Autóteszt: Dr. Kleisz-Bális Eszter – Renault Clio TCe 90 GT Line

A Dél-Dunántúl egyik meghatározó autóipari beszállító cégének, a MATRO Kft.-nek képzési vezetője a Nyitrai Autóház GT Line felszereltségű Renault Clióját próbálta ki. Az ismerkedést az autó külsejével kezdtük, mert a GT Line felszereltség egyik hangsúlyos részét a sportos külső kiegészítők adják.

Ismerős az új Clió, sokat látok belőle az utcán, de ezzel a felszereltséggel más, mint a többi Clio. Az eredetileg nagyon barátságos arc, ami ebben a színben olyan, mint egy kedves panda, ezekkel a selyemfényű szürke kiegészítőkkel és a nagy kerekekkel sportos felhangot is kapott. Ebben a sportosságban komoly szerepe van annak is, hogy a rejtett hátsó kilincsekkel háromajtósnak tűnik az autó. Annyira jól álcázta a hátsó ajtókat, hogy először még meg is néztem, hogy van-e döntési lehetőség az első üléseken. Látványosak az első fényszórók is, a LED lámpák karakteresek, és gondolom, sokkal hatásosabban világítanak, mint a hagyományos fényszórók. Ebben a kategóriában ritka, hogy egy autóra LED fényszórók kerüljenek.

Autóválasztásnál milyen szempontok alapján dönt?

A legfontosabb, hogy tükrözze az egyéniségemet. Nyilvánvalóan ezt először a forma és a szín befolyásolja, de a belső térnek is harmóniában kell lennie a külsővel. A funkció is lényeges, hiszen egy kényelmetlen ülés, egy rosszul kezelhető központi képernyő, vagy egy kicsi csomagtartó elronthatja azt az örömet, amit egy autó okozhat.

Ezzel ki is jelölte az utat, ami mentén megvizsgálhatjuk a Cliót. Kezdjük az ülésekkel, ami szintén a GT line felszereltség része.

Ugyanúgy feldobják az utasteret, mint a külső kiegészítők. Sportos, kényelmes, és a kék feliratok, a kék cérnával készített varrások szépen rímelnek a belső tér többi kék hangulatelemével. Kedvelem a fekete belső tereket, szerintem sportossá tesz egy autót, a Clióban pedig a kiegészítők tovább fokozzák a hangulatot. Elsőre úgy tűnt, hogy hatalmasak az első ülések, és emiatt arra gondoltam, hogy nem marad hely a hátul ülőknek, de meglepően sok hely van ott is. Nem csak a térdek férnek el kényelmesen, hanem a fejeknek is jut elég tér, így utasterét tekintve a Clio akár kisebb családi autóként is beválhat.

Ahhoz kell a használható csomagtartó is.

Korábban volt egy hasonló kategóriájú autóm, és abban sokszor hiányzott a megfelelő méretű csomagtartó. Itt nincs ilyen gond, meglepően nagy hely jut akár a bőröndöknek is. Persze ez a kategóriához mérten igaz, de ha jól tudom a Clio létezik kombi változatban is, gondolom, oda még két bőrönddel több fér.

A kezelhetőségről még nem beszéltünk. A központi képernyő menüpontjait elindulás előtt alaposan végignézte.

Kíváncsi voltam, hogy hová rejtették a kiegészítők vezérlését. Azt sejtettem, hogy ezen a felszereltségi szinten sok extrát kapott az autó, de mikor beültem egy nagyon egyszerű, letisztult műszerfal fogadott. A kormány nincs telezsúfolva gombokkal, és a középkonzol sincs túlbonyolítva. Aztán kirajzolódott a logika a rendszerben. A menüben könnyű navigálni, a kijelző megfelelő magasságban van, jól elérhető, és a gyakrabban használt funkciók is pár mozdulattal előcsalogathatók. Érdekes a kormány mögé helyezett rádióvezérlő, biztos kellene néhány nap, amíg megszoknám, de valószínűleg nem véletlenül alkalmazza még mindig ezt a megoldást a Renault, a felhasználóktól biztosan pozitív visszajelzéseket kapnak. Egyedül a tempomat és sebességhatároló bekapcsológombja került rossz helyre a váltókar mögé, és talán a pohártartók lehetnének mélyebbek.

Korábban a rendőrségen dolgozott, az ottani tapasztalatok befolyásolják azt, hogyan közlekedik?

