Kezdetek
A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által korábban létrehozott Minőségügyi Klub a regionális minőségi díj bázisán, annak működtetésére szerveződött. Célkitűzése egy olyan verseny meghirdetése volt, melyet a régió kamarái gondoznak, és szakértők segítségével díjazzák legjobb pályázatokat, vagyis a magas minőséget képviselő szervezeteket.
A jelenlegi körülmények másfajta célt és működést indokolnak. Miután igény mutatkozott rá, 2023-ban szakértő kamarai tagok közreműködésével újraalakult a Kamarai Minőségügyi Klub.
A Kamarai Minőségügyi Klub céljai:
- A minőségügy megismertetése
Célunk bemutatni, hogy a minőségügy nem egy elvont, a valóságtól és a szükségletektől távoli fogalom. Hangsúlyozzuk az emberi oldalát és a benne rejlő valós értéket. Szeretnénk eloszlatni azt a tévhitet, hogy a minőségügy kizárólag dokumentációkészítést és haszontalan papírmunkát jelent.
- Szolgáltatások biztosítása irányítási rendszerekhez
Elérhetővé kívánjuk tenni az irányítási rendszerekhez kapcsolódó tanácsadási, oktatási és tanúsítási szolgáltatásokat a régió vállalkozásai számára.
- Beszállítói háttér kialakítása
Képzett és megbízható beszállítói hátteret kívánunk biztosítani a régió vezető vállalkozásai számára az irányítási rendszerek területén.
- Támogatás a kisvállalkozások számára
Segítséget kívánunk nyújtani a régió kisvállalkozásainak a beszállítóvá válás folyamatában, az elérhető szolgáltatások révén.
- Elfogadott szolgáltatások elérése
Olyan színvonalas szolgáltatásokat fejlesztünk ki és ajánlunk, amelyek tanácsadási, oktatási és tanúsítási területen is széles körben elfogadottak.
- A vállalkozások bevonása
Fontos számunkra, hogy a régió minden vállalkozása – legyen szó nagyvállalatokról vagy kisebb cégekről – aktívan részt vegyen a minőségügyi munkában. Törekszünk arra, hogy a minőségügy kiemelt szerepet kapjon, és eszközt biztosítson a magas színvonalú termékek és szolgáltatások előállításához.
- Az érdeklődésnek megfelelő témák felvetése
Célunk, hogy a cégvezetők felismerjék: a minőségügy nem csupán szabványok merev betartásáról szól. Arra törekszünk, hogy gyakorlati előnyök létrehozására használják, és ne bürokratikus, felesleges kötelezettségként tekintsenek rá.
- Belső együttműködés erősítése
Rá kívánunk világítani az érdekelt felek számára, hogy nem versenytársak, hanem értékes, együttműködő partnerek lehetnek. Fontos, hogy a tanácsadók közötti belső együttműködést javítsuk, és mindenki a saját szakterületén belül hozzájáruljon a közös munkához.
- Edukációs szerep vállalása
Célunk, hogy tagjainkat edukáljuk, valamint közvetítsük a minőségügyi tudást és gyakorlati ismereteket.
- Társmegyék bevonása és benchmarking
Terveink között szerepel a társmegyék bevonása, a különböző szektorbeli vállalkozások közötti tapasztalatcsere elősegítése, valamint a benchmarking folyamatok népszerűsítése, hogy mindenki számára hasznos tanulságokat vonhassunk le.
Ezek a célok összességében azt szolgálják, hogy a minőségügy minden szempontból értékes, elérhető és gyakorlatias területté váljon, amely a régió vállalkozásainak fejlődését segíti elő.
A klub vezetői
Lukács Zoltán, a CERT Tanúsító Zrt. vezérigazgatója és Béda Károly, a MAVASZK Kft. ügyvezetője
A klub titkára
Császár Gergely innovációs és iparfejlesztési projektiroda vezető és Piacsek László humánerőforrás fejlesztési projektiroda vezető
Érdekek találkozása
A klub akkor működik, ha minden érintett számára előnyt hordoz az együttműködés.
- Gyártó-, kereskedelmi és szolgáltatócégek: tudásszerzés, kapcsolatépítés
- Tanácsadó cégek: ismertségnövelés
- PBKIK: önkéntes tagok számára közösségépítő és tudásfejlesztő műhely, vonzerő
Miért kell foglalkoznia egy ügyvezetőnek is a minőség kérdésével?
- Probléma felismerése
A minőségüggyel nem foglalkozó cégeknél gyakran előfordul, hogy egy nagy vevő kiesése helyrehozhatatlan kárt okoz. A cég elindul egy lefelé tartó pályán.
- Probléma a döntéshozói szinten
Az ügyvezetők hozzáállásának és tudáshiányának kiemelése központi kérdés. Ha a vezetők nem figyelnek a megfelelő mutatókra, az akadályozhatja a hosszú távú fennmaradást.
- A minőség szerepe
Az átmenet logikus: ha felismerjük a problémát, felmerül a kérdés, hogy a minőségügyi megközelítés milyen konkrét támogatást nyújthat a fennmaradásban.
