A hardverkereskedelemmel, javítással és szoftverekkel foglalkozó siklósi Számtárház Kft. tulajdonosa az FX Autóház új Ford Focusának automata váltós, dízel változatát próbálta ki a sportos ST-Line kivitelben.
Izgalmasan alakult át a Focus, sokkal sportosabb, mint a korábbi változatok. Szélesebbnek és laposabbnak tűnik a karosszéria, és az is szembeötlő, hogy mennyire nagy a tengelytáv. Gondolom, az utastérben érezni majd a változást, bár eddig jobbára francia autókkal voltak tapasztalataim, a Fordokat nem ismertem. Az autó orra az új Ford arculatba illik, de nekem az elegánsabb krómozott hűtőmaszk jobban tetszik, mint ez a sportos verzió. A spoilerek viszont egyértelműen az ST Line kivitel mellett szólnak, tényleg nagyon jól mutat velük az új Focus. Meglepő az is, hogy mennyire összetett lett a karosszéria, zegzugok, hajlítások, élek teszik mozgalmassá a formát, főként a ködlámpák környékén, és a hátsó lökhárító két szélén.
Miért választott francia autókat?
Az autós evolúció akkoriban szinte kötelező állomásait, a Trabantot és a négyütemű Wartburgot követően egy Citroen BX-em volt, és akkor rátaláltam arra a szervizre, akikben maximálisan megbízok, így miattuk is maradtam ennél a márkánál. Most egy családi egyterű a saját autóm, de többször is megfordult a fejemben, hogy jó lenne sokféle márkát kipróbálni, ezért is örülök ennek a lehetőségnek. A Focus elsőre furcsa volt az egyterű után, mert mélyre kell ülni egy viszonylag kis üvegfelületekkel ellátott karosszériába, nekem ez már szinte sportautós üléshelyzet. A tér bőséges, valóban érezhető a nagy tengelytáv áldásos hatása, mert 190 centi körüli testmagassággal is van annyi hely hátul, hogy kényelmesen el lehet férni. Ez nem csak ebben a kategóriában ritka, hanem még a nagyobb autókban is néha gondot okoz.
Az utastérben érezhető a „német autós” hatás?
Azonnal feltűntek a nagyon precíz illesztések, és a hibátlan kidolgozás. A legkisebb elem is tökéletesen a helyén van, egyenletesek a hézagok, szépek a varrások, különösen a kormány piros varrása tetszett. Sok olyan díszítést kapott a beltér, amitől értékesnek hat, és az anyaghasználat is korrekt. Ahol szem előtt van, vagy hozzáérünk, oda finom anyagok kerültek, még a tárolórekeszek belsejét is textillelburkolták. A keményebb műanyagokat pedig eldugták, így a minőségi hatás elsőrangú. A tárolórekeszek kapcsán az is érezhető, hogy a Ford hatalmas tapasztalatot gyűjtött a Focusszal, nagyon sok pakolóhely van, és átgondoltan alakították ki őket. Legjobb példa az ajtózsebek kiképzése, itt magától értetődik, hogy mind a négy ajtóban elfér egy vizesüveg, és stabilan meg is állnak a helyükön.
Az ajtókon található egy Ford sajátosság, az automatikusan előbukkanó élvédő.
Nem is értem, hogy más miért nem használja. Nem csak a saját autónkat védi, hanem azt is, akire véletlenül rányitjuk az ajtót. Hasonlóan okos megoldás a tanksapka nélküli üzemanyagtöltőnyílás is, és itt ráadásképp azt is megoldották, hogy a dízel vastagabb töltőnyílásába nem lehet véletlenül benzint tankolni. Egy dízelnél a félretankolás komoly károkat okozhat, így ez is egy olyan plusz, amit talán nem is értékel igazán az, aki nem járt még így.
Ha már az okos megoldásoknál tartunk, a Focus asszisztensei nagyon sokat fejlődtek, ezeket mennyire használja, vagy használná a mindennapokban?
A parkolóautomatika zseniális. Teljesen önműködő, nemcsak kormányoz helyettünk, hanem a pedálokat is kezeli, elég egy gombot nyomva tartani, amivel felügyeljük a rendszert. Hihetetlenül közel tud manőverezni a szomszédos autókhoz, és a forgalmi vizsgán is ötöst érdemelne a beállás. Persze van, aki inkább maga parkolna, de sokaknak rémálom egy parkolás, nekik megváltás egy ilyen rendszer.
