Az AutóCity Zrt. Skoda márkakereskedésének kínálatából a gyár történetének legerősebb dízelautóját, a Kodiaq RS-t teszteltük. Az autó a versenypályán már bizonyított, a Nürburgringen a Skoda Kodiaq RS a leggyorsabb hétüléses. Kovács Tamás fotós elsőként kívülről járta körbe a kristályfekete tesztautót.
Nem volt nehéz dolga a Kodiaqnak, hogy levegyen a lábamról, mert nekem az összes mai Skoda nagyon tetszik. Éles vonalakból, mindenféle sallang nélkül rajzoltak egy olyan karosszériát, amiről csak a részletesebb vizsgálódás után derül ki, hogy csupa izgalmas részletmegoldás rejtőzik az egyszerűség mögött. A Kodiaq esetén a hosszan elnyújtott vízszintes vonalak jelentik a trükköt, ezekkel leplezi az autó a valódi méreteit. Ügyes az orr rész kialakítása is, jól mutatnak a fényes fekete műanyagelemek, és a lámpák is hangsúlyozzák a sportosságot. Meg persze az RS kiegészítői, a spoilerek, a nagy kerekek, és a kivillanó piros féknyergek. Ha jól látom ültettek is a karosszérián, mert ebben a kategóriában szokatlan, hogy látom az autó tetejét. Az összkép határozottan sportos, de ugyanakkor barátságos is.
Az üzleti életben ez akár előny is lehet, hiszen sokszor az autó, amivel érkezünk adja az első benyomást egy partner számára.
Ezt én is így érzem, és emiatt figyeltem is arra, hogy megfelelő autót válasszak magamnak. Mindkét szélsőséget kerülni kell, de ugyanakkor az is fontos szempont volt, hogy jól érezzem magam a kocsiban, mert bár az átlagnál jóval több időt töltöttem már eddig is a volánnál, de még mindig élvezem a vezetést. A legjobb ötleteim is vezetés közben támadnak, főképp a hosszú éjszakai hazautakon, mert ha tehetem, az éjszakába nyúló fotózások után is azonnal autóba ülök. Ilyenkor figyelek arra is, hogy a fáradság ne gyűrjön le, ha kell megállok egy parkolóban átmozgatni magam, de a leengedett ablak, vagy egy hangosan énekelhető jó magyar zene is segíthet.
Fotósként a sok felszerelés miatt fontos lehet a praktikum is, a hosszú utakra pedig kényelmes autó kell.
A Kodiaq ideális lenne erre a célra. Elképesztően nagy belül, még annál is több a hely, mint amire a külső méretek alapján gondoltam. Persze ez sem meglepő, a Skoda ebben is nagyon jó, ha jól tudom minden modelljük egy kicsit tágasabb, mint a versenytársak autói. A csomagtér is hihetetlenül nagy, több mint 700 liter, ebbe már egy komolyabb fotózás kellékei is beleférnének. A praktikum terén is jól teljesít az autó. Bár a sportosság áll a középpontban, az RS is tele van okos ötletekkel. A középkonzolba épített telefontöltő, az ajtókban levő esernyők, a tanksapkában megbújó jégkaparó, vagy a csomagtér kivehető zseblámpája mind olyan ötlet, ami azt mutatja, hogy figyeltek az utasok valódi igényeire. A legjobb mégis az ajtókra épített automatikus élvédő. Ha valahol fontos ez a kiegészítő, akkor ez éppen ez a kategória, mert a nagy méretek miatt a szűk parkolóhelyeken nem könnyű kinyitni az ajtókat. Az automatikus védelem nemcsak a Kodiaq ajtajait védi, hanem a szomszédos autókat is.
Ennél a kocsinál a lényeg a sportosság, ami belül is első pillantásra kiderült.
Igen, már az ülések megadják az alaphangulatot. Látványosak, gyönyörű a kárpitozásuk, de ami a legjobb, hogy nem csak tartanak a kanyarokban, hanem kényelmesek is. A második sorban is hatalmas a hely, tetszik, hogy itt csúsztathatóak az ülések, és a háttámlájuk is több fokozatban dönthető. Az pedig, hogy a Kodiaq RS hétüléses nagyon meglepett, ráadásul még a csomagtartóból kihajtható két ülés is ugyanolyan igényes kárpitot kapott, mint az előtte levő sorok. Szépek a piros cérnás varrások, és jól mutat a lapított aljú sportkormány is. A dekorbetétek látványosak, ám a műszerfal egyes elemi túl kopogósak, igaz ezeket a normál használatban nem érintjük meg. Az egyetlen kivétel az ajtó kapaszkodója, ide el tudtam volna képzelni egy finomabb anyagot, vagy bőrborítást.
A műszerezettség is kétarcú, a legújabb technika nagyon letisztultan került az autóba.
