Autóteszt – Rozner Mária – Suzuki Vitara 1.4 Hybrid

A grafikai tervezéssel, tanácsadással és reklámkivitelezéssel foglalkozó DekoRozmár stúdió vezetője, Rozner Mária a FX Autóház Kft. új hibrid Suzuki Vitaráját próbálta ki. A márka ismert volt számára, régóta Suzukival jár.

Számomra az autó elsősorban használati tárgy, és erre a célra ideálisak a Suzukik. Strapabíró, nem kell állandóan babusgatni, foglalkozni vele, csak beülünk és megyünk. Fontos, hogy a szerviz is megbízható, és a szervizköltségek is kedvezőek, így ezen a téren is jó választásnak bizonyultak a Suzukik. Persze reprezentálni nem lehet velük, de azt hiszem ebben a kategóriában ez nem is lehet szempont.

A Vitara is épp ezen tulajdonságok miatt lett ennyire népszerű Magyarországon. Nem új modell, de a folyamatos módosításokkal még mindig jól mutat az utcán.

Mokány kis autó. Olvastam a katalógusban, hogy újak a LED első lámpák, ezektől valóban egy kicsit szigorúbb lett a tekintete. Nagyon tetszik a magas építésmód, így kevésbé sérülékeny a magas padkáknál, és gondolom, hogy a könnyebb terepet is jobban bírja. A legjobb mégis az, hogy a beszállás is komfortosabb, nem belehuppanunk az autóba, hanem kényelmesen beülünk, utána pedig vezetés közben is jobban átlátható a forgalom. A méretei is éppen jók, én az esetek 90 százalékában a városban autózom, és ide nem is kell nagyobb autó.

Ami előny a parkolásnál, az hátrány pakolásnál, elég teret ad belül a Vitara?

Mi hosszabb utakra általában ketten utazunk, de visszük a két kutyánkat is, így a hátsó üléseket ledöntjük, és így fér el a két box. Elöl nagyon kényelmes a Vitara, és ami fontos, hogy pakolóhelyből is van elegendő, így az apróságoknak, a vizespalackoknak is van hely. Hátul inkább két személyesnek mondanám, de ez talán nem meglepő, itt egy pár levegőrostély tenné még komfortosabbá az utazást. A csomagtér egészen nagy méretű, és tetszik az áthelyezhető dupla padló. Elektromos csatlakozó is jutott a raktérbe, a rögzítőgyűrűk és a kampók sem hiányoznak.

A Vitara utastere is annyira divatos, mint a külseje?

Összességében itt is elégedett vagyok vele. Nagyon szépek az ülések, a bőr szegély és a középső rombuszmintás anyag együtt nemcsak mutatós, kényelmes is. A dizájn is átgondolt, a dekorelemek szépek, a műszerek modernek, a középső monitor is illeszkedik a műszerfalba. Nekem személy szerint nem tetszik a műszerfal tetején a két kerek levegőrostély és köztük az analóg óra, és az ajtók felső részére is ugyanazt a puha anyagot használtam volna, mint ami a műszerfal tetejére került.

A felszereltségre nem lehet panasz, a LED lámpa mellé szinte minden fontos kiegészítő bekerült az alapmodellbe is. Ezek közül mi az, amit szívesen használna?

Szeretem a technikai újdonságokat, és az autóban is örülök, ha sok hasznos van belőlük. Meg kell tanulni a használatukat, de szívesen teszem, mert tudom, hogy a biztonságot vagy a komfortot növelik, vagy épp a károsanyag kibocsátást csökkentik. A Vitara sávelhagyás figyelőjében nagyon jó, hogy nem tolakodó, diszkréten jelzi, ha irányjelzés nélkül lépnénk át a vonalat, sőt segít visszakormányozni az autót. Nagyon hasznos a táblafelismerés, a vészfékasszisztens pedig életmentő is lehet. Nekem újdonság az, hogy a parkolóhelyről kitolatásnál a Vitara figyeli a keresztirányú forgalmat, és figyelmeztet, ha autó érkezik.

Az új Vitara legfontosabb újdonságáról csak egy kék-ezüst „Hybrid” felirat árulkodik a csomagtérajtón. A 48 voltos hibrid rendszer előnyeiből mennyit érzékelt?

Ha műszaki ember lennék, akkor biztosan jobban meg tudnám fogalmazni, hogy mi történik a motortérben, így csak annyit éreztem, hogy nagyon könnyű vezetni az autót. Itt nem a csak a kezelésre gondolok, hanem arra, hogy minden helyzetben jól gyorsul, nincsenek zavaró teljesítményugrások. Az feltűnt, hogy a motorfék erősebb, mint amit megszoktam, és a lámpáknál ha leáll a motor, utána annyira észrevétlenül indul újra, hogy még minimálisan sem rázkódik a karosszéria. Persze a hibridséget nem leplezi az autó, nagyon érdekes a két fő műszer közötti kijezőn a kis ábra, ami mutatja, hogy épp töltődik az akkumulátor, vagy épp rásegít a hajtásra az elektromos motor.

A fogyasztáscsökkenés vagy a károsanyagkibocsátás mérséklése miatt fontos, hogy a Vitara már hibridhajtással készül?

Talán a jelenlegi helyzet még jobban ráirányítja a figyelmet arra, hogy felelősek vagyunk a környezetünkért. A Vitara hibrid meghajtása megtanít arra, hogy milyen könnyen lehet energiát spórolni, elég csak a kis kijelzőt figyelni. Ha pedig energiát takarítunk meg, akkor csökken a fogyasztás, és csökken a károsanyag kibocsátás is. Elég csak belegondolni abba, hogy a városban közlekedve minden lámpánál eltárolhatjuk, majd utána újra felhasználhatjuk annak az energiának egy részét, ami eddig veszendőbe ment. Nekem emiatt is nagyon szimpatikus ez az autó.

És amennyiben elvonatkoztatunk a hibridségtől, akkor milyen vezetni a Vitarát?

Ismételni tudom magamat: nagyon könnyű. Erős az autó, jól gyorsul, a mecseki szurdokokban is könnyen kapaszkodott fel ott, ahol a saját autómmal már vissza kell kapcsolnom. A rugózás kényelmes, és nagyon csendes az utastér, nem meglepő, hogy ennyire sikeres Magyarországon. Az pedig egy újabb érv mellette, hogy Esztergomban készül.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1373 cm3

Maximális teljesítmény:                               129 LE 5500/min

Maximális nyomaték:                                   235 Nm 2000-3000/min

Csomagtér:                                                   375 l

Maximális sebesség:                                      190 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 10.2 s

Átlagfogyasztás:                                           5.9 l

Kedvezményes alapár (GL):                       5 140 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések (GLX): ABS + ESP, első, oldal, függöny és térdlégzsákok, Start/Stop rendszer, vészfékasszisztens, hátsó keresztirányú forgalom figyelmeztető, holttérfigyelő, riasztó, adaptív tempomat, sávelhagyás figyelő, tolatókamera, automata klímaberendezés, érintőképernyős multimédia egység navigációval, ülésfűtés, LED első és hátsó lámpák