Az AutóCity Zrt. új Audi Q5-ös modelljét örömmel próbálta ki Ágoston György fogtechnikus mester, mivel az Ágoston Precíz Dental fogtechnikai vállalkozás alapító tulajdonosa vallja, hogy a német technológia a világ élvonalába tartozik.
Németországban tanultam a szakmát, onnan hoztam a technológiát és a mentalitást is. Habár korábban nagyobb volt a német technológia előnye az én szakterületemen, a fogtechnikában, és azt gondolom, hogy a többi iparágban is csökkenhettek a különbségek, mégis van valami plusz, amit ez a kultúra magában hordoz, és ez a termékek minőségén is látszik. Elég csak ránézni erre az Audi Q5-re vagy beleülni az autóba, és máris érezhető lesz mindez. Érdekes, hogy ma már nem országhoz kötött ez a színvonal, hiszen akár Győrben, akár a világ más pontján képes az Audi erre a kiemelkedő minőségre.
A forma tekintetében az Audi biztosra ment, a korábbi vonalak egyértelmű evolúciója az új Q5.
A letisztultság jut róla először eszembe, másodszor pedig az, hogy ez pontosan az a méret, ami már kielégít minden igényt a térkínálat tekintetében, mégsem túlzó, és a városban vagy a szűk mecseki utakon is praktikus. A letisztult karosszérián a fények játéka az, amiben nagyot mutat az Audi, az első lámpák szűkre húzottak, és talán ma már természetes is, hogy a LED lámpatestek a kor csúcs-színvonalán terítik be fénnyel az utat. A technológiai sokk hátul következik, a hátsó szélvédőre vetített fények és a változtatható mintázatú világítás kétségtelenül prémium hatású.
Az utastérben pedig az új műszeregység és az utas előtti képernyő viszi a prímet.
Valóban mindkettő lenyűgöző látvány. A vezető felé forduló ívelt kijelző ott hoz újat, ahol azt gondoltuk volna, hogy már mindent kitaláltak. Nagyon tetszik, hogy nem takar a látótérből, a tolatókamerát teljes képernyőre váltva pedig úgy láttam a hátsó kamera képét, mintha egy minőségi laptopon néznék filmet nagy felbontásban. Az utas előtti képernyőt eleinte felesleges erőfitogtatásnak gondoltam az Audi részéről, aztán rájöttem, hogy mennyivel könnyebb így az utasnak kezelni a navigációt és a szórakoztatóberendezéseket. Tetszik a szélvédő tövében az ajtókra forduló fénycsík is, ahol például az irányjelző visszajelzése is látszik, és összességében az utastérben mindenütt magas szintű a világítástechnika.
Az ajtóbehúzóval viszont meggyűlt a baja.
Szokatlan, hogy a világítás kezelőszervei az ablakemelő gombjai mellé kerültek, de nem a használhatósággal volt gondom, mert jól elérhetőek, ám cserébe túlságosan vaskos lett az ajtóbehúzó, amit nem lehet olyan könnyedén megfogni, mint például az utas oldalán. Ezen kívül csak a néhol fellelhető keményebb műanyagok tűntek fel, de gyanítom, hogy ez csak ebben a többi ponton roppant magas színvonalú utastérben tűnik fel. A helykínálat nagyszerű, az első ülések tökéletesek, és hátul is bőséges a tér. A csomagtartó sem kivétel, nem csak a mérete, hanem a formája és a kialakítása is praktikus.
Maradjunk még a kezelőszerveknél. Az Audi úttörő volt az integrált fedélzeti rendszerek fejlesztésében, amit ők MMI-nek hívnak. A legfrissebb verzió mennyire vezetőbarát?
Én szeretem a fizikai gombokat és a mutatós műszereket, tehát az egyértelmű kezelést. Azt hiszem, ha annyit mondok, hogy mindent azonnal megtaláltam, és a számtalan funkció között is könnyen eligazodtam, jól mutatja, hogy mennyire átlátható és vezetőbarát az Audi Q5 rendszere. Azt is kiemelném, hogy hibátlanul és megbízhatóan működnek az asszisztens rendszerek, legyen szó az „egyszerű” eső-érzékelős ablaktörlőről vagy akár a sávtartóról. Volt olyan autóm, ahol azonnal kikapcsoltam a sávtartót vagy épp a távolságtartós tempomatot, mert inkább zavaró volt mintsem hasznos, itt azonban nem csak autópályás közlekedésnél teljesítenek jól ezek a rendszerek, hanem minden körülmények között.
Tudom, hogy szereti az autókat, szeret vezetni, és Önnek élmény az autózás, épp ezért lepődtem meg, amikor örült annak, hogy a tesztautóban egy kétliteres „alap” dízel dolgozik.
Én nagyon szeretem ezt a motort. Ma már valóban nem tűnik soknak a 204 lóerő és a kétliteres hengerűrtartalom, ám ha valaki beül ebbe a kocsiba nagyon gyorsan rájön, hogy a viszonylag nagy tömeg dacára mennyire jó vezetni. Erős, csendes, gyors és emellett fantasztikusan takarékos. Ma nem divat dicsérni a dízeleket, ám én úgy gondolom, hogy ha van egy városi kisautó a családban, az mellé egy ilyen dízel Q5-ös tökéletes választás a hosszabb utakra vagy a nyaralásokra. Én is fontolgatom, hogy veszek a városba egy elektromos kisautót, ezt pedig tökéletesen kiegészítené ez a tesztautó. Tetszik, hogy bár lágy-hibrid a hajtás, mégis képes a parkolásokat és a kezdő métereket elektromosan megtenni, és utána is nagyon diszkréten indul be a belsőégésű motor.
Jó vezetni?
Nagyon! Csak annyit érzek a SUV mivoltából, hogy magasan ülök és nagyszerűen simítja ki a sajnos egyre romló állapotú hazai utakat. Egyébként agilis, jól reagál a kormánymozdulatokra, szóval valódi vezetési élményt ad, amit én nagyon szeretek.
Kinek ajánlaná ezt a modellt?
Azt hiszem nem véletlen, hogy a márka egyik húzómodellje a Q5 és ennek a Sportback verziója, mert nem tudnék olyan felhasználást mondani, amire ne lenne alkalmas, főleg Quattro kivitelben.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1984 cm3
Maximális teljesítmény: 204 LE (3800-4200 fordulat/min)
Maximális nyomaték: 400 Nm (1750-3250 fordulat/min)
Saját tömeg: 2059 kg
Csomagtartóméret: 520 liter
Maximális sebesség: 226 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 7.4 s
Átlagfogyasztás: 6 liter/100 km
Alapár (tesztautó): 23 671 190 Ft (Audi Q5 40 TDI quattro S-tronic)
Alapár (Audi Q5): 22 794 890 Ft (Audi Q5 40 TFSI S-tronic)
Fontosabb alapfelszerelések: Csomagtérajtó elektromos nyitás és zárás, Komfort futómű, LED világítótestek, Automata klímaberendezés, Ambiente-világítás csomag plusz, Fűthető első ülések, Audi pre sense, Függöny- és oldallégzsákok elöl, Kitérés-asszisztens, kanyarodási asszisztens funkcióval, Audi drive select, Kereszteződés-asszisztens, Tempomat, Audi connect Navigáció és Infotainment, Audi virtuális cockpit plusz OLED kijelzőkkel.