Kezdetek

Kamarai Minőségügyi Klub logójaA Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által korábban létrehozott Minőségügyi Klub a regionális minőségi díj bázisán, annak működtetésére szerveződött. Célkitűzése egy olyan verseny meghirdetése volt, melyet a régió kamarái gondoznak, és szakértők segítségével díjazzák legjobb pályázatokat, vagyis a magas minőséget képviselő szervezeteket.
A jelenlegi körülmények másfajta célt és működést indokolnak. Miután igény mutatkozott rá, 2023-ban szakértő kamarai tagok közreműködésével újraalakult a Kamarai Minőségügyi Klub.


A Kamarai Minőségügyi Klub céljai:

  • A minőségügy megismertetése
    Célunk bemutatni, hogy a minőségügy nem egy elvont, a valóságtól és a szükségletektől távoli fogalom. Hangsúlyozzuk az emberi oldalát és a benne rejlő valós értéket. Szeretnénk eloszlatni azt a tévhitet, hogy a minőségügy kizárólag dokumentációkészítést és haszontalan papírmunkát jelent.
  • Szolgáltatások biztosítása irányítási rendszerekhez
    Elérhetővé kívánjuk tenni az irányítási rendszerekhez kapcsolódó tanácsadási, oktatási és tanúsítási szolgáltatásokat a régió vállalkozásai számára.
  • Beszállítói háttér kialakítása
    Képzett és megbízható beszállítói hátteret kívánunk biztosítani a régió vezető vállalkozásai számára az irányítási rendszerek területén.
  • Támogatás a kisvállalkozások számára
    Segítséget kívánunk nyújtani a régió kisvállalkozásainak a beszállítóvá válás folyamatában, az elérhető szolgáltatások révén.
  • Elfogadott szolgáltatások elérése
    Olyan színvonalas szolgáltatásokat fejlesztünk ki és ajánlunk, amelyek tanácsadási, oktatási és tanúsítási területen is széles körben elfogadottak.
  • A vállalkozások bevonása
    Fontos számunkra, hogy a régió minden vállalkozása – legyen szó nagyvállalatokról vagy kisebb cégekről – aktívan részt vegyen a minőségügyi munkában. Törekszünk arra, hogy a minőségügy kiemelt szerepet kapjon, és eszközt biztosítson a magas színvonalú termékek és szolgáltatások előállításához.
  • Az érdeklődésnek megfelelő témák felvetése
    Célunk, hogy a cégvezetők felismerjék: a minőségügy nem csupán szabványok merev betartásáról szól. Arra törekszünk, hogy gyakorlati előnyök létrehozására használják, és ne bürokratikus, felesleges kötelezettségként tekintsenek rá.
  • Belső együttműködés erősítése
    Rá kívánunk világítani az érdekelt felek számára, hogy nem versenytársak, hanem értékes, együttműködő partnerek lehetnek. Fontos, hogy a tanácsadók közötti belső együttműködést javítsuk, és mindenki a saját szakterületén belül hozzájáruljon a közös munkához.
  • Edukációs szerep vállalása
    Célunk, hogy tagjainkat edukáljuk, valamint közvetítsük a minőségügyi tudást és gyakorlati ismereteket.
  • Társmegyék bevonása és benchmarking
    Terveink között szerepel a társmegyék bevonása, a különböző szektorbeli vállalkozások közötti tapasztalatcsere elősegítése, valamint a benchmarking folyamatok népszerűsítése, hogy mindenki számára hasznos tanulságokat vonhassunk le.

Ezek a célok összességében azt szolgálják, hogy a minőségügy minden szempontból értékes, elérhető és gyakorlatias területté váljon, amely a régió vállalkozásainak fejlődését segíti elő.


A klub vezetői

Lukács Zoltán, a CERT Tanúsító Zrt. vezérigazgatója és Béda Károly, a MAVASZK Kft. ügyvezetője

A klub titkára

Császár Gergely innovációs és iparfejlesztési projektiroda vezető és Piacsek László humánerőforrás fejlesztési projektiroda vezető


Érdekek találkozása

A klub akkor működik, ha minden érintett számára előnyt hordoz az együttműködés.

  • Gyártó-, kereskedelmi és szolgáltatócégek: tudásszerzés, kapcsolatépítés
  • Tanácsadó cégek: ismertségnövelés
  • PBKIK: önkéntes tagok számára közösségépítő és tudásfejlesztő műhely, vonzerő


Miért kell foglalkoznia egy ügyvezetőnek is a minőség kérdésével?

  1. Probléma felismerése
    A minőségüggyel nem foglalkozó cégeknél gyakran előfordul, hogy egy nagy vevő kiesése helyrehozhatatlan kárt okoz. A cég elindul egy lefelé tartó pályán.
  2. Probléma a döntéshozói szinten
    Az ügyvezetők hozzáállásának és tudáshiányának kiemelése központi kérdés. Ha a vezetők nem figyelnek a megfelelő mutatókra, az akadályozhatja a hosszú távú fennmaradást.
  3. A minőség szerepe
    Az átmenet logikus: ha felismerjük a problémát, felmerül a kérdés, hogy a minőségügyi megközelítés milyen konkrét támogatást nyújthat a fennmaradásban.
  4. A részvétel korlátai
    A minőségügyi szakemberek egyedüli részvétele kevés ahhoz, hogy kirántsa a céget a bajból!
  5. Megoldás: Ügyvezetők bevonása
    A Kamarai Minőségügyi Klub „Hozd magaddal az ügyvezetődet!” kreatív ötlete az aktív bevonást célozza. Ezáltal a vezetők is részesülhetnek a tudásból és az együttműködés előnyeiből.
  6. Témák kiválasztása
    Ehhez logikusan olyan témákat kell találni, amelyek relevánsak az ügyvezetők számára is!

