Klaszter, a vállalati együttműködés módszertana
15 éve klaszterezünk. Szervezzük a vállalatok együttműködését, a klaszter módszertan segítségével.
Elindítottuk és támogattuk (amíg szükséges volt) a helyi Biotechnológiai klasztert, a Kreatív Ipari Klasztert.
Ma is menedzseljük a régió legnagyobb ipari együttműködését a Gépipari Klasztert és 3 éve az Építőipari Klasztert.
A pandémia alatt megszerveztük a helyi gasztronómiai klasztert.
Együttműködünk az Alkalmazott Földtudományi és Informatikai Klaszterekkel is.
Miért klaszter?
A globalizáció térhódításának következtében a tudományos érdeklődés középpontjába kerültek a térbeli koncentrációk különböző típusai. Közgazdászok megfigyelték, hogy a tartós versenyelőnyök forrásai földrajzilag koncentrálódnak. Egy adott iparág vezető vállalatai lényegében csupán néhány központi területre tömörülnek, ahol a helyi környezet a legkedvezőbb feltételeket kínálja. A versenyelőnyök ilyen speciális térbeli koncentrációval járó lokális csomósodását nevezi Porter (releváns elméleti szakember) klasztereknek. Ezek a klaszterek annak a regionális szakosodásnak az eszközei, amelynek révén egy adott ország vagy régió ki tudja használni az adott területen meglévő kompetenciáit.
Egy, csak papíron létező klaszter azonban mit sem ér, ha nem tudja megvalósítani azokat a célokat, amelyek realizálására hivatott. Egy megfelelően működő, ideális klaszter kulcsfontosságú sikertényezői a következőkben foglalhatók össze (Héjj és társai, 2008):
- A tagok – felismerésből fakadó – meggyőződése, hogy ez az együttműködés kölcsönös előnyöket jelent.
- A klaszter helyes értelmezése, ahol megmarad a tagok szuverenitása, beleértve a piaci viszonyokat, így az egymás közti versenyt is.
- A közös célokat és érdekeket szem előtt tartva megvalósul a folyamatos együttműködés.
- A résztvevők képessége és hajlandósága arra, hogy gondolkodásukban az „én” –t felváltsa a „mi”.
- Demokratikus viszonyok és kölcsönös bizalmon alapuló játékszabályok, melyek kizárják mind a hatalmaskodó-, elnyomó-, mind a potyautas-jellegű magatartásokat.
Tehát a kooperatív és együttműködő mentalitás a klaszterek alapja. Itt mindannyiunknak van mit tanulnia, de a kamara és a működő klaszterek 15-20 éves versenyelőnyben vannak. Ma már a klasztereken keresztül nemcsak a személyes kapcsolatok, de a vállalkozások közötti együttműködések, illetve a közös (sokszor egyéni érdekeket is felülíró) stratégiai célok megvalósítása is gyakorlat. Így a klaszterekbe tömörült vállalkozások speciális ágazatai érdekeiket a kamara szervezésében nemcsak artikulálják, de ágazati képzőközpont, felsőoktatási képzési modellek, új képzések, közös fejlesztések, politikai döntéshozókkal folytatott eredményes lobbi egyeztetések mentén cselekvő módon képviselik.
A klaszterekben a cégek közösen alkotnak, eredményes munkájukkal a megye és a régió javát szolgálják. Mindezt önzetlenül, a képviselt ágazat egészére hatást gyakorolva, bizalmi viszonyokra építve, a piacon amúgy szükségszerű versenyhelyzetet is átlépve.
https://epitoipariklaszter.hu/hu/bemutatkozo-epitoipari-klaszter/
https://pbkik.hu/2021/01/27/hirek/megalakult-a-baranyai-gasztronomiai-klaszter/