Két hónap múlva bemutatótermet, az év végén gyártóüzemet nyit Kínában a Magnus Aircraft

Augusztusban tartják a kisrepülőgépeket fejlesztő és gyártó Magnus Aircraft Zrt. új gyártóüzemének bokrétaünnepségét a kínai Wuxi Repülési és Űripari Parkban, ahol jelenleg is nagy erőkkel zajlik a megalétesítmény első ütemének építése. A 1,5 milliárd jüan értékű beruházás, mintegy 210 ezer m2-en valósul meg, a földszinten 14 gyártócsarnokkal, valamint egy gyártást, kutatás-fejlesztést és sokrétű szolgáltatásokat magában foglaló épületkomplexummal. A 14 gyártócsarnok várhatóan októberre tető alá kerül és jövőre kezdik meg azok fokozatos átadását. Ebben az új komplexumban kap helyet többek között a magyar tulajdonú Magnus Aircraft Zrt. is.

 

A pécs-pogányi székhelyű Magnus Aircraft Zrt. kínai leányvállalata két évvel ezelőtt kötött nagyberuházási szerződést Wuxi város Huishan kerületi népi kormányával egy bemutatóterem, három üzemegység (kompozit-, repülőgép-összeszerelő- és karbantartó üzemegység), valamint az Óbudai Egyetem közreműködésével egy fejlesztési központ (Kínai-Magyar High-Tech Fejlesztési Központ) megvalósításáról. E stratégiai együttműködés mérföldkő a vállalat termékeinek távol-keleti piacra vitelében. Egy olyan nagyvállalati környezet létrehozása a céljuk, amelyben kínai leányvállalatuk meghatározó szereplővé válik a térség piacán.

– Az üzemünk már szerkezetkész állapotban van, terveink szerint augusztusban lesz a bokrétaünnepség. A gyárépítkezéssel egyidejűleg zajlik az 1500 m2-es showroomunk építése is, ami a jövő hónapban készül el és nyitja meg kapuit. A kínai üzemünk a magyar gyáregység mása lesz. A Wuxi Repülési és Űripari Parkkal rengeteget foglalkozik a kínai sajtó, ennek okán mi is bekerültünk a híradásokba. Ez egy igen jelentős beruházás az ázsiai országban, és a mi cégünk életében is meghatározó mérföldkő – mondja Boros László, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója, a kínai leányvállalat elnöke.  – Kínai leányvállalatunk indulása óta tevékenykedik a régióban, többek között a marketing, az értékesítés területén. Mindezeket jelentősen támogatja majd a hamarosan megnyíló showroom, itt ugyanis látványosan be tudjuk mutatni a teljes palettánkat, a termékskálánkat és a tudásunkat.

A kínai üzemünkben ugyanúgy a repülőgépek összeszerelése, gyártása fog megvalósulni – kezdetben hasonló évi száz darabos kapacitással, mint Magyarországon. A technológiát a magyar anyavállalat adja, magyar szakemberek fognak bizonyos pozíciókat betölteni, és ők tanítják be a helyi munkatársainkat is.

– A kínai gyártócsarnok környezetében jobbára a repüléssel kapcsolatos iparágakban tevékenykedő vállalkozások kapnak helyet.

– A Wuxi Repülési és Űripari Park tulajdonképpen egy hatalmas ipari park, ahova számos vállalat települ be. Lesznek köztük űripari és más repülőipari cégek is, valamint teljesen más iparágakból is érkeznek. Már megkezdődtek a kapcsolatfelvételek, így osztjuk meg például a showroomot is egy másik céggel. Egyelőre még nem lehet komoly együttműködésekről beszámolni, ez a puhatolózás, az ismerkedés fázisa. A mi kompozittudásunk biztosan értékes lesz az ipari parkon belül a többi fejlesztő- és gyártócég számára.

2030-ig készen van a Magnus Aircraft kínai beruházási-fejlesztési ütemterve. Az első lépés az üzem és a showroom átadása, utána következik a második, majd a harmadik ütem. Ezekben újabb üzemegység megnyitása és jelentős projektek szerepelnek, és ebben kapott helyet a négyüléses gép gyártása is. Még az orosz–ukrán háború előtt megvettük az IL-103 repülőgép licencét, ennek a fejlesztése, modernizációja jelenleg is zajlik. A célunk, hogy egy modern, kompozit, négyüléses repülőgépet fejlesszünk, ez lesz a következő termékünk, jövő nyárra szeretnénk elkészülni a prototípusával, utána lehet majd elkezdeni a certifikációt és a gyártást.

Az ütemtervünket elfogadta a kínai kormány, ez alapján jelentős támogatásban részesülünk.

– Mire ad lehetőséget az önök számára a kínai lokáció?

-Kínában eddig a privát repülés nem volt megengedett, a kormány az elmúlt időszakban kezdte megnyitni régiónként, területenként az ország légterét a kisrepülőgépek számára. Ezáltal a piac még telítetlen, jelenleg egyetlen helyi gyártó jelent konkurenciát számunkra, amely infrastruktúrával rendelkezik. Mindenki más most próbál betörni erre a piacra. A Magnus Aircraft már túl van ezen a mintegy négyéves folyamaton, ami komoly előnyt jelent számunkra. A piac hatalmas, két szereplő nem jelent igazi konkurenciát egymásnak.

Kína kapcsán most ez a fő csapásirány, de ugyanúgy haladunk előre, és komoly eredményeink vannak Afrikában is. Kenya mellett Nigériában és Tanzániában is állami megrendelésekre kötöttünk szerződést. A megkezdett út, amin a pandémia előtt indultunk afrikai és ázsiai fókusszal, szép fokozatosan realizálódik, a rengeteg munka és tapasztalat, amit ez idő alatt szereztünk, már fokozatosan hozza az eredményeket.

– Milyen hatása lesz ennek a terjeszkedésnek a magyarországi gyártóbázisra?

Mindig Pécs-Pogány lesz a központunk, ez nem változik a jövőben sem.

Kínát leszámítva a komplett gyártástevékenység jelenleg és a jövőben is itt zajlik, a többi régióban, ahol leányvállaltunk vagy kirendeltségünk van, ott legfeljebb összeszerelési feladatokat tervezünk. Így alakítottuk a stratégiánkat, és ezt tartjuk is. Kína egy hatalmas ország viszonylag zárt gazdasággal, azt csak belülről lehet meghódítani.

K.T.