A Citroen C4 új változatát Garai Gergely, a LAFARGE Cement Magyarország Kft. HR vezetője próbálta ki. A Citroen FX Pécs tesztautója szakított elődjével, a látványos ferdehátú ötajtós SUV géneket kapott.
Ez a forma most nagyon divatos, és a Citroen a megszokott ötletességgel nyúlt hozzá, így a legtöbb autó unalmasnak hat mellette. Az első lámpák annyira feltűnőek és vonzzák a tekintetet, hogy először észre sem vettem a motorháztetőbe nyomott markáns mélyedéseket. Tulajdonképpen alig van sík felület a karosszérián, minden alkalommal felfedeztem egy-egy újdonságot. Nagyon jól sikerült a hátsó rész is, sokan itt, a C-oszlop tövénél buknak el, de a francia formatervezőknek ez sem okozott gondot. Nagyon bátran nyúltak a lemezekhez, kicsit trükköztek a hátsó lámpával is, és kész is lett a szinte tökéletes végeredmény. A klasszikus formatervezői feleadatot, miszerint akkor sikerült jól az autó, ha a parkolóban visszafordulunk és gyönyörködünk egy kicsit az autóban, az új C4 lazán teljesíti. Érdekes, hogy a Cactus-ben megismert oldalsó műanyag ütközésvédő imitációját a mai napig megtartotta a Ciroen, és az új C4 oldalára is felkerült. A kerékméret tűnt még fel, mert a nagy, 18-as kerekek viszonylag keskeny gumikat kaptak.
Úgy tűnik jó megoldás, mert a rugózással elégedett volt.
Akár azt is mondhatnánk, hogy a márkára jellemző hagyományokat folytatja a Citroen, mert tényleg nagyon szépen tüntette el az úthibákat. Még a Tüskésréti úton sem jött zavarba, pedig az hírhedten rossz minőségű út a városban. Először azt hittem, hogy csak a nagy kerék, kevésbé peres gumi és a jó futóműhangolás okozza, de aztán eszembe jutott, hogy olvastam valahol a hidraulikus ütközőkről, amit a felfüggesztésbe építettek. Jó, hogy a Citroen ragaszkodik a hagyományaihoz, a hidraulikus futóművek terén pedig óriási tapasztalatuk van a francia mérnököknek, ami itt is meglátszik.
A formák az utastérben sem mindennaposak, az új C4 az ajtók mögött is tartogat pár különlegességet.
Az első benyomás az volt, hogy látványos az utastér. A műszerfalat is átértelmezték, mert a hagyományos óracsoport csak egy egyszerű kijelző, sajátos grafikával, ráadásul mögé került egy diszkrét hangulatvilágítás is, ami este biztosan nagyon jól mutat. A fontosabb információkat ezen a felszereltségi szinten a Head-Up display jeleníti meg. Nekem ez a külön lapra vetítő megoldás érdekes módon jobban tetszik, mint amikor a szélvédőre vetítenek. Ott zavart, hogy folyamatosan fókuszálni kellett a szememnek, itt nem volt ilyen problémám. A harmadik kijelző a középre helyezett tablet, ami itt alacsony és széles, ezért jobban be lehetett integrálni a műszerfalba. Így szépen illeszkedik, nem olyan bumfordi, mint más márkák esetén. Érdekesek az ülések is. Nagyon látványos foteleket kapott a C4, a szövet és a bőr felületek vízszintesen tagolódnak, ettől is különleges, de a használati érték ugyanolyan jó. Kanapészerűen kényelmesek az első ülések, eléggé hátra is lehet tolni őket, viszont a kormány már nem követi az ülést, azt nem lehet eléggé kifelé húzni, így a 190 centis testmagasságommal elég furcsa pózban ültem. Mindenképp említést érdemel az ajtókárpit is, itt díszként jelenik meg az emlékeim szerint szintén a Cactusben megismert bőröndszerű ajtóbehúzó. Az anyaghasználat is ügyes, mert bár van a kategóriára jellemző keményebb műanyagokból is, de azokat úgy helyezték el, hogy alig kerülünk velük kapcsolatba. A lényeges kezelőszervek viszont finom anyagokból, szép kidolgozással készültek.
Az új C4 az alsó középkategóriában versenyez, az alig 4,4 méteres hosszúság ide sorolja. A látványos külső mellett mennyi hely maradt az utastérben?
Én egy Skoda Superbbel járok, így a közvetlen összehasonlítás nem lenne sportszerű. Elöl természetesen bőségesen van hely. A hátsó üléseken egy picit érezni a forma hátrányát, a tető a megszokottnál közelebb van, de itt megint csak a testmagasság a korlát, 180 centis vezető mögött egy hasonló termetű utas nagyon kényelmesen elfér. A csomagtartó szerintem a középmezőnyben van a 380 literes térfogattal.
