Autóteszt: Babos Attila – Volkswagen Amarok

Az építőipari generálkivitelezéssel foglalkozó BGW Építőipari és Szolgáltató Kft. ügyvezetője az AutoCity Zrt. új Volkswagen Amarok pickupjának jól felszerelt PanAmericana fantázianevű változatát próbálta ki.

Korábban még nem próbáltam pickupot, de már az első benyomásom is nagyon jó volt. Szeretek magasan ülni, ezért egy nagyobb SUV-t használok, és az Amarokban is tetszik, hogy jó az üléspozíció, átlátható a forgalom. A beszállás is könnyű, az alacsonyabbaknak pedig hasznos a fellépő.

Szükség is van a nagy méretekre, hiszen a kategóriában kiemelkedő a közel 1,2 tonnás teherbírás és a 3,5 tonnás vontatható utánfutó.

Kétségtelen, hogy impozáns látvány az Amarok, de kiemelném, hogy nem tolakodóan nagy. A Volkswagen arculati elemei barátságossá teszik a karosszériát, ügyesen integrálják a személyautókról megszokott formákat és részleteket a pickupra. Szépek az első ledes lámpatestek, elég magasra is kerültek, így kevésbé sérülékenyek. A hátsó lámpák is a márkára jellemzőek. Tetszik a plató melletti matt fekete keret is, ezt is sikerült könnyedebbé tenni, mint amit megszoktunk. Sőt a tesztautó metálkék színe is nagyon tetszik.

Az utastérben is személyautós az Amarok? Az oldalán a PanAmericana matrica árulkodó lehet.

Olyannyira, hogy meg is lepődtem, mert bár a külső alapján számítottam arra, hogy jó minőségű lesz az utastér is, de arra, hogy javarészt a jobban felszerelt személyautókban látott megoldásokkal találkozom, nem számítottam. A digitális műszerfal és a hatalmas középső tablet mellett az ülések és a műszerfal bőrbevonata is prémium érzést ad. Ezzel ez az autó messze túllép a munkaautó kategórián. Ha a mi területünket az építőipart vesszük figyelembe, akkor alkalmas arra is, hogy a sokszor nehezen megközelíthető területekre eljussunk a megrendelőkkel, kiemelt partnerekkel együtt, de gondolom így van ez a mezőgazdaságban, erdőgazdaságban, és számos más területen is.

A másik szokatlan tulajdonsága az Amaroknak, hogy számtalan asszisztens került bele. Ezeknek van létjogosultsága egy pickupban?

Bár én is kerestem a start/stop kikapcsoló gombját, de ettől eltekintve hasznosnak gondolom ezeket a kiegészítőket. Ma, amikor a gyártói törekvések ellenére rengeteg dolog vonja el a vezető figyelmét, mindenhonnan zúdúl ránk az információ, egy koccanásgátló, sávtartó, vagy épp az adaptív tempomat fontos biztonsági berendezés lehet. Az autó környezetét mutató rendszer nagyon hasznos parkoláskor vagy manőverezéskor, arról a rendszerről pedig eddig még nem is hallottam, ami a táblafelismerő adatai alapján figyelmeztet arra, ha rossz irányba hajt fel a vezető például az autópályára. A fedélzeti elektronika kapcsán van egy apró hiányérzetem is, meglepett, hogy az Amarok nem tud magyarul. A praktikum terén viszont hibátlan az autó, vezeték nélküli telefontöltő, rekeszek, dupla kesztyűtartó, kétfajta USB csatlakozó és 12 voltos aljzat is került az utastérbe.

Az Amarok belső tere komfortos és tágas, ezek után mennyire fontos a plató kialakítása?

Ebben a kivitelben nyilvánvalóan nem munkásautó az Amarok, arra az egyszerűbb változatok talán alkalmasabbak. Mégis remekül használható a platója is. A teherbírást már említettük, emellett fontos, hogy keresztben is elfér egy raklap, van világítás, rögzítőpontok, elektromos csatlakozó és motoros fedél is. Ebben a kivitelben azt hiszem inkább sporteszközöket és csomagokat szállít majd az autó, és nem építőanyagot vagy szalmabálákat, de az egyszerűbb változatoknál nagyon hasznos egy ilyen sokoldalú rakodófelület.

Az egyszerűbb modellekbe a 170 lóerős vagy a 205 lóerős motor is elég, ehhez a felszereltséghez pedig optimális a V6-os dízel.

Én is azt gondolom. Igaz, a 35 lóerős plusz talán nem annyira érezhető, a nagyobb nyomaték viszont igen, emellett a hathengeres motor járása és főleg a hangja már ugyanolyan pluszt jelent, mint például a beltér igényessége. Már az is élmény amikor indításnál felmorajlik, aztán folyamatosan érezni az erőt. A váltó néha picit elgondolkodik, hogy a tíz fokozat közül melyik az optimális, de ez talán annak is betudható, hogy a terepre is alkalmas gumik tapadóképessége aszfalton korlátozott. A kategóriára jellemző hátsó merev tengelyt viszont egészen jó leplezi, a rugózás még terheletlenül is elég komfortos.

Egy pickup nem a kőkemény terepezésről szól, az viszont feltűnő, hogy az új Amarok esetén az elődhöz hasonlóan, figyeltek arra, hogy rossz úton se jöjjön zavarba.

Terepen nem próbáltam a kocsit, sajnáltam volna ezt a szép karosszériát, bár bevallom, hogy a saját autómmal szinte mindenhová bemegyek. Azt viszont láttam, hogy a hajtásmódok közt háromféle állás is van a négykerékhajtáshoz, van lejtmenetvezérlő, és a hátsó differenciál is zárható. A műszaki adatok közt olvastam, hogy a gázlómélység is nyolcvan centiméterre nőtt, így azt hiszem, hogy nem nagyon akad olyan építési terület, ahol nem tudna átjutni az Amarok. Tetszett, hogy a vezetési üzemmódok között van olyan is, ami a vontatást segíti. Egy komolyabb utánfutót amire egy kisebb gép vagy egy hajó kerül, nem könnyű biztonságosan vontatni, jól jön az elektronika segítsége.

Összességében milyen benyomást keltett önben a Volkswagen Amarok?

Talán a leginkább árulkodó az, hogy megfordult a fejemben, hogy számomra is ideális autó lenne a mindennapokra. Jó minőségű anyagokból épített utastérrel, a mai kornak megfelelő, a kategórián talán túl is mutató szolgáltatásokkal, jó terepjáró képességgel és meglepően nagy teherbírással rendelkezik. Persze nem olcsó, de az előbb említett tulajdonságok indokolják az árat, és a márka értéktartása szintén az Amarok erősségei közé tartozik.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              2993 cm3

Maximális teljesítmény:                              240 LE

Maximális nyomaték:                                   600 Nm

Megengedett vontatási kapacitás:              3500 kg

Maximális sebesség:                                     190 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 8.8 s

Átlagfogyasztás:                                          10.2 l/100km

Alapár:                                                          18 591 530 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: LED főfényszórók, ESP, Front Assist, ISOFIX gyerekülés rögzítési pontok, sávtartó rendszer, tolatókamera, tolatóradar, Apple CarPlay és Android Auto, infotainment rendszer 10,1″, közlekedési tábla felismerő rendszer, multifunkciós kormány, adaptív sebességszabályozó, klímaberendezés