SKODA Scala 1.0 TSi – Pesti András

Vadonatúj modellt, a Skoda Scalát kaptuk tesztre az AutóCity Zrt. Skoda márkakereskedéséből. Pesti András fotográfus, a Print-it Kft. ügyvezetője a forgalomba helyezés után egy nappal kapta meg a Scala kulcsát.

Érdekes irányba lépett tovább a Skoda, a leginkább a mostani Octaviáról és a Karoqról ismert formanyelvet a markáns élek felé tolták el. Leginkább az egyedi első lámpákon, és az alatta levő határozott éleken látszik az új irányzat, de az oldalsó lemezek is komoly fejtörést okoznak egy sérülés után a karosszérialakatosoknak. Szép a hátsó rész is, a ledes lámpatestek itt is jól sikerültek, és nagyon tetszik, hogy megkapták azokat a dinamikus irányjelzőket, amit eddig csak a prémiumautókon láttam. Olvastam, hogy a konszern legkisebb padlólemezére épült az autó, ám ennek ellenére elég hosszú és széles a karosszéria. Ez az ellentmondás a hátsó tengelynél érhető tetten, ott mintha szűkebb lenne az tengelytáv, mint amit a forma kíván, de ez nem zavaró.

A Skodáról már elmondható, hogy a versenytársaknál tágasabb autókat épít. A Scala mennyire kényelmes?

Fantasztikusak az utastér méretei. A saját autóm egy kategóriával feljebb tartozik, ennek ellenére a Scalában a gyerekeimnek több lábtér jutott, úgy, hogy elöl kényelmesen ültem. Kívülről viszont 30 centivel kisebb az autómnál a Scala, keskenyebb is, de ez nekem előny lenne, mert nagyon szűk utcában lakom. A mostaninál nagyobb autót nem is tudok venni, mert nem férne el. A Scala utastere után nagyon meglepődtem a csomagtéren, mert hatalmas. Nemcsak a kategóriához mérten, hanem abszolút értékben is tekintélyes a 467 liter, ráadásul jól is használható. Síkok határolják, a dupla padló alatt rekesz található, és akasztókból is jutott bőséggel. Nemcsak méretben, minőségben is remekel a belső tér. A Rapidhoz képest nagyon határozott az előrelépés, mindenütt kellemes tapintású anyagokat találtam, és a kezelőszervek, kijelzők is ugyanolyanok, mint a konszern magasabbra pozícionált márkáiban. Talán egyedül a műszerfali kijelzők grafikája az ahol azt éreztem, hogy megfogták a tervezők kezét, nehogy túlságosan erős versenytárs legyen a Scala.

Az Autócity tesztautója az alapára segédeszközök mellett távolságtartós tempomatot is kapott. Ezek a segédeszközök hogyan hatnak a vezetési élményre?

A saját autómban is megvannak ezek az extrák, így tudok viszonyítani. A Scala adaptív tempomatja kifinomult,  annyira finoman fékez, hogy szinte nem is érzi az ember. Én hajlamos vagyok rosszul lenni az autóban, még akkor is, ha én vezetek. Itt egyáltalán nem éreztem az átmenetet, ahogy a motorfékezésből a fékezésbe mentünk át. Ügyesen programozták a rendszert, és nyilván az érzékelők is legfrissebb fejlesztésűek. A sávtartót is átgondoltan hangolták, finoman kormányozza vissza az autót a sávba, de azt is figyelembe veszi, ha a mecseki szerpentineken az ideális ívet követve átmegyünk a felezővonalon. Ilyenkor nem avatkozik be és nem is jelez, viszont ha figyelmetlenségből közelítjük meg a vonalat, akkor jelez és visszairányítja az autót a sávba. Szeretem ezeket az extrákat, és amikor lehet, használom is őket.

Sokat autózik?

Bő egymillió kilométer környékén járhatok, de ma már kevesebbet megyek, évente körülbelül húszezer kilométert, felét városban, felét autópályán. Ennyi kilométer után is annyira élvezem a vezetést, hogy igyekszem nem telefonálni, még kihangosítóval sem. Inkább beülök az autóba, bekapcsolok egy internetrádiót, és jól érzem magam. Tetszett a Scalában, hogy élhető. Megfelelő méretűek a pakolóhelyek, elöl hátul elférnek a vizespalackok, és az apróságoknak is könnyű megtalálni a helyet. Az ülések is kényelmesek, a méretük is megfelelő, és a kárpitozásuk is esztétikus. Az is jó pont, hogy pillanatok alatt kapcsolódott a telefonommal, és rögtön csatlakozni tudtam a kedvenc netes rádióadóimhoz.

