgyi feltételeket,
- a szakképző intézménnyel közösen kidolgozza szakirányú oktatásra vonatkozó képzési programot, a tanuló/képzésben résztvevő személy értékelésére és minősítésére vonatkozó szempontokat
- minőségirányítási rendszert működtet vagy legalább a kamara által kidolgozott szempontrendszerben meghatározott minőségi követelményeknek megfelel,
- biztosítja az Szakképzési törvényben meghatározott juttatásokat,
- a szakirányú oktatásról foglalkozási naplót vezet a Kréta rendszerben, mely tartalmazza
-
- Szakmai tevékenység leírását (oktatott tananyag) és az arra fordított idő mértékét,
- Tanuló/képzésben résztvevő személy mulasztását
- Tanuló/képzésben résztvevő személy értékelését
- a tanuló/képzésben résztvevő személy javára felelősségbiztosítást köt,
- biztosítja a foglalkozás-egészségügyi vizsgálatot,
- biztosítja a tűz-munkavédelmi oktatást,
- kapcsolatot tart a kamarával, szakképző intézménnyel, szülőkkel.
Képzési program
A képzési program kialakításánál a duális képzőhely és a szakképző intézmény a szakirányú oktatás tananyagát egymás között megosztják.
Szakmánként, az adott szakma képzési és kimeneti követelményeihez és a szakképző intézmény szakmai programjához igazodóan tartalmazza
- a duális képzőhely által oktatott tananyagelemeket és az erre fordítandó képzési óraszámot
- ehhez kapcsolódóan az elméleti ismereteket,
- a felügyelet mellett és az önállóan végezhető gyakorlati feladatokat,
- a kompetencia- és készségfejlesztés feladatait,
- a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy értékelésére és minősítésére vonatkozó, a duális képző által kidolgozott értékelési és minősítési kritériumokat.
Lehetőség: Duális képzőhely akár a teljes szakirányú oktatást magára vállalhatja.
Duális képzőhely együttműködhet más gazdálkodó szervezettel. A Közreműködő igénybevétele oktatási szolgáltatásra szakképzési munkaszerződés időtartamának 49 %-áig terjedhet (Szkt. 83. § (5) c)). Így a bevont közreműködővel lehet biztosítani hiányzó személyi és tárgyi feltételeket. polgárjogi szerződés alapján (tárgyi feltétel biztosítása – bérleti szerződéssel, személyi feltétel biztosítása – megbízási jogviszonnyal). A Közreműködő szakmai oktatási tevékenységéért az őt bevonó duális képző tartozik felelősséggel. A Közreműködő gazdálkodó szervezet duális képzőhelykénti nyilvántartásba vétele nem szükséges.
A képzési program elkészítéséhez segítségül ajánljuk az MKIK sablonját és útmutatóját.
https://dualis.mkik.hu/szakmai-anyagok
Új szemlélet alapján új módszertan a szakirányú oktatás tervezésében, szervezésében, követésében és értékelésében.
Tanulási Eredmény Alapú oktatás (TEA):
- A szakképzés fő célja a szakmai cselekvőképesség kialakítása.
- A tanulással, a tanulási szakasz végére elérhető kimeneti követelmények leírása. Meghatározza, hogy
- a tanuló / képzésben résztvevő személy mit tud,
- mit ért és
- önállóan mire képes, miután lezárt egy tanulási folyamatot.