Az AutóCity Zrt. Skoda márkakereskedéséből ezúttal a cégautók európai királyát, a Skoda Octaviát kaptuk tesztre, amit Harman Tibor a nyomtatókkal és kellékanyagokkal valamint coachinggal és tanácsadással foglalkozó Ekopont Kft. ügyvezetője próbálta ki.
Ismerős a karosszéria, hiszen sok Octaviát látni az utakon, a tesztút alatt is folyamatosan jöttek szembe még a módosított orr részű újabb modellek is. Nekem tetszik az új orr, karakteresebb lett tőle az autó. A forma mai irányzatnak megfelelő divatos élekkel feszesre húzott ötajtós, ami sikerrel örökíti tovább az első modern kori Octavia tetszetős vonalait. Nekem nagyon tetszik az ötajtós kialakítás, a kombi mellett ez a legjobban kihasználható karosszériaforma. Egy kis ötüléses furgon mellett egy Toyota Avensissel járok, és a kiválasztásnál fontos szempont volt a nagyméretű ötödik ajtó. Az Octavia egyik legnagyobb ütőkártyája a hatalmas csomagtér, ami már-már megmagyarázhatatlanul nagy, főleg úgy, hogy a padló alatt teljes méretű pótkerék lapul, ami sok helyet foglal.
Ha már csomagtér, itt is elkezdődik a Skoda által Simply Clevernek nevezett praktikus ötlethalmaz.
Elképesztő, hogy mennyi csomagrögzítő kampó és fül került a raktérbe, bár ekkora üregben jól is jönnek. Tetszik a kalaptartó kialakítása, valódi teherviselő elem, és csak egy része mozdul felfelé a nyitáskor. A legnagyobb ötlet azonban a kalaptartó felfüggesztésének kialakítása, ami egy egyszerű zsinór, egy gumírozott súllyal a végén. Sosem megy tönkre, és magától értetődő a használata. Több ilyen megoldás kellene a mai autókba, mert felhasználói szemmel sokszor feleslegesen bonyolult, ám karbantartásigényes alkatrészeket fejlesztenek ma a mérnökök.
A tanksapkafedélbe rejtett jégkaparó is hasonlóan jó ötlet.
Leültek gondolkodni a Skoda mérnökei, és megtalálták a legjobb helyet a jégkaparónak, hiszen így nem hullik a hó a kocsiba, amikor elővesszük az eszközt. Nem is értem, más miért nem így csinálja. De ugyanilyen okos megoldás az első ülések alatti láthatósági mellény tartó és az esernyőnek kialakított rekesz, vagy a pohártartó aljába épített kis bütykök, amik megtartják a félliteres palackot, hogy egy kézzel ki lehessen nyitni.
Az okos megoldások mellett a helykínálat az Octavia egyik előnye. Ki is próbálta, hogy saját maga mögött mekkora a tér.
A csomagtér mellett az utastér is megmagyarázhatatlanul tágas. Már a beüléskor feltűnt, hogy mennyire tág határok közt állítható a kormány és a vezetőülés. Én elég magas vagyok, de a magamhoz kényelmesen beállított ülés mögötti helyre ülve is bőven volt még hely a térdem előtt. A mai autókban a hátsó fejtér sokszor korlátozott, de az Octaviában ezzel sem volt gond. Azt hozzá kell tenni, hogy a magas kardánalagút miatt csak két embernek igazán kényelmes a hátsó üléssor, de a Skodánál ezt is a javukra fordították, és egy széles könyöklőt építettek a középső támlába. A kiszolgálásban sincs hiba, hátra is jutott légbeömlő, az ülések hátulján zseb van, és nemcsak a könyöklőben van pohártartó, hanem az elsőkhöz hasonlóan a hátsó ajtókba is befér egy palack.
Amikor a Skoda Octaviáról olvasunk, sokszor megjelenik az unalmas szó. Ez mennyire igaz az autóra?
A műszerfal valóban nincs agyonbonyolítva, de talán ennek is az az oka, hogy minél szélesebb réteg számára legyen elfogadható. Az első pillanatban magától értetődő volt minden kezelőszerv működése, és a központ kijelző menüjét is jól átgondolt logika mentén alakították ki. Aki sokat utazik, az tudja, hogy a kényelem mellett a tárolóhelyek mennyisége és milyensége is fontos. Az Octaviában átgondolt a kesztyűtartó kialakítása, remek a minden irányban állítható és nagy tárolót rejtő könyöktámasz, az ajtókba elöl is elfér egy palack, és a váltó előtt, illetve a kormánytól balra is ott egy méretes, zárható rekesz. A kivitelezés is remek, minden németesen precízen illesztett, és a felső részeken az anyagminőség is megfelelő. Talán az egyetlen kritizálható pont, hogy a napellenzőkbe épített tükrök nem kaptak világítást.
