Az AutóCity Zrt. Skoda márkakereskedéséből ezúttal a Skoda legújabb szabadidőautóját, a KAMIQ-ot kaptuk rövid tesztünkre. A márka SUV palettájának legkisebb tagját Horváth Istvánnal az irodatechnika és nyomdatechnika területén jól ismert Print Copy Kft. ügyvezetőjével próbáltuk ki.
Azt vettem észre, hogy az elmúlt néhány évben újra nagyot léptek előre a Skodák. Korábban is nagyon jó autókat gyártottak a csehek, de érezhető volt, hogy a konszern próbálta kordában tartani a fejlődést, hogy elejét vegye a belső konkurenciának. Most mintha ezt a gyeplőt is elengedték volna, az új Skodák már remek autók.
A KAMIQ elsőre szögletesnek tűnő és élekkel tagolt formája rengeteg finomságot rejt. Az orrán a hűtőmaszkhoz illeszkedő Bohemia kristályt idéző helyzetjelzők és a LED-es fényszórók vonzzák a tekintetet, és feltűnően hosszú a motorháztető. Oldalnézetből is ügyes a forma, és a hátuljánál is sikerült mozgalmas és izgalmas részeket faragni. Összességében olyan, mint egy prémium SUV, de az azokat kísérő negatív felhangok nélkül.
Kívül visszafogott méretek, belül átlagon felüli hely. Talán a Skoda védjegye lett ez a mondat, igaz szinte az össze modelljükre, így a KAMIQ alapjait adó Scalára is. Valóban tágas az autó?
Elöl nem kérdés a kényelem, és hátul is jóval nagyobb a hely, mint amit a külső méretek sejtetnek. Pakolóhelyből is van elegendő, és hátul is minden szükséges felszerelést megkapnak az utasok. a tesztautó felhajtható kis tálcája, a trükkös pohártartójával egyértelműen a kisgyerekeseknek kedvez. A csomagtér korrekt méretű, a hálók, kivehető határolók és különféle kampók, akasztók pedig megsokszorozzák a használati értéket.
A felszereltség ezen a szintem már nagyon meggyőző, de alapáron is sok extrát kapott a KAMIQ.
A mai autókat már a technológia határozza meg. Nekem ez nem furcsa, az irodatechnika területén is rohamos a fejlődés, ezért ott is naprakésznek kell lenni, követjük a fejlesztéseket. A világ ma már ezen az úton jár, mert a digitalizációval hatalmas ugrást lehet elérni. A lényeg az, hogy az alapfunkciók ne sérüljenek, autóként is élvezhető legyen a jármű, és a plusz funkciók ne jelentsenek terhet a vezetőnek. A tesztautóban ezt úgy érzem jól sikerült megoldani, de azt is tudom, hogy ezen felül számtalan extra rendelhető, például digitális műszerfal is, ami máris egy új kezelési koncepciót is jelent. Annál a kivitelnél például nagyon tetszik, hogy a hagyományos műszerek helyén megjelenhet a térkép is. Ha már itt tartunk, fontos, hogy a telefon teljes mértékben tükrözhető a központi képernyőre, mert ma már a fedélzeti GPS egyre marginálisabbá válik, azért mert egyszerűen képtelen követni a fejlesztés ritmusát. Érzi ezt a Skoda is, ennek jele a vezeték nélküli töltés, és a számtalan USB aljzat, ami a telefon integrációját segíti. Igaz ez utóbbiak a legújabb C szabványúak, ami egyeseknek megkönnyebbülést jelent, másoknak egy újabb átalakítót… Egyébként a Skoda rendszere nagyon jó, kristálytiszta a logikája, jól el lehet igazodni a menüpontok közt. Ügyes a tolatókamera és a radar megjelenítésének kombinációja, és jól programozták a sávtartót, ami finoman tereli vissza az autót a vonalak közé. Adaptív tempomat is került a tesztautóba, de ennek kipróbálásához egy hosszabb autópályás utazás kellett volna, már csak azért is, mert a honlapon azt olvastam, hogy a kamera képét is felhasználva próbál előre gondolkodni.
Ha Skoda akkor Simply Clever megoldások, ahol ismét megjelent egy új ötlet, a trükkös ablakmosótartály-fedél.
