Autóteszt – Pető Ákos – Renault Captur

A Nyitrai Autóháztól ezúttal a Renault Captur második generációjának jól felszerelt, erősebb változatát kaptuk tesztre. A könyveléssel és adótanácsadással foglalkozó a Pető és Szálkai Vállakozásfejlesztő Kft. ügyvezető-tulajdonosa, Pető Ákos próbálta ki a Captur-t, és régi emlékeket idézett benne az autó.

Az első két autóm Renault Clio volt, az 1.5-ös dízelmotorral. Akkoriban a nagyon jó ár-érték arány miatt döntöttem a Clio mellett, és bár volt, aki óvott a francia autóktól, de olyannyira nem volt igaza, hogy másodjára is a Cliót választottam. Sokat jártam Budapestre, és a minimális fogyasztásával, kis parkolóhely igényével jó megoldás volt a kis Renault, sőt többször Európában is kirándultam velük.

A Captur-ben érzi a folytonosságot?

Elsőre nem volt meg a hangulata, inkább egy perfekcionista, modern kis SUV-nek tűnt, de aztán ahogy gyűltek a kilométerek megjött az a hamisítatlan franciás hangulat is, amit nagyon szerettem a Cliókban. A karosszéria egy kisebb formatervezői mestermunka. Tökéletesen hozza a terepjárós masszívság érzetét, ám mégis tele van sok olyan finom részlettel, amitől barátságossá válik. Ügyes az orr rész, a lámpákból induló fényes díszítőelemekkel és a tagolt motorháztetővel. Oldalról érdekes, hogy az aktuális Clión is megfigyelhető ajtók aljára helyezett műanyag elem, itt is működik, elnyújtja, sportosabbá teszi a karosszériát. Szép a hátsó oszlop krómozott betétje is, esztétikusan húzták tovább az ívet az ablakok alsó szegélyén. Hátul pedig a C alakú ledes lámpák szélesítik az egyébként magas formát.

A személyre szabható megjelenés mennyire fontos ebben a kategóriában? A Captur második generációja ebben a tekintetben az élvonalba tartozik.

Egészen megdöbbentő volt, hogy a katalógusban megmutatták azt a több tucatnyi karosszéria-tető színkombinációt, amiből választani lehet. Ehhez jönnek még a dekorbetétek, valamint a belső hangulatok, és így valóban egyedi autót lehet összeállítani. Ennek talán nálunk még nincs akkora hagyománya, de lassan változnak a magyar vásárlói igények is, így el tudom képzelni, hogy egyre többen veszik figyelembe ezt a szempontot is, amikor autót választanak.

A Captur 4.2 méter hosszú, de elég magas, ebből mennyi érezhető az utastérben?

Már a beszállásnál világos volt, hogy miért ennyire népszerű ez a kategória. Én most egy hátsókerékhajtású roadsterrel járok, amiben szintre a földre kell ülni, ehhez képest a Capturbe gyerekjáték a beszállás. Fájós derékkal pedig megváltás lehet, hogy nem kell tornázni ahhoz, hogy bejussunk a kocsiba. A magas üléspozíció vezetéstechnikai előnyeit talán nem is kell taglalni, már az is komoly biztonságérzetet ad, hogy átlátjuk a forgalmat. A dizájn következetes, mert belül is érzem azt a frissességet, amit a karosszérián. Nagyon tetszik a kormány, szépen helyezték el a nyomógombokat, mutatós a dekorbetét, összeségében jóval komolyabb autókban is megállná a helyét. A középső kijelző jó helyen van, kis tanulmányozás után átláttam a működését. A billenőkapcsolók érdekesek, logikus a csoportosításuk, és egyfajta rendet hoznak a beltérbe. Tetszett a szellőzés panelje is, ügyesek a tekerőgombok közepébe helyezett kis kijezők.

A minőségérzet milyen?

