A Lakics Gépgyártó Kft. HR vezetője a Renault új sportos SUV modelljét az Arkanát próbálta ki. A Nyitrai Autóház tesztautója mikrohibrid hajtásláccal érkezett a próbaútra, és a leggazdagabb R.S. Line felszereltséggel.
A családban van most is Renault, és az első nyugati autónk is egy Renault 25-ös volt, így szép emlékeim vannak a márkáról. Megdöbbentő, hogy az elmúlt években mekkorát lépett előre a Renault, az Arkana nagyon modern. Nem is láttam még ilyen felépítésű autót, mintha egy sportos karosszéria alá került volna egy terepjárós futómű. Nekem nagyon tetszik, ami azért meglepő, mert általában a klasszikus ötajtós forma áll hozzám közelebb. Érdekesek a nappali fény szélső elemei, olyan hatásuk van, mintha egy erősen foszforeszkáló fehér csík lenne a lámpák körül. A hátsó lámpák is szépek, a hátsó kerekek felett pedig hangsúlyosak a domborítások. Az jutott eszembe, hogy nem irigylem azt a karosszérialakatost, aki megpróbál egy sérült elemet helyreállítani az Arkanán, mert mindenütt csupa hajlítás és él van a lemezeken. Összességében nagyon tetszik az Arkana, ebben a narancssárgában pedig még feltűnőbb.
Belülre is került néhány látványos elem.
Az utastérben is szépek a vonalak, jók az arányok, és az R.S. Line dekorációs elemek is ízlésesek. A digitális műszerfal grafikája szép, és eligazodni is könnyű volt rajta, tetszik, hogy a különböző üzemmódokban az adott módban leginkább fontos elemek a hangsúlyosak. A menürendszer logikája is átlátható, rengeteg információ megjelenik a vezető előtt is. Nagyon tetszik, hogy a navigáció térképét nagy méretben be lehet varázsolni a műszerek közé. A középső képernyő is informatív, a saját autómban nincs ilyen, így még egy kicsit furcsa, hogy ennyire nagy. Az tetszik, hogy ezen is beállítható, hogy milyen adatokat, mekkora méretben jelenítsen meg.
A helykínálat elegendő?
Elöl nagyon kényelmes, és úgy láttam, hogy hátul is tágas. A lejtős tetővonal ellenére a fejeknek is jut hely. Nagyon jó, hogy mindenütt van usb töltési lehetőség, és a vétó előtti vezeték nélküli telefontöltő is hasznos. A csomagtér tágas, tetszik, hogy a padlója több szinten rögzíthető. Hiányzik viszont néhány kampó a raktérből, így nincs mihez rögzíteni a csomagokat.
A tesztautóban sok vezetéstámogató rendszer került, valóban megkönnyítik a vezetést?
Nem vezettem még automataváltós autót, de hamar megszoktam az Arkana váltóját. Nagyon pihentető így a vezetés, ennél már csak az a jobb, hogy az autó képes a dugóban az önvezetésre is. Ezt a funkciót nem is mertem rendesen kipróbálni, azt hiszem, ehhez kellene pár nap ismerkedés, és utána merném csak magamat rábízni az automatikára. Az adaptív tempomatot, a sávtartót és a holttérfigyelőt viszont hamar megszerettem, tényleg könnyebbé teszik a vezetést.
Úgy láttam a Multi Sense rendszer is szimpatikus volt önnek.
Szerintem jó, ha egy autót ennyire személyre lehet szabni. Igaz, hogy kell a kezelési kézikönyv az összes beállítás elővarázsolásához, de utána a felhasználói profilok egyetlen gombnyomással aktiválhatók, és a pillanatok alatt megváltozik az autó hangulata és a karaktere. Én nem szoktam száguldozni, viszont a fogyasztásra – főként a környezetvédelem miatt – odafigyelek, ezért nekem az Eco mód is megfelelő. Így is elég dinamikus az autó, és a műszereken jól követhető, hogy mennyire gazdaságos a vezetési stílus. Jó lenne egyszer kiszámítani, hogy ha mindenki figyelembe venné azokat a takarékossági javaslatokat amit az Arkana ajánl, vajon mennyivel csökkenne a közlekedés károsanyag kibocsátása.
A mikrohibridrendszer is segít a takarékos vezetésben, sőt az Arkana kapható egy ennél komolyabb tudású hibrid hajtáslánccal is.
Nem éreztem sokat a hibridségből, olyan volt az autó, mint azok amiket eddig megszoktam. Egy zsúfoltabb nagyvárosban biztosan a komolyabb hibrid a jó választás, nekem viszont talán ez a változat is elég lenne. A cég telephelyei közt ingázok, Kaposvár és Komló a két jellemző úti cél, az országutakon ez a motor is elég takarékos.
Az ereje is elegendő?
Nekem az. Ahogy mondtam, még Eco módban sem éreztem lassúnak, sport üzemmódban pedig biztosan sokkal dinamikusabb. Tetszik, hogy nagyon diszkrét a motor, alig hallani a hangját. Emiatt néha figyelni is kellett, mert a nagy sebességet sem érezni benne. Vezetni is nagyon jó, még a számomra kicsit szokatlan pécsi utakon is jól boldogultam vele.
Kinek ajánlaná a Renault Arkanát?
Nyilván az ár behatárolja a vevőkört, de a Renault mindig is jó volt ár-érték arányban. Ez nem hiszem, hogy változott, el kell fogadni, hogy ma ennyibe kerül egy ilyen tudású autó. Az Arkana igazi multifunkciós jármű, elég nagy egy családnak, de nem annyira nagy, hogy nehéz legyen vele közlekedni. Vezetni is nagyon jó, takarékos is, az pedig nem is kérdés, hogy még hosszú évekig vonzó marad ez a forma.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1333 cm3
Maximális teljesítmény: 140 LE 5500/min
Maximális nyomaték: 260 Nm 1750/min
Csomagtér: 380 l
Maximális sebesség: 205 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 9.8 s
Átlagfogyasztás: 5.8 l/100km
Kedvezményes alapár (Zen): 9 299 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: vezető- és utasoldali első, és oldalsó légzsákok és függönylégzsákok az első és a második sorban, ESP, tolatókamera, LED fényszórók, automata Renault kártya, tempomat, eső- és fényérzékelő, követési távolságra figyelmeztető rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, sávtartó, aktív vészfékezőrendszer, elektromos parkolófék, automata klímaberendezés