A sávtartó is kifinomultan működik, de itt már érezhető, hogy nem a nálunk honos útburkolati jel felfestési gyakorlathoz fejlesztették. Ha megbízhatóak a jelzések, akkor viszont ügyesen és finoman tartja a sáv közepén az autót. Adott esetben ez életmentő is lehet, így ez is hasznos felszerelés, ráadásul ha jól láttam alapárért kerül a Focusba. A start-stop rendszert használom és szeretem, jó érzés, hogy a városban nem szennyez az autóm a lámpáknál rostokolva, és az adaptív tempomat is kincset ér az autópályán. Az igazán lenyűgöző, hogy ezeket a rendszereket kombinálták, így a táblafelismerő és a sávfigyelő rendszer adatait felhasználva módosítja az autó a világítás képét, vagy a tempomattal beállított sebességét, sőt a prospektusban azt is láttam, hogy a behajtani tilos táblára is figyel a Focus, és jelez, ha ilyen útra tévednénk. Az utóbbi időben hallott autópályán szemben közlekedők miatt bekövetkező baleseteket ez a rendszer megelőzheti.
A fedélzeti elektronika informatikus szemmel mennyire könnyen kezelhető?
Jó helyen van az érintőképernyő, ez a legfontosabb. Szerintem balesetveszélyes, amikor a középkonzol mélyére helyezik a képernyőt, sokkal jobb helyen van itt a műszerfal tetején. A rendszer logikus, jól kiegészítik egymást a műszerfal közepére helyezett kijelzővel, és a kormányon levő gombokat is átláthatóan csoportosították.
Újdonság volt az ön számára az automata váltó.
Nem vezettem még ilyen autót, de hamar megszoktam. Jó ötlet a tekerőgombos választótárcsa, úgyis csak induláskor vagy irányváltáskor használjuk. Az is praktikus, hogy a motor leállításakor automatikusan parkolóállásba áll. Az öt és hatfokozatú kéziváltókhoz szokott vezetőnek a nyolc fokozat egészen hihetetlenül hangzik, de ügyesen választ közöttük a rendszer. Csak egészen ritka esetekben érezhetőek a váltások, hamar megkedveltem ezt a váltót.
Mielőtt elindultunk ismertette a céges autóparkjukat, és ebből látszik, hogy tisztában van melyik felhasználási módra való a dízel, és mikor ideális a benzines.
A saját autómmal sokat kirándulunk Európában, így két és fél év alatt 70.000 kilométert teljesítettünk. Erre szerintem még mindig a dízel az ideális. Kevesebbet fogyaszt, nyomatékosabb, és hosszú utazásokon érzi magát elemében. A cégünk pedig benzines kisautókat használ, hiszen jellemzően rövid utakon közlekedünk velük. A Focus vásárlóközönsége nagyon széles réteget ölel fel, így nem véletlen, hogy a benzinesek mellett a dízelekből is széles a választék. Ez a modell tökéletesen alkalmas nagy futásteljesítményű cégautónak, vagy sokat utazó családoknak. Mindennapos rövid városi utakra pedig én egyértelműen a benzinest választanám.
A Focus neve már az első generáció óta összekapcsolódott a vezetési élménnyel. Az új modellt is jó vezetni?
Már az első kanyarban feltűnt, hogy mennyire közvetlen és pontos a kormányzás. Kis túlzással olyan mintha egy Forma-1szimulátorban ülnék. Nem tudom, mennyit tesz ehhez hozzá az ST-Line futómű, de gyanítom, hogy az alapmodell is hasonlóan élvezetes, az erősebb motorokhoz pedig még jobb futóművet ad a Ford. Az automata váltó mellett a vezetési üzemmódot váltó kapcsoló szerepe is megnő, mert nem csak a gázpedál és a kormány reakciói változnak, hanem a váltó is sportosabban választja a fokozatokat.
Ár-érték arányban milyen az új Ford Focus?
Széles vásárlóközönségnek kell megfelelnie, ráadásul abban a piaci szegmensben ahol nagyon nagy a verseny, így nem sok mozgástere maradt a Fordnak. A bevezető akcióval korrektnek tűnik az ár, de a legfontosabb, hogy a helykínálat, a minőség és a design kötelező feladatait jól oldották meg, és mellé még különlegességeket és egyedi megoldásokat is kínálnak, ami miatt úgy gondolom, az új Focusból is sokat látunk majd az utakon.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1499 cm3
Maximális teljesítmény: 120 LE 3600/min
Maximális nyomaték: 300 Nm 1750/min
Saját tömeg: 1287 kg
Csomagtartóméret: 375 l
Maximális sebesség: 196 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10 s
Átlagfogyasztás: 3.7 l
Alapár(akciós): 4.810.000 Ft
Fontosabb alapfelszerelések (Trend): első- függöny- és oldallégzsákok, ABS + ESP + fékasszisztens, elektromos szervokormány, automatikus fényszóróvezérlés, elektromosan állítható és fűthető tükrök, Bluetooth és USB csatlakozó, kormányról vezérelhető audioberendezés, klímaberendezés, bőrborítású kormány és váltógomb, Start-Stop rendszer, visszagurulásgátló, sávtartó automatika