Sok a puha felület, és olcsóbb műanyagokat sem találtam szem előtt, sőt az ügyesen adagolt fém díszítőelemeknek köszönhetően még prémiumos érzetem is volt. Tetszett az ülések szövetborítása, és ami fontos, hogy kényelmesek is az ülések. Helyhiány hátul sincs, ebben a kategóriában különösen nagy erény a sínen csúsztatható hátsó üléssor, mert nagyon komoly használati értékkel bír. Hátul is megvan minden fontos kiegészítő, térképzseb az első ülések hátulján, szellőzőrostély, és nemcsak elöl, hanem hátul is megduplázták az usb csatlakozókat, így minden telefonnak jut tápellátás. Talán csak a könyöklő rakodórekesze hiányzik, de az valószínűleg a hátsó szellőzőcsatorna miatt nem fért el. Nem nagy hiányosság, mert elöl van bőven tárolóhely. Érdekes a fiókszerű kesztyűtartó is. Van előnye és hátránya is, de az tény, hogy jóval nagyobb, mint a megszokott kesztyűtartók.

A csomagtér még hátra tolt hátsó üléssel is méretes.

Mondanám, hogy meglepődtem, de ez azért nem igaz, mert érdekes módon már a Clióimban is elegendő volt a csomagtartó mérete. Itt egészen nagy hely van, ügyes a változtatható magasságú padló is, csak néhány plusz horog, vagy egy rögzítőháló hiányzik a teljességhez.

Az elektronikus kiegészítők, asszisztensek mennyire fontosak önnek?

A mostani autóm inkább a puritánságról, és a vezetés élményéről szól, így nem használom őket, de épp kezdtem elgondolkodni azon, hogy szükség lenne egy hosszabb távokra alkalmas utazóautóra, ahol a sávtartó, az adaptív tempomat vagy a táblafelismerés igazán kényelmessé teszi a vezetést. A Captur digitális műszerfala nagyon kiforrott, tetszik az a pici geg, hogy a középen levő stilizált autón az irányjelzők működése és az ajtók nyitott állapota is látszik. Hasznos az autóhoz csatlakozó telefonos applikáció is, okos funkciókat építettek az alkalmazásba.

Nézzük a hagyományos értékeket, motor és váltó.

Mindkettő remek darab. A motor ideális ebbe az autóba, erős, nyomatékos és csendes, de ha picit odalépünk, akkor egészen izgalmasan is tud morogni. A fogyasztása is korrekt, így azt mondanám, hogy biztosan ezt választanám, ha nem lennének a korábbi jó tapasztalataim a márka dízeljeivel, így azonban komolyan vacillálnék a dízelek és e között. A hétfokozatú automata váltó is jól sikerült, az első benyomásom az volt a kocsiban, hogy finoman, és stresszmentesen lehet vele autózni.

A futómű is hasonló?

Ahogy mondtam, most egy gyökeresen más karakterű autóval járok, így fejben át kellett állnom. Azt könnyen megszoktam, hogy az úthibákat szépen átlépi, a ballonos kerekekkel pedig egészen komfortos a rugózás. A kanyarokban elsőre elég billegősnek tűnt, de ha ezt megszokjuk, akkor a kategóriától elvárható felhasználási körülmények közt egészen stabil.

Úgy láttam, hogy egészen megkedvelte a Capturt.

Ez a kocsi jól illusztrálja, hogy miért ennyire népszerű ma ez a kategória. Tulajdonképpen szinte minden felhasználási területre alkalmas. Elfér benne egy család, de még nem feleslegesen nagy. Jól mozog a városban, és alkalmas a hosszabb utakra is. Ráadásul jól is néz ki, személyre szabható, és korábbi tapasztalataim alapján megbízhatónak is ígérkezik. Az árakat nem tudom megítélni, de nem hiszem, hogy változott volna a Renaultra mindig is jellemző nagyon jó ár-érték arány.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1333 cm3

Maximális teljesítmény:                               130 LE 5000/min

Maximális nyomaték:                                   240 Nm 1600/min

Saját tömeg:                                                  1266 kg

Gyorsulás 0-100 km/h:                                9.6 mp

Maximális sebesség:                                     193 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):                      6.2-6.6 l

Alapár (TCe 130 Intens):                            299 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESC, 8 légzsák, klímaberendezés, keréknyomás ellenőrző rendszer, tempomat, aktív vészfékező rendszer, sebességkorlátozó táblákat felismerő rendszer, fedélzeti számítógép, emelkedőn elindulást segítő rendszer, elektromos kézifék, sávelhagyás figyelő, LED fényszórók, Renault Easy Connect, csúsztatható hátsó üléssor