Autóteszt: Lengvárszky Szabolcs – Mustang Mach-E

A vezeték nélküli műholdas és mikrohullámú, valamint vezetékes optikai internet szolgáltatással foglalkozó VANNET Telekommunikációs Kft. ügyvezető tulajdonosa a FX Autóház új elektromos autóját, a Mustang Mach E-t próbálta ki.

Azt hiszem az én generációm autós érdeklődésű tagjainak van egyfajta képe a Mustangról. A V8-as amerikai izomautó, ami sajátságos életérzést sugároz, és ami iránt csak vágyakoztunk fiatal korunkban. Nagyon örültem a lehetőségnek, hogy most vezethetek egyet, bár bevallom, azt álmomban sem gondoltam, hogy egy elektromos autóval élem meg először a Mustang élményt.

Kezdjük a formával, ami szintén messze van a klasszikus Mustang kupéformától.

Nagyon jól sikerültek a lámpák. Az összehúzott első lámpatestek nekem tetszenek, hátul pedig ott a jellegzetes Mustang motívum a három függőleges elemmel. A hűtőmaszk is ügyesen idézi fel a benzines kupét, de mégis látszik, hogy itt valami másról van szó. Azt a ziccert nem hagyták ki a tervezők, hogy ahová csak lehetett odabiggyesztették a vágtázó lovat formáló emblémát, és ez ebben az esetben is megdobogtatja szíveket. Oldalról látszik igazán, hogy mekkora autóról van szó, és a tengelytáv is tekintélyes. A motorháztető nem csak szemből izgalmas a domborításokkal, hanem oldalról is látványos, mert sportautósan nyúlik előre. A legizgalmasabb mégis a hátsó kerekek feletti domborítás. Erőt sugároz, és itt van is alapja, hiszen a tesztautó hátsókerékhajtású volt.

Belül elég nehéz lehet elvonatkoztatni a hatalmas középső kijelzőtől, uralja az utasteret.

Valóban nagyon látványos, az alsó részébe ágyazott, krómozott tekerőgomb meglehetősen egyedi, nem találkoztam még ilyen megoldással. Érdekes, hogy a mérete ellenére nem nyomasztó, nincs útban, sikerült ügyesen integrálni a műszerfalba. A menürendszere is okosan felépített. Annak ellenére, hogy megszámlálhatatlanul sok funkció elérhető rajta keresztül, azt hiszem még az informatikától távolabb állók is könnyedén eligazodnak benne. Azt viszont bevallom, hogy alapvetően nem kedvelem ezt az irányt, mert szerintem az érintőképernyő sokkal jobban elvonja a figyelmet az útról, mint egy hagyományos nyomógomb, vagy tekerőgomb.

Távközléssel és informatikával foglalkozó vállalkozás vezetőjétől ez elég furcsán hangzik.

Ebből a szempontból kicsit konzervatívabb vagyok. Engem a mai autók elektronikai extrái sem hoznak igazán lázba, a vezetés élményét keresem. Ma már kevesebbet autózok hosszabb utakon, inkább Pécsen és régióban közlekedem. A VANNET országos szolgáltatásait a kollégáim remekül menedzselik, én egyre gyakrabban vagyok a központban, illetve a pécsi optikai üzletággal foglalkozom többet, ezért kevesebb időt töltök autóban. Amikor viszont vezetek, akkor arra koncentrálok. Érdekes módon ebben a Mustangban viszont épp egy elektronikus extra tetszik nagyon, mégpedig a hanggenerátor. Annyira jól utánozza a motorhangot, hogy képes megteremteni a Mustang érzést az utastérben. Ráadásul a hang ereje a gázpedál – ha elektromos autónál lehet ilyen szót használni…-, lenyomásának intenzitásától függően változik. Ezt szavakkal nehéz átadni, de az élmény tényleg nagyon jó.

Dízel kombival jár, az után milyen volt az elektromos autó?

Tetszett. Leginkább a gyorsulás élménye miatt. Lehet, hogy az én autóm papíron hasonló menetteljesítményekre képes, de azzal, hogy a maximális nyomaték mindig azonnal rendelkezésre áll, komoly ütőkártya van a Mustang kezében. Minden pillanatban azonnal képes a gyorsulásra, ráadásul nincs ott a váltási késedelem sem, tehát egy lineáris, intenzív gyorsulást kapunk, ami még biztonsági szempontból is hasznos, mert egy váratlan helyzetben ott az erőtartalék. Persze van egy másik oldala is ennek. Épp nemrég vásároltam egy elektromos motorkerékpárt. Még ismerkedem vele, de eddig nagyon pozitívak a tapasztalataim. ugyanakkor láttam ott is, és igaz ez minden elektromos járműre, hogy épp a csendessége és a komoly gyorsulása miatt könnyű kevésbé komolyan venni, miközben az úton közlekedő autók nagyon nagy részénél jóval gyorsabb.

