Szédületes fejlődés és bővülés jellemzi a Pécs melletti Cserkúton működő, a világ 40 országában jelen lévő Amphenol magyarországi vállalatát. A gyár, amely többek között európai prémium elektromos autók kiemelt fontosságú akkumulátor-alkatrészét gyártja, a tavalyi 50 millió dolláros árbevételét idén 20 millió dollárral fejeli meg. Az Amphenol magyarországi vállalatának intenzív növekedése 2023-ban csakis a 2019 óta gyártott termékeknek köszönhető. A közeljövőben azonban egy újabb ugrás várható a bevételek tekintetében, nemrég új üzletággal bővült a cserkúti gyár portfóliója. A fejlesztés és a fejlődés pedig nem áll meg. Sánta Attila gyárigazgató, cégvezetővel arról is beszélgettünk, hogy a mai világban a sikerhez már nem elegendő „csak” kiváló terméket gyártani.
– Jelentős mérföldkő cégünk életében, hogy az eddigiekhez képest számunkra teljesen új területen indítottunk el gyártást. Az egyik ilyen új üzletág az elektromos autók töltéséhez szükséges nagy teljesítményű belső kábelek összeszerelése. Ugyancsak újdonság a napokban megkezdett napelemes rendszerekhez kapcsolódó kábelcsatlakozó-szerelés. Mivel ez egy hosszabb távú projekt lesz, amelyhez szükséges az automatizáció, így már megrendeltük hozzá az új automata gépsort is. A jövő év is tartogat újdonságokat, hisz az első negyedévben elkezdjük az elektromos autók akkumulátorának töltéséhez szükséges belső kábelköteg összeszerelését is, természetesen Amphenol-csatlakozókkal – sorolja az aktuális kihívásokat Sánta Attila. – Az új termékek érkezésével teljesen megtelik cserkúti gyártócsarnokunk, sőt a további növekedés kiszolgálására új épületet kell keresnünk a megyében. Ez azt is magával hozza, hogy a következő negyedévben mintegy 100 munkatárs felvételére készülünk. Fejlesztőmérnököket, folyamatmérnököket, minőségügyi mérnököket is várunk, de az operátortól a szenior menedzserig számos munkakörbe keresünk kollégát.
– Minek köszönhető, hogy ezek az önmagukban is jelentős munkák a magyar gyárba kerültek?
– 2020 óta igyekszünk Pécsre hozni további projekteket, de a Covid miatt megtorpant az Amphenol európai terjeszkedése. Mivel a világcég árbevételének mindössze 20%-a származik Európából, a csúcsvezetés erősíteni szeretné ezt a földrajzi régiót. Az Európa-központú fejlesztésben az is közrejátszik, hogy az Európai Unió csökkenteni kívánja a Kínától való függőségét, és helyben akarja tartani a gyártásokat. Az EU ezen törekvése, illetve Magyarország Európán belüli kiváló földrajzi elhelyezkedése az, ami cserkúti gyárunk pozícióját erősíti. Mindehhez az a fajta lobbitevékenység is hozzájárul, amelyet évek óta a magyar gyár teljesítményének, minőségének megismertetésére végzek.
- Cégszinten miként lehet követni ezt a nagy ívű változást?
– Nem ért teljesen váratlanul ez a változás bennünket, hiszen magam is tevőlegesen részt vettem gyárunk jövőjének alakításában. Ezzel párhuzamosan idén nyáron egy teljesen új középtávú stratégiát készítettünk. Ez év januárjában nálunk szerveztük meg az Amphenol európai értékesítőinek konferenciáját. Az egyhetes találkozó után a legnagyobb elismeréssel beszéltek a munkánkról, és a program óta teljesen másként tekintenek Magyarországra, mint korábban. A konferencia egyik eredményeként éppen most alakítunk ki gyárunkban egy 200 m2-es bemutatótermet, amelyben exkluzív körülmények között állítjuk ki az Amphenol összes olyan termékét, ami szóba kerülhet egy elektromos autó tervezésekor. Ez a showroom egész Európában újdonságnak számít, egy új, egyedi koncepció letükrözése.
– Mi szükséges ahhoz, hogy a pécsi gyárat egy lendületes, megbízható, kiváló minőséget előállító üzletfélnek tartsák a partnereik?
– A minap rendezték meg a Magyar Akkumulátor Szövetség szervezésében a Hungarian Battery Day eseményt 28 ország szakembereinek részvételével az elektromos autóipar, illetve az akkumulátor-technológiák fejlődéséről. Ezen elhangzott, hogy a fenntarthatóságnak, a zöld működésnek már ma is kiemelt szerepe van egy cég megítélésében. Ezzel nemcsak egyetértünk, de cégszinten is ezek alapján működünk. Idén már a napelemparkunk második fázisát telepítettük, jövő tavasszal pedig a harmadik fázisát is üzembe helyezzük, így a felhasznált energiánk kb. 35%-át már napenergiából fogjuk előállítani. Emellett számos környezetvédelmi típusú beruházásunk is volt. Éppen most cseréljük le hibrid autókra az autóflottánkat, ehhez kapcsolódóan nyolc darab elektromos autótöltőt is létesítünk. Ezt a fajta törekvést támogatják a vevőink. Ma már nem elég jó minőségben a megfelelő időpontra gyártani. Egy üzleti kapcsolatban valami olyat is nyújtani kell, amellyel különbözünk a versenytársainktól. Ezt mi időben felismertük és ezzel jelenleg az élen járunk.
K.T.