Az építőipari generálkivitelezéssel foglalkozó villányi GSH-Építő Kft. tulajdonosa Hoffmann Péter az FX Autóház Kft. új Ford Kugáját próbálta ki.
Én is egy hasonló méretű SUV-vel járok, de a Kuga korábbi modellváltozatát is ismerem. Az első pillantásra nyilvánvaló, hogy a modellváltással gyökeresen megváltozott az autó. Nagyobb lett, és a stílus is új.
A forma az új Puma vonalait viszi tovább.
Én még egy pici Porschét is látok benne. A korábbi szigorúbb szögletesebb vonalakat az organikus ívek váltották. Érdekes, hogy minél jobban elmélyedek a formában, annál több apró finomságot lehet észrevenni rajta. Izgalmas az orr rész, a magasra emelt fényszórók jellegzetesek, és a négyes tagolású ledes fényforrásokkal egyediek, máshol nem láttam még hasonlót. Oldalt is sok a finom domborítás, és a hátsó részen is mívesen kidolgozottak a részletek.
Érdeklődik az autók iránt?
Egyáltalán nem. Nekem egy autó használati tárgy, egy eszköz, az a fontos, hogy kényelmes legyen, működjön, maradéktalanul ellássa a funkcióit.
Mi alapján választ, amikor autót vesz?
A GSH-Építő Kft. egy holding része, és tulajdonostársaimmal közösen választottuk ki a mostani autóinkat. Három egyforma kocsit vettünk, így az SUV volt az a közös pont, ami mindannyiunknak megfelelt. Egyébként praktikus is ez a felépítés, mert az építési területeken jól jön a magas építésű karosszéria. A beszállás is könnyű, még fájós derékkal is, és a térkínálat is megfelelő. Nekem egyetlen fontos szempont volt a választáskor, hogy legyen ülésfűtés.
A Kuga mennyire kényelmes?
Nagyon jó a vezetési pozíció. Az ülések nemcsak szépek, hanem komfortosak is, jó a kis átmérőjű vastag kormány, elegendő a fejtér és a lábtér is. Természetesen kipróbáltam hátul is, és ott is meglepően tágas a tér. Nagyon tetszett, hogy az ülések osztottan, sínen tologathatóak, így a variálhatóság is remek. Ráadásul hátul is van ülésfűtés, ez nálam nagy piros pontot ér. A csomagtartó tágas, a tologatható hátsó ülések itt is éreztetik áldásos hatásukat.
Az FX Autóház tesztautója a legkisebb motorral, de szinte a legjobb felszereltséggel rendelkezik. Ez jó kombináció?
A felszereltség tekintetében nincs hiányérzetem. Mivel a cég életében aktívan részt veszek, sokat utazok. Az évi 50.000 kilométernyi vezetés nagy részében zenét hallgatok vagy telefonálok. Ilyenkor vagyok egyedül, így ez remek alkalom, hogy a gondolataimat is rendezzem. Ahogy mondtam, nem vagyok autóbolond, így viszonylag későn lett jogosítványom, ennek ellenére a vezetni szeretek. Ez a Kuga azért is kényelmes, mert okosan válogatták össze az extráit. A B&O hifi szépen szól, láttam, hogy a csomagtartóba egy mélynyomó is került. Nagyon szép a digitális műszerfal, a logikája is könnyen kiismerhető, látszik, hogy a fejlesztőknek komoly tapasztalatuk van már. A vezetést segítő rendszerekből is megkapott minden szükségeset a Kuga, ezeket én szeretem, használom is, kivéve talán a sávtartó asszisztenst, azt ki szoktam kapcsolni a saját autómban. A kézi váltóval barátkoznom kellett, mert hosszú ideje automatával járok. Érdekes, hogy a Kugával szinte nem lehet lefulladni, amikor kicsit elméláztam és későn nyomtam ki a kuplungot, akkor azonnal újraindította a motort.
És az 1.5-ös benzinmotor elegendő ebbe a karosszériába?
Szerintem ideális ez a motor. Nagyon csendes, kellőképpen erős, és a karaktere is barátságos. Az nagyon meglepett, hogy mennyire takarékos, a saját autóm dízel, és annak ellenére, hogy hasonló méretű, jóval többet fogyaszt, mint ez a Kuga. Láttam, hogy rengeteg hajtáslánccal megvásárolható a Kuga, elvileg a kétféle hibrid és a dízel is takarékosabb, mint a benzines, így azok üzemeltetése még kedvezőbb. Nekünk is vannak Fordjaink, elégedettek vagyunk velük. Nagyon fontos, hogy a szervizháttér is jó, egy vállalkozás életében lényeges, hogy mindig rendelkezésre álljanak a járművek.
Lassan elcsépelt, hogy ha Ford, akkor jó futómű. Az új Kugára is igaz?
Mint mondtam, nem vagyok szakértő ezen a téren, így csak a saját autómhoz tudom hasonlítani. Az biztos, hogy a Kugát könnyű vezetni, a ballonos gumikon is stabil, és ami meglepő, hogy jóval kevésbé pattog az úthibákon.
Villányban él, és főként a környéken dolgoznak. Mennyire más a vidéki közlekedés?
Nagyon szeretem ezt az életformát. Gyönyörű a táj, szimpatikusak az emberek, és békés, lassú folyamként hömpölyögnek a hétköznapok. Ehhez idomul a közlekedés is. Itt nem rohan senki sehová. Ha nincs parkolóhely, akkor sem parkolunk a tilosban, mert ez egy kis közösségben erkölcsileg sem elfogadott, ugyanez az oka, hogy a pirosnál sem indul csikorgó kerekekkel egy itt lakó. Azt, hogy az utak esetleg rosszabbak mint máshol, tudomásul vesszük, idomulunk hozzá, ahol kell lassítunk. Azt viszont látom, hogy ezen a téren elindult egy lassú, fokozatos javulás, így bizakodó vagyok. Mi a cégünk működésében is ezt a filozófiát követjük. A szorgalmas, kitartó, becsületes munkában hiszünk, tudjuk, hogy a mi környékünkön a becsület és az adott szó a legfontosabb. Szerencsére ennek is megvan a hozadéka, így szakemberhiányban sem szenvedünk. Egyre többen jönnek rá, hogy itthon is megtalálják a számításukat, ma már nem biztos, hogy megéri a külföldi munka. Egy jó szakember itthon is meg tud úgy élni, hogy akár egy ilyen Kuga is elérhető legyen számára.
El is jutottunk a vételár kérdéséhez.
A mai autóárak ismeretében azt kell, hogy mondjam, hogy a 8.8 milliós alapár kedvező, ha pedig mellé tesszük a gazdag alapfelszereltséget, akkor ez még inkább igaz. Kíváncsiságból megnéztem a tölthető hibrid modellt is, ott az a gyanúm, hogy a 225 lóerővel a kategória legjobb ajánlata az új Kuga.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1497 cm3
Maximális teljesítmény: 150 LE 6000/min
Maximális nyomaték: 240 Nm 1400-4000/min
Csomagtér: 645 l
Maximális sebesség: 203 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 8.6 s
Átlagfogyasztás: 5.7 l
Alapár (Titanium): 8 800 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések (Titanium): ABS + ESP, visszagurulásgátló, első, oldal, függönylégzsákok, Start/Stop rendszer, vészfékasszisztens, tempomat, sávtartó és sávelhagyás figyelő, tolatóradar elöl-hátul, automata kétzónás klímaberendezés, érintőképernyős multimédia egység navigációval, kulcsnélküli ajtónyitás, esőérzékelős ablaktörlő, vezeték nélküli telefontöltő