Október végén megszűnik az AVDH: novembertől csak minősített e-aláírással intézhetik ügyeiket a cégek

2025. október 31-én véglegesen megszűnik az AVDH (Azonosításra Visszavezetett DokumentumHitelesítés) szolgáltatás.

A változás nyomán minden gazdálkodó szervezet képviselőjének kötelező lesz piaci minősített elektronikus aláírással rendelkeznie, hogy eleget tegyen az elektronikus ügyintézésre és kapcsolattartásra vonatkozó jogszabályi kötelezettségének.

A szabályozás 2018. január 1-je óta írja elő, hogy a gazdálkodó szervezetek kötelesek elektronikus úton intézni ügyeiket és tartani a kapcsolatot a hatóságokkal. Ennek során minden, a szervezet nevében tett nyilatkozatot hitelesíteni kell.

A jogszabály kimondja, hogy nyilatkozatot kizárólag a gazdálkodó szervezet vezető tisztségviselője vagy meghatalmazott képviselője tehet, és 2025. november 1-től ezt már csak minősített elektronikus aláírás segítségével lehet megtenni.

Fontos kiemelni, hogy a Cégkapu ügykezelő nem jogosult nyilatkozatot tenni a szervezet nevében. A Cégkapu csupán kézbesítési szolgáltatás, hasonlóan a postai rendszerekhez. Az ügykezelő feladata a küldemények továbbítása a hatóságok felé, illetve az érkező iratok átvétele – de nem a szervezet képviselete vagy nyilatkozatok megtétele.

A Cégkapun keresztül benyújtott dokumentumokat a képviselőnek a beküldés előtt minősített elektronikus aláírással kell hitelesítenie.

A DÁP eAláírás továbbra is kizárólag természetes személyek magáncélú használatára szolgál, és nem alkalmazható gazdálkodó szervezetek vagy szakmai tevékenységet végzők képviseletére. Ennek megfelelően a vállalkozások és a szakmai szereplők számára piaci minősített elektronikus aláírás beszerzése elengedhetetlen a további jogszerű működéshez.

Forrás: MTI

Közelgő rendezvényeink