New Yorkban és Kuala Lumpurban is viselik a pécsi tervező ruháit

Jól cseng a Cserkúthy név Baranyában és az egész Dél-Dunántúlon a GLT Delta Épületgépész Kft. alapító-ügyvezetője, Cserkúthy László munkája nyomán, és most már ismerik a nevet New Yorkban, illetve Kuala Lumpurban is. De már nem Lászlót, hanem a lányát, Hannát, hiszen a fiatal pécsi divattervező egyedi ruhakölteményei már e két távoli várost is meghódították. Hogyan érdemes a külföldi piac felé fordulni, milyen elvárásoknak kell megfelelni? – többek között erről is beszélgettünk a Whispering Wind Dresses márka tulajdonosával, Cserkúthy Hannával.

– Az öcsém segítségével indítottam el a márkát. Ugyan ő gépészmérnök végzettségű, de jó tehetsége van a kommunikációhoz és a marketinghez is. Szerettem volna külföldre is kivinni a ruháimat, így elkezdtünk olyan brandmenedzsert keresni, aki a divatszakmában is mozog. Egy éve találtunk rá egy magyar lányra, akinek nagyon jó külföldi kapcsolatai vannak. Ő segített New Yorkba és Malajziába kijutni – foglalja össze röviden Hanna, hogy miként kerültek a ruhái külföldre.

– Mi kell ahhoz, hogy elfogadják a ruháidat, hogy forgalmazni tudják őket?

– Először is egy nagyon jó kapcsolatrendszer. Első körben New Yorkba szerettünk volna eljutni, de még azelőtt volt Malajziában egy Jimmy Choo rendezvény, ahová néhány ruhámat elvitte a menedzserem. Az volt a terve, hogy a meetingeken viseli őket. Így is tett. Az egyik Kuala Lumpur-i üzlet vezetőjének megtetszettek a ruhák és jelezte, hogy szívesen forgalmaznák. Már utazott is a csomag Malajziába. Egyébként a malajziai kapcsolat kialakításában jelentős segítséget kaptunk a magyar nagykövetségtől is, még egy szakmai prezentációt is tarthattunk a brandről. New Yorkot pedig úgy vettük be, hogy a menedzserem ismert ott több bemutatószalont, és a kapcsolatai révén kértek tőlünk referenciaanyagokat. Az idei őszi-téli ruhakollekció anyagát küldtük el, ez megtetszett a kinti partnerünknek, és szerződést kötöttünk velük.

– Egy-egy modellből milyen választékot kell biztosítani?

– New Yorkban számos bemutatószalon található, ahol több tervező kollekcióját is kiállítják, így itt csak kis mennyiségben vannak bent a ruhák. Nekem egyébként ez is a célom, szeretném megtartani az egyediséget és nem szeretnék nagy mennyiségben ruhát gyártani. Minőségi ruhákat tervezek, kis mennyiségben. Malajziában viszont egy multibrand store-ban vagyunk több nagy márka mellett és ott nagyobb mennyiségben is áruljuk a ruháimat, de korántsem ipari méretekben.

– Mit várnak el a külföldi partnerek a termékekkel kapcsolatban?

– Ezeket mi is most tanuljuk. Például nagyon fontos a jó márkanév. Az árazást a brandmenedzserem segítségével végezzük az alapján, hogy hová kerülnek a ruhák. New Yorkban egészen más árak vannak, mint Kuala Lumpurban, hiszen teljesen más a piac. Természetesen ügyelünk arra, hogy ne menjünk egy bizonyos árszint alá, hiszen egyediek a termékeink, minőségi anyagokkal dolgozunk. Különleges címkét mellékelünk a ruhákhoz. A mosást jelző címke egy speciális, vastag, gyöngyházfényű anyagból készül, az egyik oldalára divattal kapcsolatos idézeteket nyomtattunk, a másik oldalán pedig a logók, a mosással kapcsolatos tudnivalók szerepelnek. Ez is ad egyfajta egyediséget a termékeinknek. Különleges elvárások egyelőre egyik helyről sem érkeztek. New Yorkban a ruháknak saját vállfáik vannak a márkanevünkkel, mert ennél a színvonalnál a részletek – pl. a szép csomagolás, az egyedi doboz – is nagyon fontosak.

– Miként lehet előre tervezni, merre szeretnél továbbmenni?

– Ez nagyon nehéz és többrétű dolog. Ebben nagy segítségemre van az öcsém, vele készítjük az üzleti tervet, mert rájöttem, hogy az mennyire fontos. Már van némi tapasztalatunk a gyártással kapcsolatban is. Egy kiváló komlói varrodával dolgozunk együtt, tudjuk, hogy bizonyos mennyiséget mennyi idő alatt képesek elkészíteni és milyen minőségben. Így ezekkel már előre tudunk kalkulálni, ha új lehetőségek jönnek. Most is tervben van 2 újabb New York-i üzletbe való bekerülés, itthon pedig volt szerencsénk prezentálni a márkát a Magyar Divat Akadémiának, ebből is bármi lehet. Ami egyelőre nehéz és jelenleg is tanulom, hogy mennyi anyagot kell venni a gyártáshoz. Minden egyes ruhához kiszámoljuk az anyagmennyiséget, milyen cérna, hány zipzár stb. szükséges, így később már könnyebb lesz leadni az anyagrendelést.

Természetesen nem csak a külföldi piac a cél, hanem idén ősztől tervezzük, hogy Pécsett és Budapesten is megjelennek a ruháim egy-egy üzletben. Nagy örömömre szolgált, hogy a DesingPécs keretein belül a hazai és a pécsi szakmabelieknek is be tudtam mutatni a kollekciómat.

– Mi volt a legnagyobb tapasztalat, amit megéltél a ruháid értékesítése kapcsán?

– Nagyon szerencsésnek érzem magam, mert amikor valamilyen nehézséggel szembesültem, akkor vagy az öcsém, vagy édesapám mindig ott állt mögöttem a tapasztalatával, a tudásával. Így van ez a mai napig, most is segítenek megoldani a feladatokat. Így nem élem meg akkora nehézségnek a kihívásokat. Ugyanakkor rengeteget tanulok ezekből a helyzetekből. Nagyon jó érzéssel tölt el, hogy olyan lehetőségeket kaptunk az élettől, amelyek előrevisznek.

K.T.