Sokan sajtószóvivőként emlékeznek rám, de voltam közlekedési vizsgáló is, és ezek a tapasztalatok folyamatosan visszaköszönnek vezetés közben. Pontosan tudom, hogy sokszor néhány kilométer/órával nagyobb tempó már elég egy balesethez. A rendőri múltamból fakad például az, hogy ha nagyon fáradt vagyok, vagy csak azt érzem, hogy nem vagyok jó passzban, akkor tudatosan lassabban, még óvatosabban vezetek. Sokan ringatják magukat abban a hitben, hogy városi tempónál nem történhet komoly baleset. Sajnos látni kell, hogy hiába nagyon biztonságosak a mai autók – ugye épp a Renault a biztonságos autók egyik legnagyobb elkötelezettje -, a baleset bármikor bekövetkezhet, akár úgy, hogy az ütközés másik résztvevője, gyalogos, biciklis, vagy épp egy kevésbé jól megépített autóban ül.

Ennek ellenére szeret vezetni?

Nagyon! Szívesen ülök autóba, és mivel mindig olyan autót választok, ami tetszik nekem, és jól érzem magam benne, ezért szórakoztat a vezetés. Ez a Clio is jó partner, élmény vele a városban autózni.

Nem volt túlságosan gyenge a saját autója után?

Most valóban egy jóval erősebb, nagyobb kategóriás autóval járok, de mint említettem, korábban volt egy hasonló méretű kocsim is, így ahhoz tudok viszonyítani. Ha pedig azt is belevesszük a képbe, hogy mindössze 900 köbcentis motor mozgatja az autót, akkor azt mondanám, hogy kifejezetten erős. Egy ekkora motortól nem számítottam ilyen dinamikára. Még az ECO gomb megnyomása után is egészen jól lehet vele közlekedni, ha pedig kikapcsoltam a gazdaságos módot, akkor magasabb fordulaton meglepően dinamikus, olyan, mintha másfélszer ekkora motor lenne a kocsiban. Érdekes, hogy alig hallani a motort, sokszor csak a fordulatszámmérő mutatja, hogy jár, és menet közben is alig emelkedik ki a hangja a gumik hangja és a szélzaj közül. A kis motor előnye még a jó fogyasztás, mert a környezetvédelem legjobb módja, ha a kibocsátást csökkentjük, és ebben a Clió nagyon jó.

A nagy kerekek szépek ugyan, de nem voltak kényelmetlenek menet közben?

Érdekes módon nem rázott az autó, sőt a viselkedése alapján azt mondtam volna, hogy normál abroncsokkal szerelték. Nem rázott, szépen lépett át a fekvőrendőrökön, a vasúti átjárókon sem ütött nagyot, szóval a rugózása olyan volt, mint egy normál kisautóé. Ismeretlen, új autókkal nagyon óvatosan vezetek az első napokban, így most sem próbáltam dinamikusabban, de azt azonnal éreztem, hogy az úttartásra, a stabilitásra jó hatással vannak a sportos gumik.

A Clio vételára ezzel a felszereltséggel is 5 millió forint alatt marad, ez mennyire jó ajánlat?

Nem tudom pontosan, hogy ma a versenytársak mennyibe kerülnek, de a Renault-ról tudom, hogy általában nagyon versenyképes árakat alakítanak ki, így ezzel a felszereltséggel és a GT Line csomaggal kedvezőnek tűnik az ár. Az extrák sem kerülnek sokba, az öt év garancia is jó ajánlat, és általában a listaár még tovább csökkenthető egy-egy kedvezménnyel is.
T.R.

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                   898  cm3

Maximális teljesítmény:        90 LE 5500/min

Maximális nyomaték:                        140 Nm 2250/min

Csomagtér:                            300 l

Maximális sebesség:              178 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:          12.1 s

Átlagfogyasztás:                    5.1 l

Alapár (TCe 90 Alizé):          3 599 000 Ft

A Renault Clio GT Line fontosabb alapfelszerelései: krómozott kipufogóvég, Renault Sport spoiler és oldalsó szoknyák, Sportülések megerősített oldalpárnákkal, speciális GT Line kárpit kék varrással, Sport bőrkormány kék varrással és GT Line logóval, manuális klímaberendezés, Mp3 kompatibilis rádió USB csatlakozással és Bluetooth kihangosítóval, automata fényszóró felkapcsolás, esőérzékelős ablaktörlők, automata Renault kártya, FULL LED “Pure Vision” első fényszórók