A Mecsekerdő Zrt. vezérigazgatója a Peugeot FX Autóház közepes méretű SUV modelljének hibrid változatát próbálta ki. Ripszám István számára a márka és a hajtáslánc is újdonságot jelentett.
Most egy nagyobb dízel SUV-t használok, még a Covid idején vásároltam, azért ezt, mivel akkoriban az is hangsúlyos szerepet játszott a döntésben, hogy épp mit lehetett rendelni értelmezhető szállítási határidőkkel. Így is hosszú ideig kellett várni. Az összkerékhajtásra néha szükségem van, a dízel pedig annál a futásteljesítménynél, amire én használom, még mindig racionális választás. Láttam, hogy ez a Peugeot 3008 a hibrid mellett, konnektorról tölthető hibrid változatban is létezik, összkerékhajtással is választható, de van belőle benzines és dízel kivitel is.
A felhasználási szokások alapján célszerű ezekből választani?
Azt gondolom, hogy igen. Mindegyik hajtásmódnak megvan a maga ideális felhasználási módja, és ezen a téren nem biztos, hogy a statisztikák a valóságról szólnak. A lényeg az, hogy a teljes életciklusra vetítve mit mutat a mérleg. Ezeket az adatokat sajnos nem ismerjük, így marad a felelős választás. Itt szükséges az edukáció is, valamint az, hogy a valós szükségletet ne írják felül a kényelmi szempontok. Ez a hibrid kivitel remek hajtáslánc, a viszonylag kicsi akkumulátor előállítása nem terheli a környezetet, a tömege sem akkora, hogy számottevő energiát emésszen fel a felgyorsítása, ugyanakkor a fékezési energiákat ügyesen tárolja, elektromosan is képes mozgatni az autót, és a villanymotor segítségével egészen fürge. Városban és a mecseki utakon, ahol próbáltuk, ideális megoldásnak tűnik.
A 3008 mérete és formája hová pozícionálja az autót?
Amolyan jolly jokernek mondanám. A mérete éppen ideális, nem túl nagy, kényelmesen mozog a szűk utcákon is – hozzáteszem, hogy a fordulóköre is meglepően kicsi. A forma nagyon tetszik, az eleje látványos, izgalmas a hűtőmaszk, szépek a menetfények, a vonal, amit rajzolnak, folytatódik a motorháztető mentén. Oldalt ügyes az első kerék felett induló határozott vonal, ami középen eltűnik, majd hátul már duplán tér vissza, határozott izmokat formálva. A küszöb fekete burkolata pedig filigránabbnak mutatja az autót. Hátul tetszik a vízszintes betétbe integrált hátsó lámpa, szélesebbnek, stabilabbnak mutatja az autót.
Belül is látványos, és sokaknak elsőre talán szokatlan az elrendezés.
A kicsi kormány és a felül elhelyezett műszeregység már elsőre szimpatikus. Korábban nem volt Peugeot-m, de rögtön otthonosan éreztem magam a vezetőülésben. Nekem általában az a problémám, ha vékony a kormány, itt viszont pont jó a méret, tetszik ez a koncepció. A műszerfal többi része olyan, mintha egy pilótafülkében ülnénk. Elsőre azt hinnénk, hogy passzentos, és korlátozza a vezetőt, de nem így van, nagyon kényelmes. A motorház magasnak tűnt, de biztonságot nyújt, hogy látni az autó orrát is, könnyebb így a manőverezés. Az üléseket kiemelném, nívós anyagokból készültek, megfelelő a tömésük, biztos, hogy hosszú úton sem fárasztóak. Összességében én általában a hasznos és szép dolgokat szeretem, és itt úgy érzem mindkettő jelen van.
Ezek szerint a praktikum terén is jól teljesít a 3008-as?
Sok a rakodóhely, és ezeket átgondoltan helyezték el. A könyöktámasz alatti üreg hatalmas, a fedele félig is nyitva tartható, így akár egy laptopot vagy tabletet is bele lehet csúsztatni. A többi tároló is átgondolt, mindennek van helye. A felszereltség komplett, az érintőképernyő, a digitális műszeregység, a kormány gombjai és a középső képernyő alatti fizikai gombok együttes kezelési koncepciója átgondolt. Talán a digitális műszerfal felületei közötti váltás lassabb egy gondolattal annál, amit vártam, de ez úgysem nap mint nap használt funkció. A felszerelésekből minden megvan amire szükség lehet, nekem nem hiányzik semmi.
A 4.5 méter alatti hossz a térkínálatra mennyire van hatással? Hátul és a csomagtérben is elég a hely egy családnak?
A hátsó ülések kényelmesek, persze inkább négy személynek, de ez nem meglepő, még nagyobb autókban is csak szűkösen ülhet hátul három utas. A meglepetés a csomagtérnél ért, nem számítottam arra, hogy ilyen nagy lesz. Az áthelyezhető padlóval, a 12 voltos csatlakozóval és a rögzítőfülekkel pedig a használhatósága is remek.
Élvezte a vezetést, a 3008-as ereje is mosolyt csalt az arcára, a kanyarokban is látszott, hogy elégedett a futóművel, a Mecseken mégis komfort üzemmódra váltott. Szakmai ártalom?
A próbaúton eljöttünk a Mecsek-kapu előtt, aminek a neve is mutatja, hogy a Mecsek kapujának álmodták 100 évvel ezelőtt, amikor talán még az első Peugeot modellek jutottak el idáig. Az üzenet most is az, hogy nem feltétlenül kell kocsival elmenni az úticélunkig a Mecseken. Érdemes leparkolni, gyalogolni, élvezni az erdőt. Az erdőben pedig bátran használjuk a hibrideknek azt a tulajdonságát, hogy csendben, kulturáltan képesek suhanni. Sem az erdőt, sem a turistákat nem zavarva, alacsony környezeti terheléssel – itt gondoljunk a zajterhelésre is-, is el lehet jutni a célunkig. Ez persze igaz a lakókörnyezetre is, a csendes suhanás elegánsabb, mint a magamutogató és másokat is zavaró ricsaj. A Peugeot filozófiájához is ez áll közelebb, ez a márka mindig is elegáns, finom autókat gyártott, és ez illik erre a 3008-asra is.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1199 cm3
Maximális teljesítmény: 130 LE 5500/min
Maximális nyomaték: 230 Nm 1750/min
Elektromos motor: 28 LE, 55 Nm
Csomagtér: 520 l
Maximális sebesség: 200 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 9.9 s
Átlagfogyasztás: 5.6 l/100km
Alapár (): 9 760 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: vezető- és utasoldali első, és oldalsó légzsákok és függönylégzsákok az első és a második sorban, automata vészfékező rendszer – gyalogosfelismeréssel, tempomat és sebességhatároló, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, automatikus fényszóró és ablaktörlőkapcsolás, fényre sötétedő belső tükör, ecoLED fényszórók, kulcs nélküli indítás, automatikus kétzónás klímaberendezés, mirror Screen funkció, 17″ Chicago könnyűfém keréktárcsa 215/65 R17