Az egyetlen hatalmas kijelzőből álló műszeregység nekem még új, elsőre el is vesztem a lehetőségekben, de talán épp ez a legnagyobb előnye. Gyakorlatilag bármit meg tudunk jeleníteni a kormány mögött, változtatható a grafika, és az adatok megjelenítésének a helye. Nyilván nem állítgatnám napi rendszerességgel, de ha többen vezetik az autót, akkor mindenki összeállíthatja magának a legszimpatikusabb konfigurációt. A sportműszerek pedig árulkodóak, főleg a hossz és keresztirányú gyorsulásmérő mutatja meg az autó valós teljesítményét.
A Skoda RS modelljei mindig a menettulajdonságaikról voltak híresek, a gyár sportrészlegének mérnökei ezeken az autókon is megmutatták, hogy hogyan lehet izgalmassá tenni egy utcai modellt. A Kodiaq esetén a feladat nehezebb volt, mint az Octaviánál, hiszen egy ekkora SUV-t nem könnyű sportossá varázsolni. Mennyire sikerült?
Szerintem remek munkát végeztek, és ez talán nem is igazán a 0-100-as gyorsulási adaton, vagy a végsebességen érhető tetten. Persze ezekben sincs hiba, óriási lendülettel lódul meg az autó, és a végsebesség is tisztességes, mégsem ezek fogtak meg igazán. A legjobb benne, hogy olyan könnyedséggel vezethető, mint a saját jó 500 kilogrammal könnyebb, sportosnak számító autóm. Ha nem ülnék magasan, el is felejteném, hogy egy ekkora autóban ülök, valódi élményautó a Kodiaq RS A másik meglepő dolog, hogy mennyire jól elszigetel a külvilágtól. Egyszerűen nem érezni benne a sebességet, persze ehhez kell az is, hogy a 240 lóerő és az 500 Nm segítségével simán megoldjon minden feladatot. Ehhez izgalmas hang is társul a kipufogó felől, amit ha jól sejtek egy hanggenerátorral oldottak meg, mert jóval öblösebb és ivérpezsdítőbb, mint egy négyhengeres dízel hangja.
Ebben az autóban értelmet nyert a menetmód választó kapcsoló is, mert valóban érezhetőek a különbségek.
Hát ECO módban azért nem próbáltam ki, de a Sport és a Komfort közt valóban hatalmas a különbség. Főleg ha a DSG váltó sport és normál módját is kihasználjuk. Sportmódban tényleg igazi sportkocsi a Kodiaq, normál vagy komfort állásban pedig egy kényelmes barátságos, nagy SUV. Az automata váltóval nagyon kevés tapasztalatom volt eddig, de ez a DSG meggyőzően teljesített. Gyorsan kapcsol, és szinte kitalálja a sofőr gondolatait is, a tesztút alatt nem hiányzott a kézi kapcsolás lehetősége, sőt a végére úgy éreztem, ezzel az automatával jobb is a Kodiaq, mintha kéziváltó lenne benne.
Összeségében milyen autó a Skoda Kodiaq RS? Megéri a felárat az RS kivitel?
Szerintem igen. Mintha kapnánk még egy autót a meglevő mellé, és szabadon eldönthetjük, mikor melyikkel autózunk. Az RS változat nagy erőssége, hogy a sportosságért cserébe minimális kompromisszumra kényszerít. Családi autóként, utazóautóként és élményautóként is megállja a helyét, és nem kétlem, hogy terepen sem jön zavarba, amennyiben valakinek van szíve egy ilyen szép autóval rossz utakra hajtani. A minőség és a technológia tekintetében pedig a konszern fejlesztéseiből profitál, így mára a Skoda ezen a téren német autónak számít. Fontos még, hogy a Kodiaq mentes a kategóriatársakat kísérő előítéletektől. Ahogy mondtam, én nagyon szeretem a jó autókat és az autózást, és a Kodiaq engem meggyőzött, mert nincs olyan terület, ahol nem teljesít kiemelkedően.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1968 cm3
Maximális teljesítmény: 240 LE 4000/min
Maximális nyomaték: 500 Nm 1750-2500/min
Saját tömeg: 1795 kg
Csomagtér(hét üléses kivitel): 715 l
Maximális sebesség: 221 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6.9 s
Átlagfogyasztás (gyári adat): 6.4 l
Alapár (RS): 14.566.010 Ft (céges vásárlók számára, 14 % kedvezmény)
Az RS kivitel fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESC stabilitásvezérlés, Start-stop rendszer, Climatronic automata klímaberendezés, digitális műszerfal, tempomat, multifunkciós bőr sportkormány, könnyűfém keréktárcsák, fűthető első ülések, kulcsnélküli indítás, sportülések.