„Pontosabb célkitűzések kellenek az innovációban”

Egyedülálló füstölthús-készítményekkel látja el Európa exkluzív szuperjachtjait, éttermeit, szállodáit, gourmet boltjait a pécsi székhelyű Venison Gusto Kft. A legkiválóbb magyar szarvas, vaddisznó, szürkemarha és vízibivaly húsának felhasználásával tradicionális magyar receptek alapján készülnek a termékek, ügyelve a vegyszermentességre és szem előtt tartva a korszerű táplálkozás kihívásait. Nem is gondolnánk, hogy a prémium minőségű sonkák, szalámik készítéséhez mennyi innovációra van szükség. E folyamatokat mérte fel a kamara IMP3rove elemzése.

– Számunkra mindig is fontosak voltak a hagyományok, a tradíció és a régi értékek. Termékeink is ezt a szellemiséget tükrözik, kizárólag válogatott alapanyagokat használunk a szalámik, bresaolák elkészítéséhez. A modern technológiának és a minőségi összetevőknek köszönhetően úgy gondoljuk, hogy nincs szükség semmilyen színezékekre, ízfokozóra vagy egyéb adalékanyagra. Mára a mennyiségi termelés vált meghatározóvá és háttérbe szorult a minőség. Ezen próbálunk változtatni, tudatosítani a fogyasztókban, hogy legalább olyan fontos odafigyelni az étrendünkre, mint rendszeresen mozogni – tudjuk meg Ivanacz Gábortól, a Venison Gusto ügyvezetőjétől.

– Hol érhető tetten az innováció a cég termékeiben?

– Az első néhány évben sertéshúst is tartalmaztak a termékeink, mivel a magyar vásárlóink ezeket az ízeket keresték. Külföldön sokkal nyitottabbak az emberek, vannak, akik vallási okból vagy tudatosan nem fogyasztanak sertést, így lassan elhagytuk ezt az alapanyagot. A sertésmentes „kosher style” szalámikat furcsán fogadták itthon, külföldön azonban nagy sikert arattak főleg a jachtos világban, sok jachttulajdonos ugyanis nem fogyaszt sertést. Fel kellett ismernünk ennek a fontosságát, mert hatalmas piacokat nyit meg előttünk. Átalakítottuk a technológiánkat és forgalomba hoztunk paprikamentes szalámikat is. Ezek a fejlesztések nagy szerepet játszanak cégünk működésében, mert Magyarországon is a sertés- és paprikamentes termékek lettek a legkeresettebbek az elmúlt 1-2 évben. 2019 januárjától már vízibivaly natúr szalámi is szerepel a palettánkon, áprilistól pedig paprika nélküli szürkemarha szalámival is bővül a kínálatunk.

– Milyen hatásra indul el az innovációs tevékenység?

– Megpróbálunk elöl járni a termékfejlesztésben, a változtatásokban, vállaljuk, hogy mások vagyunk. Ettől függetlenül figyelemmel kell kísérni a többi piaci szereplőt mind itthon, mind külföldön, így mi is jobban tudjuk magunkat pozícionálni. Van bennünk egyfajta elhivatottság, hogy megmutassuk külföldön: egy magyar szalámi vagy sonka/bresaola igenis lehet lényegesen jobb egy francia vagy olasz terméknél. Emellett szeretnénk, ha a hazai gasztroforradalom változásaival a magyar emberek is inkább a magyar minőségi termékeket részesítenék előnyben.

– Miért fontos újítani?

– A mai világban egy dolog állandó: ez pedig a változás. Hihetetlen ütemben fejlődik a technológia és ezáltal a fogyasztói igények is. Termékpalettánkkal igyekszünk a vásárlók igényei előtt járni, nemcsak azért, hogy megnyerjük őket, hanem közben mi is rengeteget tanulunk és új területeken próbálhatjuk ki magunkat.

– Hogyan zajlik a fejlesztési folyamat és miből finanszírozzák?

– Fontos figyelemmel kísérni, mit, hogy tudunk egyszerűbben, jobban és lendületesebben csinálni. Gondolok itt az egyszerű napi rutinfeladatoktól a csomagolásunk exkluzivitásán át a komolyabb, a cég működését meghatározó dolgokig. Szerencsére még mindig rendelkezésre állnak jó pályázatok, amiket fejlesztésekre lehet fordítani, igaz a konstrukciók már korántsem olyan jók, mint 5-6 évvel ezelőtt, de lényeges segítséget jelentenek. A fejlődéshez emellett persze elengedhetetlen a nyereség visszaforgatása is. Szerencsések vagyunk, mert jó tanácsadói csapat áll a cégünk mögött.

– A kamara által végzett IMP3rove elemzés milyen tapasztalatokat járt?

– A hosszú kérdőív kitöltése során nagyon sok elgondolkodtató kérdéssel kerültünk szembe, ami talán nem került volna fókuszba, ha nem jön az IMP3rove. Örülünk, ha adódnak ilyen lehetőségek, hiszen így is kapunk egy képet a cégünkről, ami nagyon hasznos a fejlődést tekintve.

Azzal szembesültünk az elemzés által, hogy alapvetően stabil lábakon áll a cég, de természetesen mindig van hová fejlődni. A jövőben pontosabb célkitűzések kellenek és nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a részfolyamatokra. Így jobban tudjuk mérni, hogyan haladunk, és látjuk, hogy miként változtassunk a stratégián, ha szükséges. Igyekszünk tanulni a hibáinkból és időről időre újra elolvasni az elemzést, úgy gondoljuk, ez sokat segíthet.

 

A Venison Gusto Kft. törekvéseit az Enterprise Europe Network és az Inno-Hun projekt támogatja.