Autóteszt: Miseta Zoltán – Audi A6 40 TDI

Az AutóCity Zrt. Audi márkakereskedésének új Audi A6-osát próbálta ki Miseta Zoltán a Jókai téren található Blöff Bisztró üzemeltetője, aki kedveli a márkát.

Még a klasszikus TDI-vel kezdtem, egy Audi 80-asom volt, az 1.9-es motorral, amit egy A4-es követett szintén az 1.9-essel. Szerintem annak idején a legjobb autók közé tartoztak, talán ugyanakkora csoda volt a teljesítményük és a hozzá tartozó fogyasztás, mint ma az, hogy ebben az A6-osban a kétliteres dízel 200 lóerő feletti teljesítményre képes, és a fogyasztása még tesztüzemmódban és városban is 7 liter körül alakul.

Kitartott a dízelmotor mellett?

Most egy benzines autóval járok, de egy hosszú dízeles időszak után váltottam, azért mert sokat autózunk a városban, jellemzően rövid utakon, erre pedig nem alkalmas a dízel. Ugyan Horvátországba is járok alapanyagért, mert a bisztróban sok balkáni halételt kínálunk, és ott tudom beszerezni a legjobb minőséget, de ez sem indokolja már a dízel autót. Hosszabb utakra viszont még mindig jó választásnak gondolom, ez az A6-os is ideális utazóautó ezzel a motorral. Csendes, nagyon erős, és takarékos. Kíváncsi lennék az árlistán látott hibrid változatra, lehet, hogy az én felhasználási szokásaimhoz az passzolna igazán. No meg a 367 lóerős teljesítmény is izgalmasan hangzik.

Az A6-os formája már-már klasszikus, de érdekes, hogy mindig tudnak újat mutatni a formatervezők.

Nagyon hosszan el lehetne időzni azokon az apró formai játékokon, amivel elérték azt a különleges hatást, hogy rögtön felismerhető, hogy egy Audi A6 áll előttünk, de mégis érezzük, hogy vadonatúj modell. Jobban képzett karosszérialakatosok sem állnának neki egy apró sérülés javításának, mert minden elem tele van rafinált ívekkel, és élekkel. Az összhatás mégsem kaotikus, hanem az elejétől a végéig következetes. A legnagyobb erénye mégis az, hogy remekül leplezi a méreteit, tekintélyt sugall, de nem dölyfösen, hanem barátságosan teszi ezt.

Az utastérre is igaz ez? Első pillanatban megdöbbentő az a technikai arzenál, ami odabent fogad.

Én nagyon szeretem a kütyüket egy autóban. Szívesen használom is őket, élvezem a felfedezésüket és kihasználom a tudásukat, hiszek abban, hogy a mai technológia biztonságosabbá teszi a közlekedést. Éppen ezért engem is meglepett, hogy amint beültem az A6-ba, azonnal nyugalmat éreztem. Az ember épp azt várná, hogy a három digitális kijelző és az ott megjelenő és megjeleníthető információmennyiség majd nyomasztóan sok lesz, de pontosan az ellenkezője történt. Megnyugodtam, komfortosan éreztem magam, és a közlekedés, annak minden nyűgével együtt is távolinak és gondtalannak tűnt.

Talán épp ez a legnagyobb dicséret, hiszen egy utazólimuzinnak ez a feladata. A fárasztó nap végén kényelmesen hazavinni minket, vagy úgy eljuttatni egy távoli célhoz, hogy ott ne fáradtan és összetörten szálljunk ki az autóból.

Erre tökéletes az A6-os! Talán még egy szélvédőre vetítő kijelzőt rendelnék bele, hogy a műszerfalra se kelljen lenézni. Pedig ez a műszercsoport is egészen fantasztikus, nagyon tetszik, hogy átrendezhető a digitális kijelző, és akár egy hatalmas térképen is követhetőek a navigáció utasításai, miközben a fordulatszám- és a sebességmérő a sarkokba kerül. A középen lévő kijelző is nagyon látványos, jól áttekinthetőek a beállítások, és magától értetődő a kezelése, és szépen integrálták a műszerfalba. A harmadik képernyőre pedig a fűtés szabályozása került. Ezt meg lehet oldani hagyományos gombokkal is, de a három képernyő itt olyan egységet alkot, amit kár lett volna megbontani. Mindemellett tökéletesen mutatja, hogy egy olyan autóban ülünk, ami a mai autóépítés csúcsát jelenti.

