Exportnövekedés, jelentős beruházások az Agro Boynál

A bólyi Agro Boy Kft. éves árbevétele alapján Baranya TOP 100 legnagyobb vállalkozásai között foglal helyet. Az agrár-külkereskedelem a mai napig a családi vállalkozás meghatározó tevékenysége, de a fő profil fejlesztése mellett a stabilitáshoz a több lábon állás is hozzájárult, így a szállítmányozási tevékenység önálló üzletággá fejlesztéséből és további befektetési célú üzletrészvásárlásaikból áll össze a cégcsoport portfóliója. A cég több milliárd forintos árbevételének több mint egyharmadát az export tette ki 2020-ban, 2021-ben pedig már csaknem 38%-át, mint ahogy a vállalkozás összes árbevételét is a növekedés jellemezte az utóbbi években. A PBKIK Baranya Megyei Export Díjjal ismerte el az Agro Boy Kft. munkáját.

Bővebben…

Az első általa hozott szakembergárda már felnőtt a Körberben

Puszpán Zoltán a Körber Hungária Gépgyártó Kft.-nél sok éven keresztül foglalkozott aktívan tanulók képzésével. Jelentős szerepe volt abban, hogy munkahelyén kiemelt jelentőségű legyen a szakképzés. Évek óta jelentős szerepet vállal a szakmai vizsgáztatásban, a „Gép-Ésszel Baranyában” kamarai szakmaismereti verseny egyik előkészítője. Puszpán Zoltán munkáját a PBKIK Baranya Megyei Szakképzési Díjjal ismerte el.

Bővebben…

„Sikerélményt jelent, hogy látjuk a szakmai és az emberi fejlődést”

2013 óta foglalkozik középiskolai tanulók és felsőfokú hallgatók gyakorlati képzésével, illetve szakmai oktatásával a Gépész-Tér Kft. Lakos Tivadar cégvezető elkötelezett a szakmai utánpótlás-nevelés és a folyamatos képzés fontossága mellett. A vállalkozásnál zajló szakmai oktatás során a tanulók valós munkakörnyezetben olyan emberi és szakmai készségek, képességek birtokába jutnak, amelyekkel kiegészíthetik az iskolai képzés során megszerzett elméleti tudást és sikeresek lehetnek szakmai életútjuk során. A PBKIK Baranya Megyei Szakképzési Díjat adományozott a Gépész-Tér Kft.-nek.

Bővebben…

Igazi ételek, igazi hajópadló, igazi víz: az Almalomb Hosszúhetényben

Az Almalomb egy 19. századi vízimalom, a felújítás étteremként, rendezvényhelyszínként és malommúzeumként is látogatható. 2020 júniusában megnyitották 6 szobás apartmanjukat, az egész éves Fészer26 rendezvényterükkel 2021-ben készültek el. Az Almalomb Ásványi Rita vezetésével azon helyek egyike, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a régióból kiemelkedve felhelyezzék Hosszúhetényt a gasztronómia térképére. Az Almalomb Kulináris Kitérő és Találkozóhely számára Baranya Megyei Idegenforgalmi Díjat adományozott a PBKIK.

Bővebben…

Kicsi étterem nagy sikerei

Sokat tesz Baranya ismertségéért és gasztronómiai elismertségéért a hosszúhetényi Hosszú Tányér gourmet-ház. Az itt dolgozó szakemberek törekednek arra, hogy az alapanyagokat helyi és környékbeli termelőktől szerezzék be, ételeikhez pedig hosszúhetényi és más termővidékek minőségi borait is ajánlják. A PBKIK Baranya Megyei Idegenforgalmi Díjat adományozott a Hosszú Tányér gourmet-ház tulajdonosának, Herbály-Hosszú Franciskának.

Bővebben…

Klasszikuszenei programok a minőség jegyében

Szamosi Szabolcs az ország legnagyobb koncertszervező társasága, a több mint 60 éves múltra visszatekintő Filharmónia Magyarország ügyvezetője. Az ő közbenjárásának köszönhetően került a cég központja Pécsre. Egyedülálló az országban, hogy Szegedtől Miskolcig, Pécstől Veszprémig innen szervezik a klasszikuszenei programokat. Számos új zenei sorozat elindítása, több jelentős fesztivál megrendezése köthető hozzá, az általa irányított Filharmónia régiónkban is a legnagyobb számú felnőtt és ifjúsági hangversenyek szervezője, a régió számos – országosan is kiemelkedő – fesztiváljának koordinálója. Szamosi Szabolcs munkáját a PBKIK Baranya Megyei Idegenforgalmi Díjjal ismerte el.

Bővebben…

A prémium minőséget és a technikai újdonságokat keresik az árnyékolástechnikában

Bár azt gondolnánk, hogy az árnyékolástechnikai szegmensben a napsütéssel teli évszakokban van szezon, a gyártással és nagykereskedelemmel foglalkozó szigetvári Kis Árnyékolástechnika Kft. ügyvezetője, Kis Attila erre rácáfol: egész évben folyamatosan termelnek és értékesítenek, hiszen az építőipar az év eleji néhány hét kivételével állandó felvevőpiacot jelent. És ha lenne, aki gyártson, még több kiváló minőségű redőnyt el tudnának adni.

Bővebben…

Kihívásokkal dacolva, de a megszokott nívón várják a vendégeket

Ma is csodálatos virágos környezettel, klasszikus vendéglátással, előzékeny felszolgálókkal várja a finom ízekre és a megpihenésre vágyókat a botykapeterdi Pálma vendéglő. A nyári szezonra megszépült az épület környéke, vendégoldalról úgy látszik, minden a legnagyobb rendben van, csak az étterem tulajdonosa, Hóbor Lászlóné optimizmusa nem a régi. A beláthatatlan mértékű áremelkedés, az alapanyagokhoz való hozzájutás korlátoltsága és a munkaerőhiány minden nap kihívások elé állítja a vendéglátós vállalkozást. Bár beszélgetésünknek koránt sem a panaszkodás a fő motívuma, sokkal inkább a megoldáskeresés.

