Egy év alatt megduplázta az árbevételt

Mondhatni, hogy egyenes volt az út Katics Ákos, az energetikai szektorban szolgáltatást végző, pécsi székhelyű Hungaro Energy Kft. ügyvezetője előtt, amikor elfoglalta a családi vállalkozásban a vezetői széket. A fiatalember már egyetemistaként is a cégben dolgozott, ám több évtizedes vezetői tapasztalatokkal bíró édesapja fokozatosan adta át neki az irányítást, egyre nagyobb és nagyobb teret engedve a döntésekben. A földgáz- és villamosenergia-értékesítéssel, a kapcsolódó karbantartási tevékenységgel és energetikai tanácsadással, a berendezések fogyasztásának optimalizálásával foglalkozó vállalkozás ügyvezetője nem okozott csalódást: tavaly sikerült megdupláznia az egy évvel korábbi árbevételt, így a végösszeg év végén 4,3 milliárd Ft volt.

– 2008-ban alapítottuk a családi céget édesapámmal és a bátyámmal. Kezdetekben földgáz-értékesítéssel foglalkoztunk az ország egész területén, két éve pedig már villamos energiát is értékesítünk. Bár pécsi cég vagyunk, érdekes módon ebben a városban van a legkevesebb ügyfelünk – foglalja össze röviden a Hungaro Energy elmúlt tíz évét Katics Ákos.

– A nagy szolgáltatók mellett ma még talán kevésbé lehet érzékelni a kisebb energiaszolgáltató vállalkozások jelenlétét. Mi jellemzi az önök tevékenységét?

– A nagy szolgáltatókhoz képest mi kicsik vagyunk, de éppen ezért tudunk árelőnyt adni. A nagy cégeknél több százan ott dolgoznak, rengeteg leányvállalatuk van, ezzel szemben mi helyben vagyunk, és összesen 7 munkatársam van. Minket bármikor felhívhatnak az ügyfeleink, és mivel sokkal kisebbek a költségeink, az árrésünk is jelentősen kedvezőbb. De éppen a kicsiségünk miatt alakul ki sokszor egyfajta bizalmatlanság az emberekben, hogy mi történik, ha bedől egy ilyen vállalkozás és gáz nélkül maradnak. A gáztörvény szigora miatt ez nem történhet meg, ugyanis roppant szigorú feltételeknek kell megfelelnünk, a méretünkhöz képest is igen jelentős bankgaranciát kell letennünk. Előfordult már, hogy bedőlt egy gázszolgáltató, olyankor az ügyfél visszakerül egy másik szolgáltatóhoz. A félelem, ami a köztudatban van, alaptalan.

– Talán még ma is ez az egyik legnagyobb kihívás a kisebb szolgáltatók számára, hogy bebizonyítsák, nincs miért aggódniuk a leendő ügyfeleiknek, nem?

– Igen, ez valós probléma. Bár azt tapasztaljuk, a legfőbb érv mindig az ár. Sok vállalkozás, intézmény vezetője már ráébredt arra, hogy az energiaszolgáltatást a szabadpiac jellemzi, nekünk a szigorú szabályoknak és az árverseny kihívásainak egyaránt meg kell felelnünk.

– A vállalkozás életében két éve volt egy nagy változás, amikor behozták a portfólióba a villamosenergia-kereskedelmet is. Hogyan hoz meg ügyvezetőként egy ilyen stratégiai döntést?

– A gáz és a villany összekapcsolható, mind a kettő energia. Azért hoztuk meg 2016-ban ezt a döntést, mert az évek során kialakult egy bázis ügyfélkörünk, akikkel nagyon jól tudunk együttműködni és azt gondoltuk, hogy a villamosenergia-szolgáltatással is meg tudnánk keresni őket, hogy csak egy szolgáltatóval álljanak kapcsolatban. Ez jó döntésnek bizonyult.

– Családi vállalkozásként több tulajdonosa is van a társaságnak. Miként működnek együtt a cég irányításában?
– Még egyetemista voltam, amikor édesapám elindította ezt a céget. Már az egyetem alatt is itt dolgoztam, fokozatosan tanultam bele az ügyvezetői szerepbe. Mivel édesapám évtizedek óta cégvezetőként irányítja a saját vállalkozását, ezért volt kihez fordulnom tanácsért. Ő mindig is támogatott és segített engem, de igyekezett épp annyira távol állni tőlem, hogy én hozzam meg a döntéseket. A mai napig részt vesz a heti meetingeken és átbeszéljük a stratégiai döntéseket. Az évek során be tudtam neki bizonyítani, hogy már önállóan is képes vagyok vezetni a céget.

– Mint vezető milyen elveket fogalmazott meg önmaga számára?

– Arra építettük fel a céget, hogy korrekt szolgáltatást nyújtsunk a partnereinknek, és ez most nem üres frázis. Nekem nem szimpatikus, amikor a kereskedők különböző „trükkökkel” igyekeznek magukhoz láncolni az ügyfeleiket. Én annak örülök, amikor olyan hosszú távú, bizalmas kapcsolat alakul ki a partnereinkkel, hogy ha egy konkurens megkeresi őket, felhívnak és elmondják, milyen ajánlatot kaptak, és tudok-e annál jobbat kínálni. Ha nagyon jó az ár, és el kellene fogadniuk, őszinte vagyok hozzájuk, de végiggondolom azt is, hogy tudok-e kedvezőbb árat adni.

– Milyen irányban fejlődik a vállalkozás?

– Egyre több nagykereskedelmi tradeügyletbe szeretnénk beszállni, 2018-ban is már sokat adtunk el nagykereskedőknek nagy volumenekben. Emellett az exportot is szeretnénk kibővíteni, a célunk az, hogy kijussunk bizonyos nagy kereskedelmi pontokra külföldre.