Az árnyékolók és vezérlési rendszerek gyártásával foglalkozó Warema Sun Shading Systems Hungary Kft. üzemvezetője a Nyitrai Autóház különleges hibridjét, a Renault Arkanát próbálta ki.
A lehető legkorábbi a kapcsolatom a Renault-val mert egy Thalián tanultam vezetni. Azt hiszem némi túlzással az emblémában véget is ért a kapcsolat a között az autó és az Arkana között. Nem is tudom, hová soroljam az Arkanát. Mostanában divatos ez az emelt karosszériás SUV forma, a kupés tetővégződéssel. Az nagyon szimpatikus, hogy mindennemű fennhéjazástól mentes a karosszéria, a Renaultnál úgy rajzoltak különleges, figyelemfelkeltő formát, hogy az barátságos maradt. A méretet is jól eltalálták, családi használatra megfelel, de nem feleslegesen nagy, városban is könnyen lehet vele manőverezni.
Mennyire láthatóak a Renault jegyek az autón?
Ha nem lennének az emblémák és a márkaarculatba tartozó első lámpák, én inkább prémiumautónak gondolnám. A vonalvezetés, a nagyon alaposan kidolgozott domborítások, az illesztési hézagok, a fényezés mind olyan részlet, ami túlmutat a kategórián. Ha nagyon kötözködni kellene, akkor a diffúzor imitáció műanyagjába kötnék bele, de abba is csak azért, mert lehajoltam és megtapogattam, különben nem tűnt volna fel.
Az utastérben is hasonlóak a benyomásai?
Itt is pozitív a kép. Ajtónyitás után első a látvány, és ez hibátlan. Kellő ízléssel adagolt díszítések teszik érdekessé az utasteret, de sehol nem éreztem soknak. Beülve hamar sikerült megtalálnom a jó üléspozíciót, kényelmesek az ülések. Rakodóhelyekből is van bőven, tetszik, hogy sok az usb csatlakozó, és a vezeték nélküli telefontöltés is praktikus. Hátul is elegendő a tér, ahogy néztem magasabbak is elférnek, és ami meglepő, hogy a fejeknek is maradt hely, pedig a lecsapott tető nem ezt ígérné. Az anyaghasználat is jó, okosan választották ki, hogy hová milyen burkolat kerüljön. Én például nem szeretem, ha a könyöklő szövetborítást kap, szerintem ez a bőr, sokkal könnyebben tisztítható. A minőség itt is rendben van, minden illesztés szépen fut, jól összerakták az Arkanát.
Másodszor emeli ki a minőséget. Szakmai ártalom?
Azt hiszem igen. Mi nagyon magas minőségű árnyékolástechnikai berendezéseket gyártunk, ezért a mindennapjaim része, hogy odafigyelek a minőségre. Tudom, hogy nem könnyű ezt a színvonalat hozni, szerencsére itt Pécsen képesek vagyunk rá. A munkaerő kiválasztása nagyon fontos, és utána el kell érni azt, hogy jól érezzék magukat a munkatársak a szervezetnél. Szerencsére sikeresek az erőfeszítéseink, hamarosan újabb üzemcsarnokokat is avathatunk. El tudom képzelni, hogy az Arkana gyártósorai mellett is hasonló filozófiával kiválasztott és megbecsült emberek dolgoznak, mert az autó általános minősége ezt mutatja.
A technikai részletekénél elsőként a hibridhajtásról kell beszélnünk, mert a Renault megoldása a piacon egyedülálló. Mennyit érezni ebből vezetés közben?
Őszintén szólva nem sokat. Az autó jön, megy, teszi a dolgát, hogy az autós körökben használt kifejezéssel éljek. Ha nem olvasok előzetesen utána, és nem árulkodna a műszerfal, akkor csak a csend alapján gyanakodnék, hogy valami trükk van a motortérben. Az, hogy a cég visszanyúlt a jól bevált, egyszerű 1.6-os szívómotorhoz, nekem nagyon tetszik. Ezzel a motorral vélhetően nem lesz gond a későbbiekben, hiszen már bizonyított. A mellette elhelyezett két villanymotor, és a különleges váltó szintén nagyon egyszerű szerkezet, ismét csak bizalmat ébreszt, nem tűnik túlbonyolítottnak a rendszer. Ugyanakkor ebből az egyszerű elemekből épített hajtásból, valami egészen extrát hoztak ki a mérnökök, biztos vagyok benne, hogy a Forma-1-es tapasztalatok is segítettek. Az autó mindig jól megy, nem tétovázik a váltásoknál vagy az irányváltásoknál, és a teljesítménye is épp megfelelő. Az óriási meglepetés, hogy a városi és mecseki tesztúton hat liter alatt alakult az átlagfogyasztása.