– Jelen pillanatban nem látszik, hogy megkezdődött volna a nyári szezon, vendéglőnk közvetlenül a 6-os út mellett fekszik, de az út forgalma kezd hasonlítani ahhoz az állapothoz, mint ami a covidos időszak elejét jellemezte. A naponta tapasztalható jelentős áremelkedés és még számos tényező kedvezőtlenül hat a vendéglátásra, szerintem sok kolléga érez így, és sajnos nem tudom, hogy mi lesz ennek a végkimenetele. Drasztikusan megemelkedtek az alapanyagárak, mi pedig nem tudjuk ehhez igazítani az árainkat, mert előbb-utóbb nem lesz vendég. Egyelőre nem tudom, hogy miként oldjuk meg ezt a problémát. Tetézi a helyzetet az ágazatot sújtó munkaerőhiány, nagyon nehéz munkaerőt találni. Az emberek válogatnak a munkahelyek között, és olyan ígéreteket kapnak a Balatonról, amivel képtelenség versenyezni.

– Milyen kilátásokkal kezdődött az év?

– Nálunk az idegenforgalom miatt mindig a nyári szezon a domináns. A nyár egész jól indult, de ez az áremelkedési hullám, az alapanyag-ellátás akadozása miatt nehéz összehangolni a működésünket. A forgalmunk egyelőre nem nevezhető intenzívnek, amit ilyen idő tájt megszoktunk.

– Hogyan lehet alkalmazkodni ehhez a helyzethez?

– Nagyon nehezen, rengeteg energiát felemészt, hogy minden nap újra kell tervezni a munkát, a napunkat annak függvényében, hogy aktuálisan milyen változások hatnak ránk. Az nem állapot, hogy szinte naponta kell étolajat vásárolnunk, mert korlátozott a megvehető mennyiség. Az energiaárak szintén az égben vannak, egyszerűen ki vagyunk szolgáltatva a közüzemi szolgáltatóknak, sajnos egyelőre nem látom, ez hová vezet. A munkaerőproblémán úgy tudunk enyhíteni, hogy a család teljes egészében kiveszi a részét a munkából, ez jelent átmeneti megoldást arra, hogy normálisan működni tudjunk.

– A Pálma vendéglő a betérő vendégek mellett a korábbi években számos rendezvényt, többek között esküvőket is kiszolgált. Ezekre milyen most a kereslet?

– Esküvőket ugyanúgy tartunk, ahogy a céges, családi, baráti rendezvények is megmaradtak, az viszont szembetűnő, hogy szinte mindenhol egyharmaddal csökken a résztvevők létszáma. Az árakkal itt is bajban vagyunk, mert tartanunk kell a korábbi megállapodásban rögzített árakat, mert az esküvők jelentős részét nem is adott évben, hanem egy évvel korábban rendelik meg. Szerencsére az évek alatt kialakított jó hírnevünk miatt megbíznak bennünk, tudják, hogy korrekten fordulunk a vendégeink felé.

– Mivel készültek az idei szezonra?

– A Pálma vendéglő arról híres, hogy mindig is sokat adtunk a környezetünkre, az idén különösképpen nagy figyelmet fordítottam a virágosításra, mert a családunkban is volt egy esküvő. Beruházásban egyelőre nem gondolkodunk, szép, vonzó környezettel, finom ételekkel és italokkal, illetve a tőlünk megszokott kedves kiszolgálással várjuk a vendégeinket. A Covid ideje alatt mi is átálltunk az ételkiszállításra, de amióta újra szabadon mozoghatunk, szeretnénk elköszönni a „dobozos” vendéglátástól. Mi korábban is a hagyományos vendéglátásra rendezkedtünk be, ezért is szeretnek hozzánk járni a vendégek, mert úgy szolgáljuk ki őket, ahogy az egy vendéglőben elvárható. A pincéreink kedvesen fogadják a hozzánk betérőket, asztalhoz viszik az ételt, elbeszélgetnek az itt étkezőkkel. Nálunk a vendég tényleg vendégnek érezheti magát.

– Van esetleg valaki, akár szakmabeli, akitől információt kaphat vagy megbeszélheti a dilemmáit, az üzleti kérdéseit?

– Egyelőre nem kerestem ilyen jellegű segítséget, de van egy szakmabeli ismerősöm, akivel többször beszélgettünk az előállt helyzetről, a lehetséges megoldásokról. Természetesen ha más vendéglátósokkal összetalálkozom, mindig véleményt vagy ötletet cserélünk, de ezek eseti jellegű segítségek. Az elmúlt 20 év alatt, amióta ezt a vendéglátóhelyet üzemeltetjük, még nem volt ennyire nehéz, mint manapság, de az egész családunk azért dolgozik, hogy a tőlünk megszokott színvonalon tovább tudjuk működtetni a sokak által kedvelt Pálmát.

K.T.

„Egy vállalkozást folyamatosan fejleszteni kell”

Európa-hírű vállalkozást fejlesztett az elmúlt négy évtizedben Hirth Ferenc Pécsett. A KONTAKT-Elektro Kft. elődje GMK-ként jött létre az 1980-as évek elején, hat merész fiatal szakember – ahogy Hirth Ferenc fogalmaz – többet akart elérni, mint az átlag. Ezért az első adandó alkalommal léptek. A döntés helyessége aztán hamar bebizonyosodott, a tanulságokkal teli vállalkozói út tapasztalatairól kérdeztük a cégvezetőt.

Bővebben…