A Skoda a Simply Clever szlogent a Scala esetén is megtöltötte tartalommal, sőt egy újítást is bevezettek, az ablakmosó fedele, kinyitva tölcsérré alakul.

Ezek az apró kiegészítők jól mutatják a márka filozófiáját. Ugyanolyan magas a használati értékük, mint a cég autóinak. Az ajtóba rejtett esernyő nagyon jól jött a teszt alatti esőben, és valóban ötletes az ablakmosó fedele. Mindannyian megküzdöttünk már a mosótartály feltöltésével, nem is értem miért nem jutott eddig másnak eszébe ez a pofonegyszerű ötlet.

A futómű mennyire okos?

Hajszálpontosan a komfort és a sportosság közé hangolták a futóművet, hogy a lehető legszélesebb rétegnek megfeleljen. A tesztúton nagyautósan viselkedett a Scala, zuhogó esőben, mély tócsákban sem kellett azon izgulnom, hogy sétál az autó.

A Scala két benzinmotorral és egy dízellel érkezett a magyar piacra. Az alapmotorral is 200 feletti a végsebesség, és 10 másodperc alatti a gyorsulás.

A motor kapcsán volt bennem egy kis bizonytalanság, hogy vajon mire elég az 1000 köbcenti. A 115 lóerő láttán már kezdtem megnyugodni, de ez még mindig kevesebb, mint kétharmada a mostani autóm teljesítményének. Az első kilométerek után azonban meggyőzött a Scala. Tíz évig vezettem egy 1.6-os benzines 120 lóerős Alfa 147-et, és ez a kis motor tudja ugyanazt, csak kedvezőbb fogyasztással, és nagyságrendekkel kisebb károsanyagkibocsátással. Ez egy lendületes, nagyon elasztikus motor. Negyedik fokozatban 30-tól 140-ig használható, így szinte olyan, mintha egy automataváltós autót kapnánk. Nagyon kulturált a turbója is, az erő finoman, de határozottan érkezik, az pedig, hogy csak három henger dolgozik a motortérben, csak a fordulatszámskála két végén hallható. A váltó is nagyon pontos, rövid utakon jár, jól illeszkedik a motorhoz.

Nagy utastér, bőséges csomagtér, kulturált motor, vonzó formaterv, jó minőség. Jolly joker lesz a Scala a magyar piacon?

Nagyon örülnék, ha minden magyar családban lehetne egy ilyen autó. Érdekes, hogy mennyire széles piaci palettát fed le a Scala. Ha az ötmilliós alaptípust nézzük, akkor a gyerekkorunk Skoda 120L-je jut eszembe, ami akkor itthon egy megbecsült családi autó volt. A másik véglet pedig a DSG váltós, üvegtetős, üveg csomagtérajtós jól felszerelt Scala, ami már Nyugat-Európában is magas színvonalat jelent. A Skodánál nem szabad megfeledkezni a céges piacról sem. Ebben az esetben azt gondolom, hogy annak aki Octavia helyett Scalát kap szolgálati autónak, egy pillanatra sem érdemes szomorkodnia.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              999 cm3

Maximális teljesítmény:                               116 LE 5000-5500/min

Maximális nyomaték:                                   200 Nm 2000-3500/min

Saját tömeg:                                                  1240 kg

Csomagtér:                                                  467 l

Maximális sebesség:                                     201 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 9.8 s

Átlagfogyasztás (gyári adat):                      5,6 l

Kedvezményes ár (1.0 TSi Active):                        5 027 260Ft

 

 

A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESC stabilitásvezérlés, Front Assistant, Start-stop rendszer, Climatronic automata klímaberendezés, LED főfényszóró, Swing rádió MP3 lejátszással 6,5” érintőképernyővel, sávtartó rendszer, sötétedésre aktiválódó fényszórók