A Renault szándékosan nem rakott nagyobb akkumulátort az Arkanába, a fogyasztás igazolja őket a döntésben?
Először furcsa volt, hogy nincs zöld rendszám az autón, de utólag belátom, hogy igazuk lehet. Így nem kell cipelni a nagy akkut, és az előállítás sem drága. A viszonylag kis akkumulátor is elég ahhoz, hogy elektromosan induljon és tolasson az Arkana. Városi autónak nyilván kisebb kocsit választanak a vásárlók, hosszú úton, autópályán pedig amúgy is hamar elfogyna a nagyobb akkuból is az energia, így ott nem előny a tölthetőség. Egyébként mi is gondolkodunk azon, hogy a család második autója elektromos legyen. Úgy képzelem, hogy a rövid utakra azt használnánk, a hosszabb távokra pedig a belsőégésű motoros családi autót.
A hajtáslánc technikájához mennyire passzol a többi technikai felszerelés?
Ahogy néztem, már a hibrid alapmodell is jól felszerelt, minden fontos extra megvan benne. Tetszik a keresztirányú forgalomra figyelmeztető tolatókamera, ennél a karosszériánál ez különösen jól jön. Én azok közé tartozom, akik nem kapcsolják ki a sávtartó automatikát sem, szerintem ez is hasznos felszerelés, hiszen elég egy pillanatra lankadó figyelem és súlyos baleset lehet a vége. Ügyes, hogy a vészfékasszisztens figyel a kerékpárosokra is, és a hagyományos extrák, mint a tempomat, vagy a szépen szóló hifi is megvannak. Érdekes, hogy a Renault ragaszkodik a kis karra helyezett hifi vezérlőhöz, gondolom a márkahű vásárlók értékelik ezt, de én is viszonylag hamar már oda nyúltam, hogy állítsak a hangerőn. Egy funkciót nem használnék, mégpedig a parkolóautomatikát. A saját autómban is van, de talán kétszer próbáltam ki, inkább magam parkolok. Nem tartozik a technikai részletek közé, de szerintem fontos, hogy a tesztautóban rendes pótkerék van. Ritkán van rá szükség, de ha igen, akkor sok bosszúságtól ment meg minket.
A hajtáslánctól eltekintve milyen menet közben az Arakna?
A jó értelemben vett átlagos. Kényelmes és biztonságos a futóműve, bár bevallom, hogy nem mertem keresni a határokat. Én összkerékhajtású autóval járok, az azután pedig óvatos vagyok a kétkerékhajtással. Talán már említettem, de újra kimelném a csendet, nagyon halk, és emiatt pihentető a hibrid Arkana.
Kinek ajánlható az autó?
Én alapvetően mindenben az arany középutat szeretem. Szerintem az Arkana is ilyen. Nem hivalkodó, de mégis azt mutatja, hogy aki ezt a modellt választja, odafigyel arra, hogy mivel autózik, és nem elégszik meg az átlagossal. A vételár is versenyképes, és az extrákért sem kér sokat a Renault, így a csúcsfelszereltség ára sem szökött az egekbe.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1598 cm3
Maximális teljesítmény: 145 LE
Maximális nyomaték: 148+255 Nm
Csomagtér: 480 l
Maximális sebesség: 172 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10.8 s
Átlagfogyasztás: 5.1 l/100km
Alapár (E-Tech Hybrid): 10 099 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések (Zen): első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, ESC,vészfékasszisztens, tempomat, sávelhagyás figyelő, sávtartó, LED fényszórók, eső- és fényérzékelő, tolatókamera, automata klímaberendezés, 7” TFT műszeregység, 7” Easy Link multimédia rendszer