Az AutóCity Zrt. Skoda márkakereskedéséből a negyedik generációs új Skoda Octaviát kaptuk rövid tesztre. A több mint 6.5 millió eladott példány után teljesen megújult Octaviát Hazafi Sándor a repülőgépeket gyártó Magnus Aircraft sales és marketingvezetője próbálta ki.
Ismerem az Octaviát, a Magnusnál többet is használunk, de természetesen még az előző generációból. Az már első pillantásra látszik, hogy jóval minőségibb, komolyabb autó lett az új Octavia. Nekem tetszik az új hűtőmaszk, szépen kiemelik a motorháztető hosszanti élei. Oldalról is elegáns, a legnagyobb változást azonban hátul látom. A fekvő lámpákkal és a Skoda felirattal egy más minőségi osztályt mutat az autó.
Az utastérben is ez volt a benyomása?
Már az ajtókárpiton látszik, hogy a minőségre nem lehet panasz. A belső kilincsek nagyon szépek, és érdekes az ajtóburkolat kialakítása. Látványos a kétküllős kormánykerék, a rajta levő benyomható fém tekerőgombok pedig prémium szintűek. Az ülések hívogatóak, és az is hamar kiderült, hogy kényelmesek is. A legnagyobb változás a szinte minimalista műszerfal. A műszeregység digitális, szép a grafikája, és logikus elrendezésűek a különféle elrendezések az LCD panelen. A középső tabletnek is sikerült jó helyet találni, körülötte pedig kevés a fizikai gomb, de mégsem éreztem azt, hogy bármi hiányozna.
A repülésben is hasonló a trend?
A gépeink ma már bőrkárpitozással, szivacsbetétekkel, és olyan belső dizájnelemekkel készülnek, ami azt gondolom, hogy bizonyos értékhatár felett szükséges. Az új Octaviánál is azt látom, hogy a belső kialakítás minősége jól mutatja az autó fejlődését, generációról generációra értékesebb, magasabban pozicionált a Skoda. A letisztuló, egyre egyszerűbb műszerfalak trendje is megfigyelhető a repülőgépiparban. Mi is többféle LCD paneles műszert kínálunk, ami egy jól kialakított menürendszerrel, osztható képernyőkkel sokkal átláthatóbbá, emellett informatívabbá teszi egy jármű kezelését, és olyan lehetőségeket kínál, amire az analóg műszerek korában vagy nem volt lehetőség, vagy csak több tucatnyi analóg műszerrel lehetett megvalósítani, amihez állandóan pásztázni kellett a teljes műszerfalat. Az Octavia klímaberendezésében nagyon jó ötlet, hogy az okos klímának nevezett funkció használatával nem azt jelezzük a járműnek, hogy hogyan ossza el a levegőt, milyen intenzitással, milyen hőfokot kérünk, helyette azt választjuk ki, hogy mit szeretnénk, és az autó végrehajtja a feladatot. Apróságnak tűnik, de a szemléletmód változása előremutató. Szintén ügyes, hogy a belső világítás lámpatestjei nem kaptak külön kapcsolót, elég megnyomni a felületüket.
A Skoda óriási találmánya a Simply Clever rendszer, ahol komoly használati értékkel bíró, ám sokszor filléres apróságokat kínálnak modelljeikben. Az Octaviában is helye van ezeknek?
Ha egy téli reggelen a tanksapka mögül húzzuk ki a jégkaparót, vagy esőben a vezetőoldali ajtóból varázsoljuk elő a Skoda esernyőt, vagy csak betesszük a parkolójegyet a szélvédő oldalán levő kis műanyag fül mögé, azok megerősítik a tulajdonos hitét abban, hogy a gyár törődik vele, figyelembe veszi az igényeit, azaz vevőközpontú szemlélettel tervezi az autóit. Ez olyan bizalmat teremt és erősít, aminek az előnyeit talán nem is kell magyarázni.
Az Octavia egyik hagyományos erőssége a térkínálat, az alsó középkategória és felső középkategória közé beékelődve kínált verhetetlen méretű utas és csomagteret.
