Budapest első hídja az A-Híd Zrt. kivitelezésében születik újjá a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházásában. A Lánchíd díszes lámpatartóinak megújulásáról a Mohácsi Vasöntödében gondoskodnak.
A kandelábereket már korábban a híd teljes lezárásakor szállították el. Mivel nem állt rendelkezésre megfelelő mennyiségű és pontosságú szakmai dokumentáció a történelmi, díszes világítóoszlopokról, a szakemberek állapotfelméréssel kezdték a munkát: archív felvételek, korabeli dokumentumok és cikkek tanulmányozása után, műemléki felügyelet mellett döntöttek a teendőkről.
A felújítás során a hídkandeláberek 1914-es megjelenéséhez nyúltak vissza, és a híd múltjához és hiteles tovább éléséhez méltó állapot kialakítását tűzték ki célul. Ezért – örökségvédelmi szakemberek bevonásával – a 32 hídkandelábert háromágú formában gondosan rekonstruálták és újra öntik, míg a 12 parti, a 8 pilon- és 4 eredeti, Széchenyi-korabeli nagy kandelábert a szakértők restaurálják.
A kutatások eredményeként aprólékos munkával tervezték meg és készítették el a fent már említett, 32 kandeláber munkáihoz szükséges öntőmintákat, amelyek felhasználásával a mohácsi öntödében gyártják a világítóoszlopok vasszerkezetét. Itt a korábban használt technológiákhoz hasonlóan, de modern eszközökkel folyik a munka.
Úgynevezett homokszekrényekben először az öntőminták segítségével a kandeláberelemek negatív formáját hozzák létre, ezt követően homokból készült magminta behelyezésével alakítják ki a belső üregeket is. Az öntvényhez szükséges alapanyagot indukciós kemencékben melegítik, 1400 fok körüli hőmérsékleten lecsapolják és üstökbe töltik az olvadékot. Innen öntik át a vasat a homokszekrényekbe, majd miután azok lehűlnek, kiveszik a kész vasöntvényeket, amelyek még egy gondos felülettisztítást követően kerülnek elszállításra az üzemből.
Forrás: magyarepitok.hu