Autóteszt: Horváth Zsolt – Cupra Born eBoost

A munkaerő kölcsönzéssel és diákmunka szervezéssel foglalkozó Humánia HRS Group Zrt./Fürge Diák Iskolaszövetkezet régióvezetője, Horváth Zsolt az AutóCity Zrt. elektromos hajtású Cupra Born modelljének nagyobb teljesítményű változatát próbálta ki.

Nem vezettem még elektromos autót, emiatt érdeklődéssel vártam ezt a próbautat. A Born külsején semmi sem árulkodik arról, hogy elektromos autóról van szó, egy izgalmas, sportos autót látok, figyelemreméltó részletmegoldásokkal. A Cupra márkát kevésbé ismertem, de a teszt előtt készültem, így tudom, hogy a Seat sportos modelljeit forgalmazzák ezen a néven. Mivel mediterrán autóról van szó, és a Seatok is sportosak, nem lepődtem meg, hogy ez a Cupra ennyire jól néz ki. Tetszik az orra, látványos a nagyon szűk résbe helyezett Cupra felirat és a szigorú lámpatestek, ezeket remekül kiegészítik a motorháztető karakteres domborításai. A lökhárító is nagyon sportos, a rézszínű betétek feldobják az autót. Oldalról a hátsó oszlop műanyag betétje vonzza a tekintetet, és a küszöb egyedi kialakítását is észrevettem. Hátul sem fogyott el a tervezők lendülete, ugyanolyan izgalmasak a vonalak, mint elöl, így egységes és harmonikus az összkép.

Az autó méretét mennyire lehet felmérni a külseje alapján?

Érdekesek az arányai, tömzsi, kompakt autót mutat kívülről, kellenek is alá ezek a nagy kerekek. Belül elöl és hátul is elegendő a hely, persze csodát ne várjunk a hátsó üléseken és a csomagtérben sem, de az én közepes SUV-m sem sokkal tágasabb, így szerintem korrekt a Cupra helykínálata. A külső hangulat bent is folytatódik, sportülések, finom anyagok, látványos betétek mindenütt, nekem talán belül sok is a rézszínű dekorelem, de ez egyéni ízlés kérdése. Nagyon tetszik a  kormánnyal együtt mozgó műszerblokk, mindig jól látható és így a kijelző mellé került váltófül is ugyanolyan távolságra van.

Az elektromos autókat nagyon egyszerű vezetni, igaz ez a Bornra is?

Nem csak elektromos autót nem vezettem eddig, hanem automata váltós kocsim sem volt még, de nagyon könnyű volt megszokni. A legnagyobb furcsaságot az egyszerűsége jelentette: beülők, D-be rakom a váltót, rálépek a „gázpedálra” – ha itt helyes egyáltalán ez a szó – és már mehetünk is. Némán indul az autó, az első pillanattól kezdve nagyon nyomatékos, jó vezetni. Talán kevesen gondolnak rá, de az elektromos hajtás egyik nagy előnye, hogy azonnal menetkész az autó, nem kell melegíteni indulás után, az első kilométereken is nulla az emissziója, ellentétben a belsőégésű motoros járművekkel, amelyek az első kilométeren sokkal több károsanyagot bocsátanak ki, mint üzemmeleg állapotban.

Ha már elindultunk, akkor milyen használni a Cupra Bornt?

Én szeretem a használni a beépített extrákat, még a sávtartót sem kapcsolom ki indulás után. Ezen a téren ez a Born egy jól felszerelt középkategóriás autó, minden fontos extra rendelkezésre áll. Tetszik a Cupra mód gombja a kormányon, amellett, hogy stílusos, szívesen használnám is, mert a saját autómban is sport módba kapcsolok, ha izgalmasabb útszakaszra érek. Persze autópályán már a komfort módot preferálom, a távolságtartós tempomattal együtt. Számomra az egyik legfontosabb felszerelés a telefon integrációja, rosszul viselem, ha nem kapcsolódik gyorsan és egyszerűen az autó, mert útközben is sokat telefonálok. A régióvezetői munka sok utazással jár, és ezeken az utakon aktívan használom a navigációt is. Ez a Cupra ezen a téren is jól teljesít, emellett a rakodórekeszek mennyisége és kialakítása is megfelelő, ami szintén nagyon fontos, ha valaki sok időt tölt az autóban.

A munkaerőpiacon ma mennyire fontos a céges autó és annak típusa?

Ha olyan szakterületről van szó, amiből az adott régióban szakemberhiány van, akkor minden ilyen juttatás sokat jelenthet. Természetesen, ha egy magasabb minőségű, különlegesebb autót ajánl a cég, akkor vonzóbb lesz a munkavállalók számára és a könnyebb is megtartani a munkaerőt. Az pedig további előny, hogy a vállalkozás arculatát is pozitívan befolyásolja, ha például egy ilyen sportos, környezetbarát autóval jelennek meg a dolgozói.

Térjünk vissza a Cupra Bornhoz. Vezetés közben milyen benyomásai voltak, illetve a hatótáv elegendő-e?

Ez a teljesítmény és a 7 másodperces százra gyorsulás nagyon meggyőző, ráadásul kifejezetten jó vezetni az autót, pontosan úgy viselkedik, mint amit a forma és a belső tér ígér. Tetszett, hogy városban és lefelé a mecseki utakon milyen sok energiát nyert vissza, jó volt látni a kijelzőn a 60-70 kilowattórás visszanyert értékeket. Induláskor 372 kilométeres hatótávot mutatott az autó, ami városban nagyon lassan csökkent, ezért a város tűnik az autó ideális közegének. Ahogy láttam a katalógusban, autópályán is bőven 300 kilométere feletti a hatótávja, és megfelelő töltőn fél óra alatt is szinte teljesen fel lehet tölteni. Nyilván nem minden feladatra ideális egy elektromos autó, de úgy látom, hogy a kezdeti városi emissziómentes közlekedés irányából rohamosan nőttek a felhasználási területek, és ma már nagyon sok embernek ideális megoldás lehet egy ilyen jármű.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Akkumulátor kapacitása:                              77 kWh

Maximális teljesítmény:                               231 LE (170 kW)

Maximális nyomaték:                                               310 Nm

Csomagtér:                                                    385 l

Maximális sebesség:                                     160 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                  7.0 s

Átlagfogyasztás:                                           15.72 kWh/100km

Hatótáv (WLTP):                                          496-550 km

Vételár:                                                          17 654 834 Ft

A fontosabb alapfelszerelések: CUPRA sportfutómű, CUPRA üléskárpit, Front Assist, LED főfényszóró, sávtartó asszisztens, e-Call vészhívó, automatikus távolságtartó, fűthető multifunkciós bőrkormány, progresszív kormányzás, Full Link Mirror Link, Apple Car Play és Android Auto alkalmazások