 

Korábbi, megvitatott témáink

  • AIAG-VDA FMEA használata a mindennapokban (Béda Károly, MAVASZK Kft.)
  • Gyenge minőség költségeinek – Cost of Poor Quality (COPQ) – kezelése a gyakorlatban (Béda Károly, MAVASZK Kft.)
  • A Mesterséges Intelligencia Irányítási Rendszer értelmezése (Lukács Zoltán, CERT Tanúsító Zrt.)
  • Az MI felhasználásának jogi háttere (Dr. Hohmann Balázs, PTE ÁJK és DATA-EDIH)
  • Minőségi projektmenedzsment – jól menedzselt minőség (Szanyi Gábor, CAADEX Kft.)
  • …várjuk a klubtagok és a csatlakozni kívánók javaslatait mind a témákra, mind a helyszínekre, sőt, az előadókra vonatkozóan is!

 

Minőségirányítás: a jövő alapja

Minőségirányítás nélkül nem lehet hatékonyan működni – különösen nem a következő 5-10 év távlatában. A kis- és középvállalkozások egészen más kihívásokkal néznek szembe, mint a multinacionális cégek. Ezek gyakran rendkívül speciális problémák, amelyek egyedi megoldásokat igényelnek.

Ráadásul napjainkban egy teljes paradigmaváltás zajlik. Egyes ágazatokban a papíralapú dokumentáció teljesen eltűnik, és az elektronikus adatkezelés válik az egyetlen járható úttá. Ma már az Excel-táblázatok is idejétmúltnak számítanak, miközben a teljes adatintegritás előtérbe kerül. Ez a minőségbiztosítás számára is jelentős mérföldkövet jelenthet.

Regionális szinten is nagy eltérések figyelhetők meg. Például Baranyában egészen más a piaci környezet, mint Nyugat-Magyarországon.

Általánosan megfigyelhető:

  • Tudáshiány: A helyi cégvezetők jelentős része nem ismeri a minőségbiztosítás alapjait, és sok kisebb vállalkozásnál még az alapvető menedzsmentismeretek is hiányoznak.
  • Váratlan elvárások: Ezzel párhuzamosan új, korábban elképzelhetetlen igények is megjelennek. Például előfordult, hogy egy fűnyírással foglalkozó cég esetében előírták már az ISO tanúsítvány meglétét egy közbeszerzési pályázat keretében.
  • Szakemberhiány: Jelentős hiány tapasztalható minőségügyi szakemberekből. Vannak olyan vállalkozások, amelyek nem képesek az operatív minőségirányítási feladatok ellátására, ezért külső tanácsadók bevonására szorulnak.

A felsorolt problémák szorosan összefüggenek. Egy szakmai klubnak edukációs szerepe lehet ezen hiányosságok orvoslásában, hozzájárulva a cégek tudatosságának és versenyképességének növeléséhez.

 

Minőségügy és reziliencia: az alkalmazkodóképesség kulcsa

A minőségügy és a reziliencia szoros összefüggésben állnak, hiszen mindkettő az alkalmazkodóképesség és a fenntartható fejlődés alapja. A jól működő minőségirányítási rendszerek nem csupán a folyamatok szabályozottságát és az eredmények javítását biztosítják, hanem segítik a vállalkozásokat abban is, hogy rugalmasan reagáljanak a külső és belső kihívásokra.

A reziliencia – vagyis a változásokhoz való alkalmazkodás és a krízishelyzetekből való felépülés képessége – különösen felértékelődik a gyorsan változó gazdasági, technológiai és társadalmi környezetben. A minőségügy által bevezetett strukturált megközelítés, folyamatos fejlesztési szemlélet és kockázatmenedzsment eszköztára kulcsszerepet játszik a reziliens szervezeti kultúra kialakításában.

Egy reziliens szervezet képes gyorsan felismerni a változások jeleit, minimalizálni a negatív hatásokat, és hosszú távon is fenntartani a stabilitást és versenyképességet. Ebben a minőségügy nemcsak támogató tényező, hanem stratégiai előnyt jelentő eszköz is.

Várjuk a minőségügyi szakemberek ÉS a cégvezetők jelentkezését a Kamarai Minőségügyi Klubba!


JELENTKEZÉS:

https://forms.gle/F4CnJLtfpMw7CGAy6

A vállalkozások nemzetközi törekvéseit, innovatív tevékenységeit és ellenállóképességének növelését az Enterprise Europe Network támogatja.

Hírek

Újraindult a Minőségügyi Klub

A kamara számára fontos, hogy olyan fórumok jöjjenek létre, melyeken a szakemberek találkozhatnak, véleményt cserélhetnek. Az újraindított Kamarai Minőségügyi Klub hosszú múltra tekint vissza. Az újraindulás utáni első összejövetelre 2023.

Bővebben

Események

Autóipar a fókuszban a Minőségügyi Klub ülésén

Ahogy korábbi cikkünkben jeleztük, 2023. november 28-án újabb rendezvényre kerül sor a Kamarai Minőségügyi Klub keretében, autóipari minőségbiztosítás témában. Az előzetes felmérések alapján komoly szakmai érdeklődés övezi az eseményt, melyen

Bővebben