- A részvétel korlátai
A minőségügyi szakemberek egyedüli részvétele kevés ahhoz, hogy kirántsa a céget a bajból!
- Megoldás: Ügyvezetők bevonása
A Kamarai Minőségügyi Klub „Hozd magaddal az ügyvezetődet!” kreatív ötlete az aktív bevonást célozza. Ezáltal a vezetők is részesülhetnek a tudásból és az együttműködés előnyeiből.
- Témák kiválasztása
Ehhez logikusan olyan témákat kell találni, amelyek relevánsak az ügyvezetők számára is!
Korábbi, megvitatott témáink
- AIAG-VDA FMEA használata a mindennapokban (Béda Károly, MAVASZK Kft.)
- Gyenge minőség költségeinek – Cost of Poor Quality (COPQ) – kezelése a gyakorlatban (Béda Károly, MAVASZK Kft.)
- A Mesterséges Intelligencia Irányítási Rendszer értelmezése (Lukács Zoltán, CERT Tanúsító Zrt.)
- Az MI felhasználásának jogi háttere (Dr. Hohmann Balázs, PTE ÁJK és DATA-EDIH)
- Minőségi projektmenedzsment – jól menedzselt minőség (Szanyi Gábor, CAADEX Kft.)
- …várjuk a klubtagok és a csatlakozni kívánók javaslatait mind a témákra, mind a helyszínekre, sőt, az előadókra vonatkozóan is!
Minőségirányítás: a jövő alapja
Minőségirányítás nélkül nem lehet hatékonyan működni – különösen nem a következő 5-10 év távlatában. A kis- és középvállalkozások egészen más kihívásokkal néznek szembe, mint a multinacionális cégek. Ezek gyakran rendkívül speciális problémák, amelyek egyedi megoldásokat igényelnek.
Ráadásul napjainkban egy teljes paradigmaváltás zajlik. Egyes ágazatokban a papíralapú dokumentáció teljesen eltűnik, és az elektronikus adatkezelés válik az egyetlen járható úttá. Ma már az Excel-táblázatok is idejétmúltnak számítanak, miközben a teljes adatintegritás előtérbe kerül. Ez a minőségbiztosítás számára is jelentős mérföldkövet jelenthet.
Regionális szinten is nagy eltérések figyelhetők meg. Például Baranyában egészen más a piaci környezet, mint Nyugat-Magyarországon.
Általánosan megfigyelhető:
- Tudáshiány: A helyi cégvezetők jelentős része nem ismeri a minőségbiztosítás alapjait, és sok kisebb vállalkozásnál még az alapvető menedzsmentismeretek is hiányoznak.
- Váratlan elvárások: Ezzel párhuzamosan új, korábban elképzelhetetlen igények is megjelennek. Például előfordult, hogy egy fűnyírással foglalkozó cég esetében előírták már az ISO tanúsítvány meglétét egy közbeszerzési pályázat keretében.
- Szakemberhiány: Jelentős hiány tapasztalható minőségügyi szakemberekből. Vannak olyan vállalkozások, amelyek nem képesek az operatív minőségirányítási feladatok ellátására, ezért külső tanácsadók bevonására szorulnak.
A felsorolt problémák szorosan összefüggenek. Egy szakmai klubnak edukációs szerepe lehet ezen hiányosságok orvoslásában, hozzájárulva a cégek tudatosságának és versenyképességének növeléséhez.
Minőségügy és reziliencia: az alkalmazkodóképesség kulcsa
A minőségügy és a reziliencia szoros összefüggésben állnak, hiszen mindkettő az alkalmazkodóképesség és a fenntartható fejlődés alapja. A jól működő minőségirányítási rendszerek nem csupán a folyamatok szabályozottságát és az eredmények javítását biztosítják, hanem segítik a vállalkozásokat abban is, hogy rugalmasan reagáljanak a külső és belső kihívásokra.
A reziliencia – vagyis a változásokhoz való alkalmazkodás és a krízishelyzetekből való felépülés képessége – különösen felértékelődik a gyorsan változó gazdasági, technológiai és társadalmi környezetben. A minőségügy által bevezetett strukturált megközelítés, folyamatos fejlesztési szemlélet és kockázatmenedzsment eszköztára kulcsszerepet játszik a reziliens szervezeti kultúra kialakításában.
Egy reziliens szervezet képes gyorsan felismerni a változások jeleit, minimalizálni a negatív hatásokat, és hosszú távon is fenntartani a stabilitást és versenyképességet. Ebben a minőségügy nemcsak támogató tényező, hanem stratégiai előnyt jelentő eszköz is.
Várjuk a minőségügyi szakemberek ÉS a cégvezetők jelentkezését a Kamarai Minőségügyi Klubba!
JELENTKEZÉS:
https://forms.gle/F4CnJLtfpMw7CGAy6
A vállalkozások nemzetközi törekvéseit, innovatív tevékenységeit és ellenállóképességének növelését az Enterprise Europe Network támogatja.