A Mustang alap akkumulátorával is 400 kilométer feletti a hatótáv. Ez már elegendő ahhoz hogy ne kelljen a töltés miatt aggódni?

Nálam a határ az, hogy egy budapesti utat töltés nélkül meg tudjak tenni, így nekem a nagyobb akkumulátoros változat a megfelelő. Annál a megtehető 600 kilométer már elegendő, és ahogy láttam egészen gyors a töltés is. Persze mindez függ a töltőinfrastruktúra fejlettségétől is, de ezt tudom, hogy folyamatosan javul. Ugyanakkor egy jellemzően városi, elővárosi használatra már bőven elég ez a hatótáv is, akár több napot is lehet közlekedni töltés nélkül, és vélhetően hidegben is tisztességes távot képes megtenni az autó.

Térjünk vissza az utastérhez. Klasszikus autóként milyen a Mustang Mach E?

Elöl nagyon kényelmes és tágas. Tetszik a műszerfal, a tablettől elvonatkoztatva is ügyes a dizájn. Alapvetően jók az anyagok is, csak egy-két apróbb területen lehetne tovább finomítani, de ezek nem feltűnőek. Aranyos geg, hogy a sebességmérő alatt ott a “ground speed” felirat, ami az autó nevében a Mach E-re utal. A hátsó utasoknak is bőven jut hely. Remek, hogy sík a padlólemez, így nem korlátoz a kardánalagút. Felül pedig a panorámatetőnek örülhetnek a hátul ülők, egészen más vele a hangulat, mint egy lemeztetős autóban.

A menetstabilitás általában erőssége a villanyautóknak, mert a padlóban elhelyezett akkuk miatt alacsony a súlypontjuk.

Jó volt vezetni a Mustangot. Ügyesen leplezte a méreteit, jól viselkedett a kanyarokban, és a rosszabb minőségű utakon sem jött zavarba. Néhányszor éreztem a hátsókerékhajtás hatását, de a menetstabilizáló szépen közbeavatkozott. Én összkerékhajtású autóval járok, és nagyon szeretem. Nem is ülnék már vissza kétkerékhajtású autóba. Ezzel lassan ki is alakul, hogy melyik elektromos Mustang modellt választanám: a nagy akkumulátoros, négykerékhajtású változatot.

Ha elektromos hajtás, akkor a környezetvédelemnek is szóba kell kerülnie.

Természetesen ez is nagyon fontos. A VANNET-nél is odafigyelünk a környezetvédelemre. Úgy gondoljuk, hogy ha csak egy apró lépést is teszünk, globálisan az is sokat számít. A felhasznált technológiáink is környezetbarátak, hiszen akár több kilométer kábel fektetését tudjuk kiváltani egy műholdas vagy egy mikrohullámú kapcsolattal. Kaptunk is környezetvédelmi díjat ebben a témában. A Mustang esetében egyre több olyan  élethelyzet adódik, ahol az elektromos hajtás egyértelmű előny, és vitathatatlanul környezetbarát. Ezen kívül fontos az üzenet is, amit az autó közvetít. Az igazi persze az lesz, ha mindenhol megújuló energiából előállított árammal tölthetjük majd ezeket a járműveket.

Kinek lehet jó választás a Mustang Mach E?

Sokat gondolkodtam ezen a teszt alatt. Nyilván a vételára behatárolja a vásárlói réteget. Viszont aki hasonló autóban gondolkodik, annak mindenképpen egy különleges opció, az egyedi hangulattal, az univerzálisan használható tágas utastérrel, és az alapmodellben is tisztességes hatótávolsággal.

 

A tesztautó adatai:

Akkumulátor kapacitása:                           75.7 kWh

Maximális teljesítmény:                               258 LE

Maximális nyomaték:                                  415 Nm

Csomagtér:                                                   402+100 l

Maximális sebesség:                                     180 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                6.1 s

Átlagfogyasztás:                                           19 kWh/100km

Alapár:                                                         21 170 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: vezető- és utasoldali első, és oldalsó légzsákok és függönylégzsákok az első és a második sorban, LED fényszórók, elektromosan állítható vezetőülés, kulcsnélküli ajtónyitás, 15,5” érintőképernyő, vezeték nélküli töltőpad, 360 fokos kamera, panorámatető

Tóth Róbert