Autóteszt: Dacia Jogger Extreme TCe 110 – Tóth Domonkos

A Nyitrai Autóház Dacia márkakereskedéséből az új Dacia Jogger hétüléses, legjobban felszerelt változatát kaptuk meg. A családi autót Tóth Domonkos a Nagycsaládosok Egyesületének tagja próbálta ki.

Hatalmasat lépett előre a Dacia, a Jogger formája nemhogy eléri a többiek szintjét, hanem kitűnik az utcaképből. Az orr rész karakteres, a motorháztető élei és domborításai is mutatják, hogy igényes a lemezmunka. A LED lámpák szigorú tekintetet adnak a Joggernek, de barátságosak is. Persze a szín is hozzátesz a hangulathoz, ezzel a nagyon jól eltalált terrakotta barna metálfénnyel biztosan sokkal jobban mutat, mint egy egyszerűbb ezüsttel, vagy fehérrel. Ezeknél az autóknál az egyik legnehezebb feladat a hátsó rész kialakítása, mert a nagy belső tér miatt nehéz mást rajzolni, mint hasábot. A tetővonalban elhelyezett szintemelkedés és a függőleges hátfal a vállas lámpatestekkel jó ötlet, így hátulról is jól mutat a Jogger. Összességében még egy kis szabadidőautós életérzést is kapunk, de ez gondolom ennek a felszereltségi szintnek, és a hozzá járó műanyagelemeknek és matricáknak is köszönhető. A fekete felnik merészek, de sokat adnak a megjelenéshez.

A hasmagasság is nagyobb, mint például egy Sanderonál.

Szerintem ez is előny. Mi is egy hasonló méretű autót használunk a városban. Az öt gyerek remekül elfér benne, ám a padkáknál, fekvőrendőröknél sokszor jobb lenne egy pár centivel emelt hasmagasság. A Joggert úgy hiszem az aktív életet élők is kedvelni fogják, nekik pedig szintén előny, ha földutakon, könnyebb terepen sem ér le az autó alja. Egy dolog biztosan nem fog leérni, a kipufogó, mert ezt nem találtam meg hátul. Nagyon meglepett, hogy a hátsó tengely előtt vezették ki a kipufogót. Nem láttam még ilyent, valószínűleg az alapjáraton, bekapcsolt klímával az autó hallható furcsán dübörgő hang is ennek köszönhető. A megoldás okait csak találgatni tudom, de valószínűleg így nem rabol helyet a kipufogódob hátul a padló alatt, talán a gyártás is olcsóbb, mert kevesebb cső kell, és még az autó tömege is csökken.

A Jogger egyik ütőkártyája a belső tér mérete. Tényleg sikerült hétszemélyes autót építeni 4.5 méteren?

A Lodgyt ismertem, ott is elfértek heten, de nagyon meglepődtem, hogy a Joggerben a hátsó két ülésen több a hely, pedig sokkal sportosabb, modernebb a formája. Fontos, hogy a középső sor ülései alatt kényelmesen elfér a hátsó utasok lába, ezért nem kell szorongani. A középső sorban is elég a tér, és elöl is tágas az autó. A belső szélesség is elegendő, a második sorban úgy látom elférne három gyerekülés, igaz középre már nem jutott Isofix csatlakozó. Az egyetlen furcsa megoldás, hogy a második sor közepén ülő utasnak a tetőből érkezik a biztonsági öve, ami így zavarhatja a leghátul bal oldalon ülőt. Valószínűleg erre nem volt jobb megoldás, ezért választották ezt a Dacia mérnökei. A csomagtér hét üléssel nyilván egészen pici, de ha az egyik hátsó ülést lehajtjuk, akkor már a hat utasnak is megfelelő, én így használnám. Kivett leghátsó ülésekkel pedig óriási a raktér, lepipálja a nagy kombikat is.

Az utastér anyagainak minősége illeszkedik a jó külső dizájnhoz?

A műszerfalon levő textilbetét nagyon otthonossá teszi a belsőt. Takarítani biztosan nem lesz könnyű, de szerintem a hangulat miatt jó döntés volt. Persze a műanyagok közt vannak keményebbek, de ez belefér, ahol napi szinten fizikai kapcsolatba kerülünk az autóval, ott korrekt anyagokat találtam. Feltűnt még, hogy egységes az anyagválasztás, ami szintén jót tesz a harmóniának.

Hétszemélyes autóba elég az 1000 köbcentiméteres motor?

A lökettérfogatot nem tudtam volna megtippelni. Erős, nyomatékos, nem is fogyaszt sokat, ideális ebbe az autóba. Az, hogy mekkora a lökettérfogat ebben az esetben másodlagos, mivel mindent tud amire szükség van. Tetszik, hogy létezik belőle gázüzemű kivitel is, olcsóbb vele az autózás és tankolni is ritkábban kell. Azt viszont rögtön hallottam, hogy három hengeres a motor, ebben biztosan az oldalt kivezetett kipufogónak is van szerepe. A hangot szokni kellene, érdekes a karaktere, de megint csak azt mondom, hogy ha ilyen jól teljesít, akkor nem számít a hengerek száma.

Milyen volt a vezetni Joggert?

Mechanikailag abszolút rendben van. Kellemes a kormányzás, a fordulókör is kicsi, könnyű vele manőverezni a városban. A futóművön egy picit meglepődtem, mert nem számítottam rá, hogy ennyire komfortos lesz, és érdekes módon a stabilitás is jobb annál, mint amire egy ilyen jellegű autóban gondolnánk. Magyarul sportosabb, feszesebb, de persze nem a Joggerrel mennek majd a sokgyerekes apukák a Hungaroringre pályanapokra.

Az extrák tekintetében is átgondolt az autó. A középső kijelző egyszerű, de logikusan kezelhető és átlátható, tulajdonképpen mindent benne van amire szükség van. A kormányról is sok funkció elérhető, a kormány mögötti rádióvezérlő pedig pontosan olyan, mint a családunk hosszabb utakra használt kisbuszában, így erről tapasztalatból mondhatom, hogy jól használható. A LED fényszóró, az aktív vészfékező és a holttérfigyelő pedig hasznos biztonsági extra, ezek egy családi autónál különösen értékesek.

A Jogger elsődleges vevői a nagyobb családok lesznek?

Nekik ideális autó, az nem kérdés, és nekem is nagyon tetszik. Emellett taxisoknak, aktív életet élőknek és vállalkozásoknak is remek választás lehet. De tulajdonképpen bárkinek megfontolandó egy Jogger, hiszen a hatalmas belső tér alsó-középkategóriás külső méretekkel társul, így nem kell kompromisszumot kötni. A vételár a márka hagyományainak megfelelően nagyon versenyképes, a mai autópiacon sok esetben egy kisautóért is többet kell fizetni, mint a Joggerért.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              999 cm3

Maximális rendszerteljesítmény:                110 LE 5000-5200/min

Maximális nyomaték:                                   200 Nm 2900-3500/min

Saját tömeg:                                                 1200 kg

Csomagtér:                                                   212-820 l

Maximális sebesség:                                     180 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 11.2 s

Átlagfogyasztás (gyári adat, WLTP):        5.6 l

Alapár  (Essential ECO-G 100):                 5.929.000 Ft

A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függönylégzsákok, fedélzeti számítógép, sávváltásra figyelmeztető jelzés, moduláris tetősínek, aktív vészfékező rendszer, LED fényszórók, automata Dacia kártya, tempomat sebességszabályozó és -korlátozó funkcióval, automata klímaberendezés, tolatókamera.