Évtizedes kihívás a szakképzés fejlesztése és a szakma becsületének visszaállítása. Utóbbi lassan alakul, előbbiben apró pontszerű fejlesztések történnek, az igazi stratégiai fordulat várat magára. Kollégáim megfeszített munkával végzik a szakképzés népszerűsítése érdekében a pályaorientációt, a gyakorlati képzőhelyek bevonását és munkájuk támogatását. Mesterképzést és a gyakorlati oktatók felkészítését.
Elkerülhetetlen a műszaki irányú pályaorientáció erősítése az általános iskolákban (ma már 5 szakmai versenyt szervezünk a cégekkel és iskolákkal az autóipar, villamosipar, gépipar, informatika és 2 éve az építőipari szakmákban). Célunk, hogy minél több tanulót ösztönözzünk arra, hogy a gimnáziumokban természettudományi irányba induljanak el vagy a szakképző iskolákat, technikumokat válasszák, elősegítve a legjobbak műszaki irányú (lehetőleg duális) felsőfokú továbbtanulását is.
A vállalkozások mindenre nyitottak, hiszen olyan munkaerőpiaci kihívásokkal szembesülnek, amelyek csak az alapokat megfogva (fiatalok, tanulók) oldhatóak meg.
Mindeközben Baranya megyében még mindig a gimnáziumok és gimnáziumi képzés a népszerűbb. Amivel nincs semmi baj, ha a szakképzésben legalább ugyanennyi tehetséges diák tanulna. De nem. Vannak olyan szakképzések, amelyeknél csak az iskola és a szakképzési centrum vezetésének rugalmassága adja meg a lehetőséget egyáltalán az elindulásra. 4-6 fővel indulnak el osztályok, szakképzések. Muszáj! Ha ez se lesz, akkor 5-10 év múlva egészen másfajta munkaszervezéssel és HR megoldásokkal kell dolgoznunk.
A Baranyai Iparfejlesztési Programban megfogalmaztunk egy lehetséges megoldást. Mi kell hozzá? Forrás és szándék.
Idézek a stratégiai programból:
- Új szakképzési központ
A műszaki pályák, a szakképzés presztízsének visszaállításához szükség van az elméleti és gyakorlati oktatás színvonalának emelésére, de az oktatás infrastruktúrájának fejlesztésére is. Főleg a high-tech hiányszakmák képzési hátterét kell felfejleszteni. A szakképzési centrum az egyetem és a kamara kezdeményezi olyan új szakképzési központi intézmény felépítését, amelyben e szakmákat a legújabb technológiai háttérrel és az elérhető legjobb oktatókkal lehet tanítani. A jelenlegi szakmunkásképzésből kell átemelni e képzéseket, egyben racionalizálva a meglévő képző intézmények szakosodását és infrastrukturális hátterét. Az intézmény a magas szintű iskola rendszerű oktatás mellett biztosítani tudná a gyakorlati képzés üzemek feletti képzési lehetőségét, amely ma hiányzik a képzési rendszerből. Független vizsgaközpontként is működne. Az egyetem műszaki képzéseinek gyakorlati hátterét is adni tudja.
Mindezek alapján az új intézmény helyére legmegfelelőbb helyszín az egyetem technológiai park projektje lenne. Így szoros kapcsolat alakulhatna ki az oktatóintézmények és a magas technológiát képviselő vállalkozások között.
A programot 3 éve nyújtottuk be a helyi és országos szakpolitikai döntéshozókhoz. A modellváltás legyen modellváltás, forrás pedig a szükséges forráshiányos helyekre kell érkezzen.