Sok kisvállalkozással felbontotta a korábbi szerződését az áramszolgáltató

Kamaránkat több vállalkozás is felkereste azzal a problémával, hogy egy nyilatkozattétel elmaradása miatt az áramszolgáltatója felbontotta vele a szerződését és új szerződést kellett kötnie.
Mivel nem egyedi esetről van szó utánajártunk a helyzetnek:

A 2022.08.01-től megváltozott jogszabályi feltételek alapján villamos energia szolgáltatás esetén nem lakossági ügyfélként az egyetemes szolgáltatás igénybevételére akkor jogosult az ügyfél, ha:

  • kisfeszültségen vételez, ÉS
  • összes felhasználási helye tekintetében együttesen 3×63 A-nál nem nagyobb csatlakozási teljesítménnyel rendelkezik, ÉS
  • mikrovállalkozásnak minősül a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény alapján, ÉS 
  • 2022. június 18-án részben vagy egészben egyetemes szolgáltatótól vásárolta a villamos energiát.

A 217/2022(VI. 17.) Korm. rendelet 10/A § (3) bekezdése alapján a szolgáltató bármikor jogosult a felhasználót nyilatkozattételre felhívni az egyetemes szolgáltatásra való jogosultság fennállására vonatkozóan.

Ezen nyilatkozattételre lettek felszólítva a vállalkozások, sok esetben azonban a vállalkozás nem kapta meg a szolgáltató levelét, vagy kicsúszott a nyilatkozattételi határidőből, melynek következményeként:

a jogszabály alapján azon ügyfél, aki a nyilatkozattételt elmulasztja, vagy úgy nyilatkozik, hogy nem jogosult egyetemes ellátásra, azt ellátásra nem jogosultnak kell tekinteni és az egyetemes szolgáltatási szerződését meg kell szüntetni, illetve az egyetemes szolgáltatóval fennálló jogviszony ideje alatt (2022.08.01 – szerződés megszüntetésig) jogosulatlanul vételezett energiát a szolgáltató a villamos energiát az adott hónapra vonatkozó átlagos HUPX másnapi órás piaci áron számolja el a felhasználóval.

A nyilatkozatot nem tett ügyfelek esetében a jogszabályban foglaltak alapján 2022.08.01-ig visszamenőleg az elfogyasztott mennyiséget az ellátási felárral számlázta ki az egyetemes szolgáltató,  és ezért kerültek a korábbi számlák törlésre.

A nyilatkozattételre való felszólítás jogosságát nem vitatjuk, azonban nagyon sok kisvállalkozás került anyagilag nehéz helyzetbe, ugyanakkor az egyetemes szolgáltatásra való jogosultságuk igazolható módon fennállt.

Szeretnénk felmérni, hány vállalkozást érint a probléma, hogy egységes álláspontot képviselve tudjunk egyeztetni az ügyben a döntéshozókkal.

Kérjük jelentkezzen emailben a email címen, amennyiben az Ön vállalkozása is érintett!

Amint lesz új fejlemény az ügyben javasoljuk, hogy mindenképpen egyeztessen a szolgáltatóval, mivel a jogosultsági feltételek megléte esetén visszakerülhetnek az egyetemes szolgáltatói körbe.