Autóteszt: Benovics Gábor- Dacia Spring

A Magyarországon és külföldön kerékpár-, gyalog-, vízitúrák és egzotikus kalandtúrák szervezésével foglalkozó Helian NaTour Utazási Iroda vezetője a Nyitrai Autóház Dacia márkakerekedésének elektromos autóját, az új Dacia Springet próbálta ki.

Nagyon kíváncsi voltam az autóra, mert érdekelnek az elektromos autók. Az irodánk elkötelezett híve a környezetvédelemnek, útjainkat ezen elv alapján tudatosan próbáljuk szervezni, így ezek az autók is közel állnak hozzánk. Mint a többi Dacia, a Spring is egy elérhető áru autó, ami elsősorban a használati értékekre és a racionalitásra koncentrál. Ehhez képest a Spring külseje viszont meglepett, nem gondoltam, hogy ennyire csinos lesz az autó. Szép az orr rész, jól mutatnak a kettéosztott lámpatestek. A felső ledes csík egészen szigorú tekintetet ad a kocsinak. Oldalról már látszik, hogy kicsi autóról van szó, a mai szemmel már parányi gumik furcsán hatnak, ám a narancssárgával kiemelt díszítőelem miatt itt is üdítő a kép. Hátul megint nagyon modern a megjelenés, szépen visszaköszönnek az új Sandero dizájnjának elemei.

Pici a Spring kívül, de ebből mennyi érezhető a belső térben?

Talán csak a belső szélességgel kell megbarátkozni. A bal vállunkhoz elég közel van az oszlop, és az ajtók is egészen vékonykák. Kis megszokás után egészen jól el lehet férni, és a hátsó üléseken is van elég hely, persze csak akkor, ha az első ülés nincs teljesen hátra tolva. A tető közel van, de nem szabad elfelejteni, hogy csak 3.7 méteres a Spring, ekkora területre pedig nem lehet jobban elhelyezni négy utast, úgy, hogy még csomagtartó is maradjon. Sőt itt a csomagtér elég nagy, hasonló minautókhoz képest kifejezetten tágas, azt hiszem eggyel nagyobb kategóriában szoktak ekkora méretű csomagtartót kialakítani. Nekünk egy hétszemélyes családi egyterűnk van, illetve az utazási iroda miatt egy kisbusz, de nem tartott sokáig amíg megszoktam a Springet.

A felszereltség mennyire kisautós?

Ami nekem nekem fontos az benne van, sőt a tolatókamera egészen meglepett, mert ebben a kisautóban is jól használható. Tetszik a multimédia egység, egyszerű felületen kommunikál, de minden fontos funkciót tud. Szép a digitális óracsoport, könnyű eligazodni az információkon. A négy elektromos ablakemelő is meglepő, hogy bekerült egy ekkora autóba, igaz azt meg kell szokni, hogy az elsőket a műszerfalról kell kezelni, a hátsókat pedig elöl nem lehet vezérelni. Az anyagok is egészen jók, az ajtóborítás drágább autókban is megállná a helyét. Talán csak a bőrhatású kárpit nem az igazi, egy textil üléshuzat talán jobb lenne, a bőrt pedig inkább a kormány borításánál használtam volna.

Nézzük a legizgalmasabb részt az elektromos hajtást. Mennyire különbözik egy belsőégésű motoros autótól?

Ha nagyon szigorúan nézzük, akkor olyan, mint egy jó automataváltós kisautó. Régebben éltem az Egyesült Államokban, ott megszoktam az automata váltót, így nem volt nehéz az átállás. A Springben a motorhang helyett néha egy kis trolibuszos elektromos zaj érkezik. A gyorsulás városi tempóhoz elegendő, váltani nem kell, csak nyomni a gázt és a féket és figyelni a forgalomra. Csaknem nulla fokban próbáltuk az autót, így a fűtés energiaigénye csökkentette a hatótávot, de a másik oldalon ez előny is, hiszen hidegindítás után nem kell fagyoskodni az autóban, azonnal jön a meleg levegő. Műszaki kérdésekben nem vagyok annyira járatos, de azt hiszem, hogy télen az is nagy előnyük az elektromos autóknak, hogy kiesik az a hidegüzem, amikor egy belsőégésű motoros autóban felmelegszik az olaj, és ami alatt a fogyasztás – és ezzel a károsanyag kibocsátás – is nagyon magas. Maga az elektromos hajtás egyébként nem idegen számomra, nagyon sok olyan túránk van, amelyet elektromos kerékpárokkal szervezünk, ezeken pedig sok tapasztalatot gyűjtöttem erről a hajtásmódról.

Ha már említette a hatótávot, a hidegben fűtést is használva kijelzett közel 200 kilométer már elegendő? Persze ez nyáron városban akár 300 is lehet.

A Spring alapvetően városi autó, ehhez a funkcióhoz pedig elég a téli hatótáv is. Második autóként úgy gondolom jellemzően, 20-40 kilométer közötti az átlagos napi futásteljesítmény, így nem kell sűrűn tölteni. Ahogy láttam a fogyasztás is elég alacsony, ennek egyik oka az alacsony tömeg. Egy tonna alatt elektromos autót építeni nem könnyű, de a Daciának sikerült. Kérdés még a töltési lehetőség. A leglassabb 220 voltos töltés 14 óra, ami elég sok, de egy wallbox-szal már 5 óra alatt teljesen feltölthető, ami a hétköznapokban már bőven elegendő. Az pedig, hogy egyenáramú gyorstöltéssel egy óra kell csak a teljes újratöltésre már egészen jó adat.

A menettulajdonságokon mennyire érezhető a takarékosság?

A Tesla videókon gyártott gyorsulásokat azért senki se várja. A 45 lóerős teljesítmény annyi, amit megszoktunk a hasonló autóktól, a nagyobb nyomatékkal városban kellemesen mozog a Spring. Országúton az előzéseket már meg kellene gondolni, autópályán pedig eltart egy ideig amíg eléri a 125-ös végsebességet. Ezzel együtt egy élhető kisautó, nem csak városi használatra alkalmas, hanem az elővárosi közlekedésre is megfelelő.

Kinek lehet megfelelő a Dacia Spring?

Ha családi használatban gondolkodunk, akkor ideális második autó. Városban szaladgálni, iskolába, óvodába, edzésre hordani a gyerekeket tökéletes megoldás. Egy vállalkozásban remek szerviz- vagy futárautó lehet, de olyan szervezeteknél is megfelelő kulcsos autó lehet, ahol kis sugarú körben zajlik a tevékenység. Ha gazdaságossági szempontból nézzük, növelheti a megtakarítást, ha saját napelemmel töltjük az autót, ráadásul ez környezetbarát megoldás is. A számításoknál figyelembe kell venni a parkolási díj kedvezményeket, és az alacsonyabb szervizköltségeket is, így az összkép nagyon kedvező.

TR

 

A tesztautó adatai:

Akkumulátor kapacitása:                            27.4 kWh

Maximális teljesítmény:                              44 LE (33 kW)

Maximális nyomaték:                                   125 Nm

Csomagtér:                                                   290 l

Maximális sebesség:                                     125 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 19.1 s

Átlagfogyasztás:                                          11.8 kWh/100km

Hatótáv (WLTP):                                        230 km

Alapár (Comfort):                                        6 569 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: vezető- utasoldali, oldalsó és függönylégzsákok, vészfékező rendszer, emelkedőn elindulást segítő rendszer, fényszórók automatikus felkapcsolása, manuális klímaberendezés, sebességkorlátozó, bluetooth kihangosító, USB-csatlakozó