Sehol semmi hiba?

Nehéz lenne belekötni bármibe is, de ha mégis keresni kellene valamit, akkor talán az meglepő, hogy a két bajuszkapcsoló anyaga, valamint a középső szellőzőrostélyok műanyagja kicsit kilóg az általánosan nagyon magas minőségből. Pakolóhelyből is lehetne több, a telefonomnak nem találtam helyet, és egy kulcscsomót is csak a pohártartóba lehet bedobni.

Az extrák terén mi az, amivel az A6 kiemelkedhet a tömegből?

Nálam a környezetfigyelő kamrarendszer viszi a prímet. Az még rendben van, hogy felülnézetben látjuk az autót parkolásnál, és még azt is megmutatja, hogy a kormányt tekerve milyen íven halad majd a kocsi, nemcsak a megszokott hátsó nézetben, hanem a teljes karosszéria által leírt utat belerajzolja a felülnézeti képben. Attól viszont nekem is leesett az állam, amikor a kamerák által mutatott élőképre illesztette az autó háromdimenziós képét, és különböző kameraállásokból lehetett követni a manővereket, úgy, hogy még a kerekek elfordítási szöge is látszott. Lenyűgöző!

A nyugalomtól elvonatkoztatva milyen vezetni az A6-ost?

Érdekes, hogy nemcsak kívülről leplezi a méreteit, hanem belül sem nyomasztóan nagy. A belvárosi szűk utcákon sem éreztem, hogy egy ötméteres autóval kell centizgetnem, kis fordulókörrel, jó irányíthatósággal lehetett vele közlekedni. Az automataváltó remek darab, jó partner a motorhoz, valóban észrevétlenül teszik a dolgukat. Ilyen a quattro hajtás is, igaz ebben az időben nem is volt rá szükség. Rengeteg videót láttam az interneten a tudásáról, és tudom, hogy ez a rendszer még mindig a hajtásmódok csúcsát jelenti a személyautók között. Azt, hogy egy kisebb hibrid rendszert építettek az A6-ba, csak abból vettem észre, hogy a motorfék a szokottnál hatásosabb volt, de nyilván javít a menettulajdonságokon, és a fogyasztáson is az elektromos rásegítés. Járulékos haszna, hogy akkor is működik a szervó, ha áll a motor, és a klíma is tovább működik készenléti állapotban. Érdekes a futómű is, mert nagyon finoman csillapít, még az S-line kivitelű tesztautó sem rázott. Gondolom ebben szerepe volt a kevésbé peres téli gumiknak is.

A nagy SUV térhódítás közepette, hol a helye egy olyan klasszikus üzleti limuzinnak, mint az Audi A6-os?

Elegancia tekintetében még mindig verhetetlen. Aki egy ilyen autóval jelenik meg, annak van stílusa. Engem már lehet, hogy elcsábítana az Avant változat, a jobban használható raktér miatt családi autónak az alkalmasabb, de egy felsővezetőnek tökéletes választás a limuzin is. Meglepett viszont az ára, mert a quattro 16,4 milliós alapára ezzel a motorral ugyan soknak hangzik, de a tudását és a minőségét alapul véve, én 20 millió feletti árcédulára gondoltam volna.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1968 cm3

Maximális teljesítmény:                               204 LE 3750-4200/min

Maximális nyomaték:                                  400 Nm 1750-3500/min

Saját tömeg:                                                  1720 kg

Csomagtér:                                                  530 l

Maximális sebesség:                                     246 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                8,1 s

Átlagfogyasztás (WLTP):                           4.7 l

Alapár (A6 XTRA 40 TDI S tronic):         14.867.000 Ft

 

Fontosabb alapfelszerelések (A6 XTRA 40 TDI S tronic): ESC (Elektronikus stabilitásvezérlés), Négy zónás klímaberendezés, első-, oldal-, és függönylégzsákok, LED első első és hátsó lámpa, Távolsági fényszóró-asszisztens, MMI® navigáció plusz MMI touch response, Audi virtuális cockpit-tel, Környezet-megfigyelő kamerák, Fűthető első ülések, Adaptív vezetői asszisztens, Követési távolságtartó tempomat, Fény- és esőszenzor, Mild-Hybrid, Progresszív kormányzás, Sávtartó-asszisztens, 7 sebességes automata váltó,