Skoda Scala Perfect 1.0 TSI – Faludi István

Az AutóCity Zrt. Skoda márkakereskedéséből a Skoda Scala egyedi felszereltségű változatát próbálta ki a villamos kapcsolószekrények gyártásával foglalkozó magyarszéki Faludi és Társa Kft ügyvezető-tulajdonosa, Faludi István. A márka már ismerős volt számára, évtizedek óta Skoda tulajdonos.

A kétezres évek elején vettem egy Superbet, még az elsők közül. A mai napig a családban van, most a fiam használja és ő is nagyon szereti. Érdekes volt a vásárlás, mert egy kisebb modellt kerestünk, aztán mire beleválogattuk az extrákat, már megfontolandó volt a legnagyobb Skoda is. Szerintem a mai napig igaz a márkára, hogy nem a klasszikus kategóriák mentén építkeznek, hanem ügyesen a köztes réseket használják ki, azt pedig, hogy ez mennyire bölcs stratégia, az utakon levő Skodák mennyisége igazolja.

A Scala formája is Skodás?

Első pillantásra egyértelmű, hogy a cseh márka autóját látjuk. Egyszerű vonalakat rajzoltak, ami azt eredményezi, hogy nem avul el hamar a forma. Ismerem a Scalát, hiszen nem friss modell, mégsem fáradt el a dizájn. Tetszenek a pici finomságok a karosszérián, a ledes első lámpák a kristályszerű alsó toldattal, és a hátsó lámpák is nagyon jól mutatnak. Sőt az egész hátsó rész jól sikerült, jó érzékkel találták el az arányokat. Az egészre rátesz egy lapáttal a metálfényezés, ez a gyöngyházfekete kiemeli a fehér cégautók közül, szerintem mindenképp érdemes rá költeni.

Kívül mértéktartó, belül tágas, a Scalára is igaz ez?

A Superb után kicsit tartottam tőle, hogy szűk lesz nekem az autó, főleg úgy, hogy most inkább SUV-kal járok, mert már nehéz már alacsonyra beszállnom. Aztán alaposan meglepődtem, mert nem csak elöl van elég tér, hanem a hátsó üléseken is rengeteg a hely. Négy 190 centi magas megtermettebb férfiembernek sem kell szorongania, ami talán még egy kategóriával feljebb sem mindennapos. Igaz, az Octavia kivétel, mert azt tudom, hogy abban sincs helyszűke. A csattanó aztán a csomagtérben következik, akkora a rakodótér, hogy újra meg kellett néznem kívülről, hogy hol találtak ennyi helyet. Mondanom sem kell, hogy nem jöttem rá… Ráadásul a Skoda ezt is megfejelte azzal, hogy a hatalmas üreg aljába még egy rendes méretű pótkerék is befért, no, ezt végképp nem tudom, hogyan csinálták.

Az utastérben azért látszik, hogy a Fabia és az Octavia közé pozicionált modell a Scala, van egy-két egyszerűbb részlet.

Engem ezek nem zavarnak. Az, hogy nem folyadékkristályos a műszerfal szerintem nem jelent hátrányt, azt gondolom, ezek a klasszikus órák sokaknak még mindig jobban tetszenek. Bár ahogy láttam a Scala is rendelhető digitális műszerfallal. A középkonzolon pedig kifejezetten tetszik, hogy nem nyúlik az égbe a tablet, sikerült megtalálni az ideális arányt. Ráadásul a grafikája is szép, és a sebessége is jónak tűnik. A picit keményebb műanyagok pedig nem zavaróak, ügyesen játszottak az olyan igényesebb részletekkel, mint a kormánykerék, a szellőzőrostélyok gombja, vagy a dekorcsíkok elhelyezése. Azt még kiemelném, hogy ebben a kategóriában nem szokványos az ilyen kimunkált könyöklő, finoman működik, és a benne levő üreg is hatalmas, mindezt úgy érték el, hogy közben hátul megmaradt a két szellőzőrostély, ami nagyon fontos.

A felszereltség Perfect, a megoldások között pedig ott vannak a Simply Clever fantázianéven nevezett ötletes kiegészítők.

A tesztautóban volt pár plusz extra, ezek nem kerülnek sokba, és úgy gondolom, hogy ezekkel a mai technikai színvonal minden fontos elemét megkapta a Scala. Egy kicsit furcsa a hagyományos kézifék, és a tekerős hátsó ablak, de ez is inkább azért, mert mindig elgondolkodom, hogy nem lenne e olcsóbb a jobban elterjedt elektromos megoldásokat beépíteni. Az apró ötletek nagyon tetszenek, az első ajtóba rejtett esernyő, a tanksapkába helyezett jégkaparó, vagy a zseniális tölcsérré alakuló ablakmosófolyadék kupak olyan figyelmességek, aminek kapcsán meg azon gondolkodik el az ember, hogy a többiek miért nem kínálnak ilyeneket. Még visszatérnék a csomagtartóhoz, ott is annyi apró figyelmesség van, a kampók, a kalaptartó alján levő háló, a kivehető oldalsó rekesz fal, amelyek élhetővé teszik a Scalát.

A magyar autósok makacsok, egy évtized után is tartanak a kis turbómotoroktól. Ez az ezres turbó mennyire mozgatja jól a Scalát?

Komolyan mondom, hogy ledöbbentem. Az elindulásnál jelen levő pici megtorpanástól eltekintve mindenütt erős, csendes és nyomatékos a motor. Ha nem tudom mi van a motortérben, biztos jóval nagyobbra tippeltem volna. A komlói szerpentinen sem jött zavarba, sőt az alapvetően kényelmesre hangolt futóművel is élvezetesen lehetett vele autózni. A fogyasztása is meglepően jó, 5.3 literes átlaggal fejeztük be a tesztet, ami dízelesen kevés. Én azért szeretek tempósan autózni, így megfontolnám az 1.5-ös benzinest, mivel ahogy néztem nem nagy a felára, és egy DSG váltót is választanék, mert nekem az automata már kényelmesebb.

Amiatt is érdemes az 1.5 TSI-ben gondolkodni, mert az AutóCity nyári akciójában a kedvezményes alapára az ezres verzió alá csúszott.

Akkor valóban nem kérdés, mit választanék. Bár az az igazság, hogy magasabb karosszéria miatt én a Kamiq-ra szavaznék, de ha a cégünk jellege olyan lenne, hogy hasonló autókat használnánk, akkor biztosan elgondolkodnék a Scalán cégautóként, mert nagyon jó autó, és az ára még a mai megemelkedett árak közepette is versenyképes. Ugyanakkor nagyszerű családi modell is, ezzel az árcédulával, ilyen felszereltséggel és ami a legfontosabb, ennyi térrel nem hiszem, hogy sok versenytársa lenne.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              999 cm3

Maximális teljesítmény:                               110 LE 5500/min

Maximális nyomaték:                                   200 Nm 2000-3000/min

Saját tömeg:                                                 1165 kg

Csomagtér:                                                   467 l

Maximális sebesség:                                     198 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 10.1 s

Átlagfogyasztás (gyári adat):                      5,0 l

Alapár (Perfect 1.0 TSI):                             7 276 380 Ft

 

A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESC stabilitásvezérlés, Front Assistant, Start-stop rendszer, Climatic klímaberendezés, LED főfényszóró, Swing rádió MP3 lejátszással 6,5” érintőképernyővel, sávtartó rendszer, tempomat, sötétedésre aktiválódó fényszórók, könnyűfém keréktárcsák