Autóteszt – ifj. Orlovics Gyula – Ford Ranger Raptor

A családi tulajdonban lévő O és R Építőipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.  pénzügyi vezetője a pickup kategória hazai értékesítési listáját vezető Ford Ranger Raptor modelljét próbálta ki. Az FX Autóház tesztautója 3 literes duplaturbós benzinmotorral, és különleges narancssárga fényezéssel érkezett a tesztre.

Azt hiszem már a forma eladja az autót. Sugározza az erőt, az elpusztíthatatlanságot, és a méreteivel is kilóg az európai utcaképből. Gondolom, az Egyesült Államokban nem számít nagynak, de Magyarországon kiemelkedik a tömegből. Én egy nagyobb SUV-val járok, de szerintem még annál is magasabb. A formaterv telitalálat, a vízszintesen futó szögletes vonalak miatt sportos a karosszéria, és a valóságosnál is szélesebbnek, laposabbnak tűnik. Érdekes, hogy a Ford emblémát csak a hátfalon találtam meg, elöl a hatalmas felirat mutatja, hogy erre az autóra büszke a gyár. A homorú első fényszórók is trükkösek a szélükre helyezett nappali fénnyel.

Pickuppal volt már tapasztalata?

Még nem volt ilyen autóm, de mivel mezőgazdasági biztosításokkal is foglalkozok, sok ügyfelem használ ilyen autókat. Mára már kialakult a vásárlóköre ezeknek a járműveknek, sok olyan terület van, ahol tökéletes megoldás egy ilyen pickup. A Ranger Raptor ebbe a szegmensbe hoz luxuskivitelt és olyan szintű sportosságot, amit ha jól tudom eddig senki sem kínált.

Valóban ritka, hogy egy ilyen autó közel 300 lóerős benzinmotorral érkezzen. A nagy karosszériát mennyire teszi sportossá?

Ha valami képes 2.5 tonnát kevesebb mint 8 másodperc alatt 100-as tempóra gyorsítani, az önmagában lenyűgöző, és ebben az esetben arról van szó, hogy ezt a dinamizmust nem szoktuk meg egy pickuptól, ezért még lélegzetelállítóbb. Mivel benzinmotor, szívesen pörög fel, mellé az állítható hangzású kipufogó pedig telitalálat. Reggel a garázsból halkan ki lehet osonni aztán a lakott terület végén jöhet a V6-os hangorkán. A mai elektromos autós, nagyon visszafogott világban persze ez nagyon furcsa, de aki egy picit is fogékony az autózás örömeire, szerintem nem tud ellenállni. Nekem is plug-in hibrid autóm van, szeretem is nagyon, mégis megfogott a Raptor hangulata.

A motor mellett a futómű az, amitől egyedi ez az autó, különösen terepen teljesít kiemelkedően.

Nyilván egy ismeretlen tesztautóval nem száguldozik terepen az ember, így csak olvastam róla, hogy hihetetlen sebességekre képes az autó a földutakon. Azt viszont a próba során is éreztem, hogy a futómű sokkal közelebb áll egy sportosabb személyautóhoz, mint egy pickuphoz. Városban lazán lépi át a kátyúkat, és egy járdaszegély sem fogja megsérteni a felnit, mert hihetetlenül ballonosak a kerekek. Az érdekes, hogy ebből nem sokat érezni a tempós kanyarokban, alig kúszik velük oldalra az autó. A csaknem terepralis futómű másik előnye, hogy a hétköznapi felhasználást valószínűleg sokkal jobban bírja, mint egy hagyományos pickup, mert ezeket a futóműelemeket arra fejlesztették, hogy akár az ugratásokkal is megbírkózzon. A kipufogóhoz hasonlóan a lengéscsillapítók és a kormányzás is állítható, és persze ott vannak a különféle vezetési módok is, az országúttól a sziklás terepig.

Ki lehet használni ezt a tudást?