Utastéri tárolóhelyek tekintetében hogyan teljesít a C4?
A kötelezőkön felül van pár érdekes és hasznos megoldás. Tetszik a vezeték nélküli töltővel kombinált telefontartó polc, ahol a nagyobb készülékek is elférnek, a töltésről pedig nem szöveges képernyőinformáció tájékoztat, hanem egy színesen világító piktogram, amin mindig látjuk, hogy tölti e a készüléket. Érdekes az utasülés előtti tablettartó fiók és felette a tablet rögzítésére alkalmas hely. Számomra inkább a geg kategóriába tartozik, de ha nem tabletet teszünk ide, akkor egy remek másodlagos zárt kesztyűtartó az apróbb holmiknak. Nagyon hasznos viszont a méretes pohártartó a középkonzolon, és a könyöklő alá is tágas rekesz került, úgy, hogy a hátsó ülések szellőzőrostályát sem kellett feláldozni.
A felszerelések áttekintésekor először a biztonsági berendezéseket kereste. Ez az elsődleges?
Családapaként is fontos, és a LAFARGE-nál is kiemelt figyelmet fordítunk a biztonságra. A cégautó szabályzatunkban is szigorú kritériumok szerepelnek a biztonsági berendezésekre vonatkozóan, és képzéseket is szervezünk a munkatársaknak. Én is, és a kollégáim is sokat utazunk, így mindent megteszünk azért, hogy ezeket a kilométereket minél biztonságosabb járművekkel, megfelelő vezetéstechnikai tudással felvértezve tegyük meg. A C4-es ebből a szempontból jól vizsgázott, és itt elsősorban nem is a töréstesztre, a légzsákokra vagy a menetstabilizálóra gondolok, hiszen ezeket ma már szinte minden gyártó maximális hatékonysággal építi az autóiba. Az elektronikai segédeszközök terén is jól áll az új C4. tetszik a sávtartó, amit jól programoztak, de a jól működő Head Up display is a biztonságot fokozza. A katalógus 20 vezetéstámogató rendszert sorol fel, ezek közül nagyon hasznos az itt Highway Drive Assistnak nevezett megoldás, ami az adaptív tempomatot és a sávtartót kezeli egységes rendszerként, és autópályán szépen követi az út vonalvezetését és az előttünk haladók tempóját. Egy budapesti úton az M6-oson ez nagyon pihentető és biztonságos. Akár biztonsági berendezésként értékelhető az is, hogy a mai világban már soknak számító fizikai gombot is kapott az autó, így nem kell a menüben kotorászni a szellőzés állításához, vagy az ülésfűtés bekapcsolásához.
A biztonsághoz tartozik az erős motor is, a C4 1.2 literes benzinmotorja a turbóval 130 lóerőt tud.
Méretéhez képest meglepően erős ez a motor. Alacsony fordulaton hamar megjön a nyomaték, és forgatva sem fogy el az ereje. Ebbe az autóba ez egy ideális erőforrás, és a gyári fogyasztási adatok is egészen jók. Láttam, hogy van belőle 155 lóerős változat is, de azt hiszem a nagy többségnek ez a 130 lóerős kivitel is bőségesen elegendő. Érdekes a váltó. Korábban volt francia autóm, és rögtön felidézte bennem az akkori emlékeket. A megszokottnál hosszabb úton és puhábban jár a kar, de pontosan talál bele a fokozatokba.
A tesztautó ára 8,5 millió forint, az alapár 7,1 millió, a mai autóárak mellett ez kedvezőnek számít.
Ennyi extrával valóban nem drága az új C4, ha pedig a formát is figyelembe vesszük, akkor még kedvezőbb a kép. A Citroen gyakorlatilag egy ma nagyon divatos crossovert ad annyiért, amennyi másutt egy hagyományos kompaktért kérnek.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1199 cm3
Maximális teljesítmény: 131 LE 5500/min
Maximális nyomaték: 230 Nm 1750/min
Csomagtér: 380 l
Maximális sebesség: 200 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10.2 s
Átlagfogyasztás: 5.4 l/100km
Kedvezményes alapár (Feel): 7 099 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: vezető- és utasoldali első, és oldalsó légzsákok és függönylégzsákok az első és a második sorban, 10″ érintőképernyő, Automata elektromos rögzítőfék, esőérzékelős ablaktörlő, automata légkondicionáló, sávtartó, tempomat, táblafelismerő rendszer