Az épületgépészettel és épületautomatizálással foglalkozó RID Solutions Kft. ügyvezető tulajdonosa a kozármislenyi Suzuki Varga autószalon jól felszerelt Suzuki S-Cross modelljét próbálta ki.
Számomra a Suzuki mindig is a mi autónkat jelenti. A szó szoros értelmében is igaz ez, hiszen én is Suzukival járok és a családban is van még egy korábbi Swift modell. Nem kellett sokat gondolkodnom a döntésen amikor ezt az autót választottam, szerintem sokan ugyanezen szempontok mentén hozzák meg a döntést. Megbízható, nagyon jól összeszerelt, kis fogyasztású, olcsón fenntartható autót kerestem, ráadásul az enyém összkerékhajtású is, ami a vállalkozásban nagy előny, hiszen télen is mindig el tudok indulni.
Az S-Crosst már ismerjük a mindennapok utcaképéből, így nem könnyű a formát értékelni.
Szerintem nagyon jól sikerült a formaterv. A Vitara már hosszú évek óta sikeres, úgy vettem észre, hogy az S-Cross-szal is próbálták a bevált receptet követni. Az SUV karosszéria népszerű és praktikus, a szögletes orr rész a látványos hűtőráccsal és a ledes lámpákkal nagyon jól néz ki, és hátul is tetszik a karosszérián keresztben futó lámpatest. A szögletes kerékjáratok a fekete betétekkel a mai SUV divatnak megfelelőek, de az jellemző az autóra – és talán a márkára is-, hogy a funkcióból sosem áldoznak a dizájn oltárán. Az oldalablakok és a hátsó ablak például csak annyira szűkek, hogy a kilátás tökéletes maradjon.
A méretek alapján hová sorolható az S-Cross?
Itt is a racionalitást említeném. Családi autónak éppen megfelel, négyen kényelmesen elférnek és a csomagtér is elegendő egy nyaralásra, ugyanakkor a szűk tettyei utcákon is elfértem vele. Elöl kényelmes, és még a panorámatető alatt is bőséges a fejtér. Hátul is van bőven hely, a lábfejek beférnek az első ülések alá, így hosszú úton is kényelmes az autó. Jó, hogy sok a rakodóhely, az ajtókban a nagyobb palackoknak is kialakítottak egy stabil tartót. Az ülések anyaga is tetszik, a szövet-bőr kombináció szerintem a legoptimálisabb választás, és még ülésfűtés is van.
Már induláskor megjegyezte, hogy mennyire jó az összeszerelési minőség.
Néhány kezelőszerv jellegzetesen suzukis precizitással működik. Az érzés olyan, mint az én autómban, a tapasztalat pedig azt mutatja, hogy ezek a megoldások hihetetlenül tartósak. Nehéz megmagyarázni annak, aki nem tapasztalta, hogy pontosan mi ez a japán autókra jellemző tartósság-érzet, de ebben az S-Crossban is azonnal megmutatkozott.
Az asszisztensek és az integrált rendszerek talán az épületgépészetből is ismerősek.
Épületautomatizálással és okosotthonokkal is foglalkozok, de ma már egy gázkazánban is ott a wifi modul. Ez az autó is hasonló rendszert alkot, mint egy okosotthon, a különféle szenzorok és érzékelők egy közös hálózatban kommunikálnak egymással, így egészen meglepő, hogy már az alapmodellben is mennyi extra belefért, a tesztautóban pedig szerintem minden ma fontos felszerelés benne van. Tetszik az adaptív tempomat, a 360 fokos felülnézeti kamera és a sávtartó is. A központi kijelző mérete és elhelyezése is tetszik, könnyű volt kezelni és a telefon is gyorsan kapcsolódott. A holttérfigyelő, a visszagurulásgátló és a táblafelismerő is remek funkció, mindegyik megbízhatóan működik, és az is nagyon jó, hogy nem tolakodóak, diszkréten vannak jelen, így annak sem jelentenek nyomást, aki idegenkedik ezektől, vagy nehezebben barátkozik meg velük. Ezek a rendszerek nem csak a kényelmet, hanem a biztonságot is fokozzák, jó látni, hogy egy Magyarországon ilyen népszerű modell is naprakész, ami azt jelenti, hogy modern és biztonságos autók kerülnek az utakra a Suzukitól.
A lágy hibrid hajtás is észrevétlenül teszi a dolgát?
Olyannyira, hogy szándékosan kitettem az energiaáramlás diagramját a műszerfali kijelzőre, de még így is figyelni kellett, hogy mikor segít rá a villanymotor. Talán a fogyasztáson látszik leginkább a működése, és csak azért nem lepődök meg az értékeken, mert az alacsony fogyasztás is régi Suzuki erény. A teljesítmény szerintem bőven elegendő egy családi autóba, régen a közel 200-as végsebesség és a 10 másodpercen belüli gyorsulás hallatán elismerően csettintettünk, azt gondolom,ez még ma is bőven elég. Ráadásul a négyhengeres motor járása is rezzenéstelen. Az pedig megnyugtató, hogy a fontosabb részegységekre 3+7 év a garancia, nyilván nem vállalnák, ha nem lennének biztosak a minőségben. Talán a menetteljesítményeknél is fontosabb egy ilyen autónál, hogy nagyon jó a futóműve. Az említett tettyei utcákon is szépen ellavírozott, a kátyúkat egészen ügyesen csillapítja. Az irányíthatóság, a fék és a zajcsillapítás is jó, nem is tudnék olyan pontot mondani, amit kritikával lehetne illetni.
A vételár is a Suzukira jellemző racionalitással alakul?
Ma egy ilyen tudású belépőmodellért kedvező a 7.5 milliós alapár, és a felszereltségi szintek között sem ugrik nagyot. Tetszik, hogy széles a paletta, az összkerékhajtás, az automata váltó és a panorámatető is kombinálható, az átlagos felhasználásra pedig tökéletesen elég a kétkerékhajtású változat is.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1373 cm3
Maximális rendszerteljesítmény: 130 Le/ 5500 ford
Maximális nyomaték: 235Nm/2 000-3 000 ford
Saját tömeg: 1195 kg
Csomagtér: 430l
Maximális sebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 9.5 s
Átlagfogyasztás (gyári adat, WLTP): 5.3 l
Kedvezményes ár (GL): 7.500.000 Ft
Tesztautó (GLX/napfénytető): 9.020.000 Ft
Fontosabb alapfelszerelések már GL típusnál is: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESP, vészfékasszisztens, LED fényszórók, könnyűfém keréktárcsa, adaptív tempomat, klímaberendezés, tolatókamera, érintőképernyő+Bluetooth.