Én már megfontoltan vezetek, ebben közrejátszik az is, hogy kétgyermekes édesapa vagyok, és a hibrid autó is megváltoztatja az embert. Mégis nagyon élveztem már egy-egy komolyabb gyorsítást is, így el tudom képzelni, hogy a földutakon milyen remek szórakozás a Raptor. Másrészt ez az autó már nem egy célszerszám, vagy munkaeszköz, hanem kényezteti is a vezetőt, mondhatjuk úgy is, hogy egy luxus pickup. Egy erősebb személyautóban sem az a lényeg, hogy kihasználja e a tulajdonos azt a 3-400 lóerőt vagy még többet, amit az autó tud.

Az utastérben is megvan a prémium érzés?

Szerintem igen. Természetesen az alapokat nem tudja elrejteni az autó, mert egy teljesen új belső tér kifejlesztése valószínűleg gazdaságtalan lenne, de nagyon jó munkát végeztek a mérnökök. A bejutás is meggyőző, masszív fém fellépőn keresztül szálltam be a kabinba, ahol a remek ülések tűntek először szembe. A műszerfal egy mai személyautóé is lehetne a folyadékkristályos kijelzőkkel és a kapcsolódó szolgáltatásokkal. Gyakorlatilag mindent tud a Raptor amit ma egy középkategóriás autótól elvárhatunk. Az egyetlen valódi kritika a fedélzeti rendszert érheti, nagyon furcsa, hogy nem tud magyarul a rendszer. Tetszik, hogy az eredeti funkcióról sem feledkeztek meg, a tetőkonzolon kialakítottak kapcsolókat az utólagos extráknak, így egy csörlő, vagy raktérvilágítás felszerelése után sem kell utólagos kapcsolókat beépíteni. Nagyon hasznos az is, hogy az egyébként remek külső kamerák képére nem csak tolatáskor, hanem előremenetben is ki lehet vetíteni a nyomvonalat, így a manőverezés is könnyű az autóval. Érdekes figyelmesség, hogy megálláskor nem sípol az autó, ha nem rakjuk P fokozatba a tízfokozatú automatváltót, egy kis villanymotor automatikusan oda állítja. A hátsó üléseket is kipróbáltam, mert a nagyon kényelmes elsők után ránézésre szűkebbnek tűntek, de két utasnak ott is elegendő a hely. Az amerikai gyökerekre pedig az is utal, hogy a középső két pohártartó mellett még kettő a műszerfal széléből is kihajtható.

Kinek az autója a Ford Ranger Raptor?

Mondhatnám, hogy nem olcsó, de a mai autóárak mellett, nincs sok olyan modell a piacon, ami ennyi pénzért ad ekkora teljesítményt. Ahogy mondtam már, szerintem ez olyan jármű, amivel egy picit jutalmazza magát, vagy adott esetben az alkalmazottját, az a vállalkozó, aki a Raptort választja. Ne feledjük, hogy a kiemelkedő tulajdonságai mellett a pickupokra jellemző praktikusságot megőrizte az autó, így az alapmodellhez további értéket ad.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                                                      2956 cm3

Maximális teljesítmény:                                                       292 LE 5500/min

Maximális nyomaték:                                                           491 Nm 2300/min

Gyorsulás (0-100km/h):                                                      7.9 mp

Végsebesség:                                                                        180 km/h

Átlagfogyasztás (WLTP):                                                   13.8 l

Alapár (nettó):                                                                     20.490.000 Ft

 

A Raptor felszereltség fontosabb elemei: LED Mátrix fényszórók és LED hátsó lámpák automata távolsági fényszóró kapcsolással, fűthető első szélvédő,  12” érintőképernyő SYNC rendszerrel, elektromosan állítható vezető és utasülés, fűthető kormány, 230 voltos elektromos aljzat a második sorban és a platón, táblafelismerő, FOX felfüggesztés, ütközésmegelőző rendszer, adaptív tempomat, sávtartó, holttérfigyelő, automata parkolórendszer, első és hátsó zárható differenciálmű