Oktatás, képzés, evolúció

“Aki úgy gondolja, hogy a tanulás drága, próbálja ki, milyen a tudatlanság.” /Benjamin Franklin/

Mit tanulj? Mit tanuljunk? Kérdeznek tőlem szülők, fiatalok, cégvezetők. Nem tudom, válaszolom szinte mindig.

Aktuális és egyre inkább a világunk fejlődését meghatározó kérdés a jelenleg általunk ismert iskolarendszer, szakmatanulás, egyetemek reformja és szükségszerű gyors megváltozásuk, változtatásuk.

Minap nálam járt két rendkívül okos egyetemi oktató. Erre a kérdésre is kitértünk. Majd elmesélik, hogy sokszor nehéz helyzetbe kerül az egyetemi oktató mikor a padsorban (manapság a nappaliban fekve on-line felületen) ülő hallgató különböző online és offline felületeken felkészült, elolvasta, sőt még értelmezte is az előadás tárgyát. Felkészültebb mint sokszor az oktató, mert érdekli, mert időt szánt arra, hogy naprakész legyen.

Kérdéseket teszek fel, amelynek keretét az adja, hogy hisszük, hogy Magyarországot az okos, nyelveket beszélő, nyitott és kreatív fiatalok határozzák meg most és a jövőben is. Függetlenül attól, hogy szakképzésben, technikumban, egyetemen tanulnak, végeznek.

– A pincér szakmát elsajátítani hány év?

– A kőműves, szárazépítő, gipszkarton, hőszigetelő szakmák nem tartozhatnak egy képzési keretbe?

– Hány fiatal használja a gauss-jordan eliminációt szakmai pályafutása során?

– Esztéta filológusból van most elegendő utánpótlás?

– Mi a szakma? (szakma, részszakma kifejezések mindenkinek ismerősek az oktatásigazgatás területéről…)

– Mechatronikus legyek vagy digitális tananyagfejlesztési tervezőmérnök?

Provokatív kérdések, tudjuk. Hamarosan válaszokat kell adjunk. Kulcsszavak: duális képzés, gyakorlatiasság, angol és választott szakmai nyelv, pénzügyi és alapvető gazdasági/vállalkozói ismeretek, modulrendszerű képzések, e-learning, certifikát és diploma?, tanúsítások, robotok és kobotok, machine learning, robot tanár, önvezető gépjármű, 3D nyomtatás, MI…, sorolhatnánk.

Alakul a rendszer, az érdekek harmonizációját kell majd ügyesen koordinálni és szervezni. Érdekgazda pedig van számtalan: a tanuló, az oktató, az intézményvezető, a gazdaság, a társadalom….

Változás kell, ha nekünk nem hisznek, akkor kérem olvassák el: Richard Susskind – Daniel Susskind, A szakmák jövője című könyvét. Szívesen kölcsönadjuk.