Helyhiányról valóban szó sem lehet, elöl óriási a tér, hátul pedig keresztbe tett lábbal is lehet utazni. A csomagtér is hatalmas, nehéz elképzelni, hogy miként oldották meg a mérnökök, hogy ekkora teret kínáljanak. Céges és családi használatnál is komoly ütőkártya ez, főként úgy, hogy az autó hossza nem akkora, hogy a parkolás gondot okozna.
Kis karosszéria, kis tömeg, újabb párhuzam a repüléssel.
Így van, a közlekedés minden területén kulcskérdés a tömegcsökkentés. A forgalmi szerint ez az Octavia is jóval 1300 kilogramm alatt van, ami remek érték. A mi gépeink is nagyon könnyűek. Mi ezt kompozit anyagokkal érjük el, nemrég avattuk a kompozitgyártó üzemünket, ahol egyedi fejlesztéseket is végzünk. A Skoda úgy hiszem, nem használ még ilyen anyagokat, hiszen ezek még drágák, de a modern acélokkal, átgondolt tervezéssel el lehet érni egy kis tömegű, mégis biztonságos autót. Ennek előnyeit talán megint nem kell magyarázni, jobb kezelhetőség, nagyobb dinamizmus, alacsonyabb fogyasztás.
Kezdjük az elsővel: kezelhetőség.
Hosszabb távú használat kellene ennek megállapításához, de az első benyomásaim jók. A ballonosabb gumikon szépen rugózik az autó, és a stabilitással sincs gond. Biztos vagyok benne, hogy egy hosszú autópályás utazáson nagyon kényelmes az Octavia. Ha a dinamizmussal folytatjuk, akkor szerintem a 230-as végsebesség és a 8 másodperces gyorsulás magáért beszél. Ez az 1.5-ös motor dicsérete is, finom darab, csendes és erős. Kellemes a kéziváltóval is, de van annyi ereje, hogy egy automatával is jó lehet vele együtt élni.
Végére maradt a fogyasztás.
Megint csak visszautalok a menetteljesítményekre. Egy 230-at tudó autó, ami így gyorsul, képes 6 liter körüli átlaggal járni. Ez jól mutatja hol tart ma a Skoda, pár éve városi kisautók fogyasztottak ennyit. A kis tömeg itt is visszaköszön. Ha visszautalhatok a repülésre, nálunk is hasonló a kép, a mai modern motorokkal, amelyekbe ugyanolyan benzint kell tankolni, mint ebbe az Ocatviába, személyautóhoz hasonló fogyasztásokat tudunk elérni, tehát 10-12 literes óránkénti fogyasztásra képesek a gépeink 200-240 –es utazótempónál. Ez fontos üzemeltetési kérdés, egy családnak és egy cégnek sem mindegy, hogy az autó mennyit fogyaszt, az megint komoly előnye az Octaviának, hogy ennyire hatékony és takarékos motort kapott. Ráadásul ott a dízel, ami egy bizonyos éves futásteljesítmény felett talán még mindig a legjobb alternatíva.
A Skoda Octaviája pályafutásának elején még az ár érték aránnyal hódított, igaz ez a legfrissebb generációra is?
Az ár talán mára már eléri a konkurencia szintjét, de ezért nagyon sokat is ad a Skoda. A tesztautó szinte alapfelszereltségű modell, mégsincs hiányérzetem, benne van minden ami ma egy autóba kell. Természetesen szinte végtelen az extralista, így gondolom az ár is magasra srófolható, de egy okos konfigurációval szerintem továbbra is jó ajánlat a piacon.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1498cm3
Maximális teljesítmény: 150 LE 5000-6000/min
Maximális nyomaték: 250 Nm 1500-3500/min
Saját tömeg (vezetővel): 1338 kg
Csomagtér: 600 l
Maximális sebesség: 230 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 8.2 s
Átlagfogyasztás (WLTP): 5.6 l
Alapár (1.0 TSI): 6.884.000 Ft-tól
A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESC stabilitásvezérlés, Front-Assist, kulcsnélküli indítás, sávtartó rendszer, eső- és fényérzékelő, Start-stop rendszer, Climatronic automata klímaberendezés, tempomat, multifunkciós bőr kormány, fűthető első ülések, digitális műszerfal, LED főfényszóró, elektromos rögzítőfék, könnyűfém keréktárcsák