A tesztautó a népszerű 1.6-os dízelmotort kapta, mivel most akciós áron, rövid szállítási határidővel rendelhetőek ezek a modellek. Logikusnak is hangzik, hogy ha cégautó, akkor legyen dízel. Hogy tetszett a motor?
Kicsit idegenkedek a modern dízelektől, hiszen bonyolultak, ami hosszú távon a költségesebb javítások kockázatát hordozza, de azt is látni kell, hogy ma már a benzinek is turbósak, részecskeszűrősek és kettős tömegű lendkerékkel szereltek. Ez a motor szerintem ideális ebbe az autóba. A 115 lóerő meggyőzően is tudja mozgatni az Octaviát, de a legérdekesebb az, hogy a forgalommal békésen csorogva is kellemes, és a dinamikusabb stílus sincs ellenére, könnyen és szívesen pörög fel. A fogyasztás zseniális, a pécsi belvárosban sem net ment 6 liter fölé, de négyessel kezdődő átlagérték eléréséhez sem kell nagyon visszafogni magunkat. Kiemelném még a motor csendességét, kívül talán még jobban leplezi a dízelségét, mint menet közben. Nem hátrány, hanem a mai autókra jellemző adottság, hogy a gázpedál lenyomására komoly késlekedéssel válaszol, de ezt néhány nap után meg lehet szokni, ahogy azt is, hogy 1500-as fordulatszám alatt még kissé erőtlen. 2000-től viszont már szinte teljes erőbedobással dolgozik, tehát csak minimális odafigyelést igényel. Szokni kell azt is, hogy az ötfokozatú váltó miatt hosszúak a fokozatok, így városban az első négy fokozat bőven elég.
A futómű lehet az utolsó pont, ahol rossz jegy kerül az Octavia bizonyítványába, de úgy vettem észre az is elnyerte a tetszését.
Főleg a fordulókörrel voltam elégedett, sokkal kisebb körön fordul, mint ahogy azt egy ekkora autótól vártam. A fékek is nagyon jók, és az úthibákat is feszesen, de korrektül kezeli az autó.
A próbaút magyarázatot adott arra, hogy miért ennyire kedvelt cégautó a Skoda Octavia?
Biztosra ment a Skoda. A jól sikerült formaterv mögé meglepően nagy utasteret és csomagteret rejtettek. Megspékelték egy precíz kidolgozású, jó minőségű utastérrel, sok okos és ötletes aprósággal és egy kiforrott technikával. A megbízhatóságra sem lehet sok panasz, mert a három generáció alatt kiderült volna, ha valami nincs rendben. A céges vásárlók, flottaüzemeltetők racionálisan hoznak döntést, és ha ennyit vásárolnak ebből a modellből, akkor ez a legjobb ajánlat. A bónusz pedig az, hogy családi autóként is remek az Octavia, így hétvégén is megállja a helyét.
Coachinggal is foglalkozik, játszunk egy játékot. Ha a tesztautó ember lenne, hogy jellemezné?
Kiforrott egyéniség, akinek megvan a stílusa, amit lehet szeretni vagy nem szeretni, de ez a stílus a többség számára vonzó.
Egy autónál a végső döntést sokszor az ár jelenti. Jót drágán könnyű építeni, de versenyképes ár mellet nehéz kiemelkedni a tömegből. Az Octavia ezen a téren is jól teljesít, főleg úgy, hogy a dízel változat most több mint egy milliós kedvezménnyel elérhető az AutóCitynél?
Magánemberként az autó hosszú távú, komoly beruházás, céges használat esetén pedig, főleg egy kisebb vállalkozásnál komoly része lehet a költségeknek. Úgy gondolom az Octavia ezzel a felszereltséggel, a mostani akciós áron nagyon versenyképes ajánlat.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1598cm3
Maximális teljesítmény: 115 LE 3250-4000/min
Maximális nyomaték: 250 Nm 1500-3200/min
Saját tömeg: 1273 kg
Csomagtér: 590 l
Maximális sebesség: 204 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10.6 s
Átlagfogyasztás (gyári adat): 4.1 l
Kedvezményes ár (1.6 TDI Ambiente): 5.750.000 Ft (céges vásárlók számára, akár 5.490.000 Ft-tól)
A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESC stabilitásvezérlés, Start-stop rendszer, Climatronic automata klímaberendezés, tempomat, multifunkciós bőr kormány, könnyűfém keréktárcsák