Csodálom, hogy ez csak most jutott eszébe a mérnököknek. Zseniális, csakúgy, mint a többi kiegészítő. Jó az ajtóba rejtett esernyő, a térképzsebbe rakható szemetes, vagy a tanksapkafedél jégkaparója, de kedvencem mégis a régi trükk, a csomagtérvilágítás, ami valójában egy zseblámpa. Ezek olyan apróságok, amelyek nagyon jól esnek a mindennapokban.
Cégvezetőként mennyi időt tölt az autóban?
Közel negyvenezer kilométert autózok évente. Ez részben Zala megyét jelenti, mert a cégünk másik fellegvára Zalaegerszegen van, a másik irány pedig – mint oly sok baranyai vállalkozásnál – nálunk is Budapest. A fővárosi utak egy részét ma már sokszor kisteherautóval tesszük meg, mert szükség van a nagy raktérre. Ekkora futásteljesítményre én eddig dízelautót választottam, így csodálkoztam is, hogy a KAMIQ csak benzinmotorral kapható. Kíváncsi is voltam arra, hogy mit tud a motor, ha az importőr úgy gondolta, hogy képes helyettesíteni a dízelt.
A műszaki adatok alapján képes lehet rá, 150 lóerő, dízeles nyomaték, és majdnem dízeles fogyasztás szerepel a prospektusban.
Az én autóm egy 2 literes dízel, a KAMIQ teljesítménye ahhoz hasonlítható, ám nyomatékban elmarad tőle. De panaszra nincs ok, menetteljesítmények terén nagyon meggyőző ez a 1.5 literes benzines. A fogyasztás is ígéretes, a téli városi teszten picit magasabb volt, de országúton biztosan literekkel kevesebb, és az aerodinamikusnak tűnő karosszériával autópályán sem hiszem, hogy tőlságosan megemelkedne. A benzinmotor ütőkártyája hogy finoman, kulturáltan jár, és forgatva sem hangos. Remek dolog a hengerlekapcsolásos üzemmód, elsősorban az agynak kell megszokni, hogy sokszor a KAMIQ képes két hengerrel is tartani a forgalom ritmusát, mert az érzékszerveinkkel ebből semmit sem érezni. Sem a hengerek le, sem a hengerek visszakapcsolása nem jár semmilyen érezhető jelenséggel. A másik érdekesség számomra a vitorlázó üzemmód, amikor a hajtást szétkapcsolva gurul az autó. Remekül írták meg a szoftvert ami ezt vezérli, mert motorfékezés helyett mindig csak akkor kezdett gurulni az autó, amikor valóban indokolt volt.
A futóművön tapasztalt valami említésre méltót?
Azt nem mondanám, hogy unalmas, de pontosan azt nyújtotta, amit vártam. Komfortos, kényelmes, viszonylag agilis, de természetesen nem sportkocsi és nem is kőkemény terepjáró. Gyakorlatilag olyan, mint egy mai modern személyautó, az emelt karosszériából adódó beszállási kényelemmel, jobb kilátással, és talán a magasabb építésnek köszönhetően jobb járdaszegély és kátyú tolerancival.
Kinek az autója lehet a Skoda KAMIQ?
A térkínálatnak köszönhetően ez egy teljes értékű családi autó, nem látszik rajta, hogy a márka legkisebbje a három SUV között. Cégautónak is megfelel, a minőséget kombinálja azzal az üzenettel, hogy racionálisan választ a tulajdonosa. Ez a márkára általánosan is jellemző, így amikor autót cserélek, nekem is mindig ott van a lehetőségek között a Skoda. A vételár pedig ma már a felszereltségtől és a szalonban elért alkupozícióktól függ, ennek a konkrét tesztautónak a felszereltségéhez és a tudásához képes reálisnak érzem a 7.5 milliós árat.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1498 cm3
Maximális teljesítmény: 150 LE 5000-6000/min
Maximális nyomaték: 250 Nm 1500-3500/min
Saját tömeg: 1305 kg
Csomagtér: 400 l
Maximális sebesség: 213 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Átlagfogyasztás (WLTP): 6,3 l
Alapár (1.0 Tsi Active): 5.770.160 Ft
Fontosabb alapfelszerelések (Ambition): ESC (Elektronikus stabilitásvezérlés), automata klímaberendezés “Climatic”, oldallégzsákok elöl, függönylégzsákok, központi zár rádiótávirányítással, elektromos ablakemelők elöl, Front Assistant, Start-Stop rendszer, Fékenergia-visszanyerési technológia, Gumiabroncs-légnyomás ellenőrzés, LED főfényszóró, Sávtartó rendszer