Az ipari informatikai megoldásokkal foglalkozó Contrall Ipari Informatikai Kft. ügyvezetője a Penthe Autóház új Land Rover márkakereskedésének tesztautóját, a speciális igényekre kialakított Land Rover Defender 90-et próbálta ki.
Jól ismerem a márkát, nekem egy Land Rover Discoverym van. Nem véletlenül jutottam el a Land Roverhez, folyamatosan léptem előre a terepjárók képzeletbeli ranglistáján, és végül megtaláltam azt, ami nekem leginkább megfelel. A Defender kétségtelenül egy ikon, és nagyon örülök neki, hogy a gyár megtartotta ezt a modellt. Sikerült úgy modernizálni a Defendert, hogy közben még ma is azt sugallja, hogy bármilyen terepen képes tovább haladni.
Az ikonikus formát is sikerült átmenteni?
Egyértelműen felismerhetőek a Land Rover Defender vonalai, talán még annak is, aki nem rajong az autókért, de látott Afrikában forgatott filmet. A formatervező tökéletesen érezte a hangsúlyokat, megőrizte az arányokat, megtartotta a jellegzetes éleket a karosszérián és a kiegészítők is hajszálpontosan hozzák a stílust. Nekem nagyon tetszik a forma, a legjobban pedig az ragadott meg, hogy mennyire jól leplezi a méreteit a Defender. A német versenytársakkal ellentétben nem sugároz dölyfösséget, gőgöt vagy ellenszenvet, barátságos és szerethető tudott maradni, és ahogy láttam, a fejek is mosolyogva fordultak utána az utcán. Külön ki kell emelni a lámpákat, ezek elöl is hangulatosak, hátul viszont úgy lettek merészek, hogy közben végtelenül egyszerűek maradtak. A másik finom utalás az elődre a hátsó ülések melletti vékony kémlelőablak. A funkciója nem teljesen egyértelmű, de ha nem lenne ott, nagyon hiányozna.
A tesztautó a legrövidebb 90-es modell, ráadásul egészen puritán kivitelben, még a felnik is lemezből készültek.
Tökéletesen hozza a vadászatra vagy munkára készült Defenderek hangulatát. Ráadásul eljutottunk oda, hogy a mai utcaképben egy ilyen fehér lemezfelni kifejezetten vonzó tud lenni. A rövid, háromajtós karosszéria nekem nem felelne meg, mert mi amolyan mindenre jó megoldásként használjuk a Land Rovert. Az én autóm hétüléses, hatalmas a csomagtere így bármilyen feladatra bevethető. Ennek a karosszériának viszont tagadhatatlan előnye, hogy sokkal könnyebb vele parkolni, mert hiába magas és széles, a 4,5 méteres hosszával ma már nem számat nagynak.
Az utastérben mennyire érezhető a rövidebb karosszéria?
Ott, ahol az utasok ülnek semmilyen kompromisszumot nem kíván. Hatalmas a fej és a lábtér, egyedül a hátra jutás nehezebb a háromajtós kialakítás miatt. A szögletes karosszéria és a szinte sík oldalfalak miatt rengeteg a hely, és levegős az utastér. Persze csodák nincsenek, a csomagtartó nem igazán nagy, bár becsapós, mert a nagy külső méretek miatt kisebbnek látszik, mint a katalógusban megadott 300 literes érték.
A puritán munkaautó Land Rover Defender mára már automataváltós, kétzónás klímás, TFT műszerfalas jármű lett, asszisztensekkel felszerelve. Szükség volt a változásra?
Az extralistát és a kiviteleket nézve azért könnyen lehet a tesztautónál nagyobb, jobban felszerelt Defendert is konfigurálni. Nyilván ezeknek a modern extráknak van létjogosultsága, egy részüket a szabályozások miatt kötelező is beépíteni. Ugyanakkor a műszerfalon javarészt műanyagokat látok, a fényezett alumínium lemezek is előbukkannak néhány helyen. Nagy dolog, hogy ebbe a környezetbe tökéletesen illik a multikormány, az automataváltó, a kétzónás klíma, vagy épp a műszerfalon levő kapaszkodók közé elhelyezett központi kijelző. Fontos, hogy ezek a kapaszkodók valóban használhatók, meg lehet őket markolni, és meg is tartják az utast beszálláskor vagy éppen akkor, ha a terepen a dőlésszögek már akkorák, hogy kapaszkodni kell. A modern kiegészítők sem lógnak ki az autóból, itt is hibátlan az összkép és a hangulat. Nekem furcsa, hogy a tesztautóban még a könyöklő is hiányzott, de biztosan van olyan felhasználási terület, ahol ez fontos kritérium.
Nézzük a terepjáróképességet. Igazi Defender az új Defender?
Én régóta használok terepjárókat, van is némi tapasztalatom, de nem hiszem, hogy meg tudnám közelíteni az autó határait. Próbáltam földutakon, egy két kisebb rézsűn is, de még az üzemmódokon sem kellett állítani, normál utcai állásban is könnyedén ment végig mindenhol. A központi kijelző is mutatta, hogy a tesztautóban két differenciálzár is került a hajtásláncba, ezzel pedig valóban nincs sok akadály. Persze megfelelő gumi is kell hozzá. A rugózás is nagyon hatékony, de én a Defendert is légrugókkal rendelném, a saját autómban nagyon megszerettem. Talán a terepjárókkal kevesebb tapasztalattal rendelkezőknek is megvillant valamit az autó képességeiből, hogy a Defender érzékeli a gázlók mélységét éscentiméter mély vízen is könnyen átkel, légrugókkal pedig mélyebb víz sem akadály. Érdekes még az is, hogy a kamerarendszernek is van terep üzemmódja, amikor például a kerekek állása is figyelemmel kísérhető.
Egy jó motor is kell a magabiztos terepezéshez. A tesztautó teljesítménye elég volt?
Nagyon meglepett a motorválasztás. Egy nagyobb dízelre számítottam, és a menetteljesítmények alapján is egy nagyobb lökettérfogatú erősebb, de nagyon csendes dízelmotorra tippeltem volna. Ehhez képest a tesztautóban egy 300 lóerős négyhengeres, kétliteres motor volt a motorháztető alatt. De végül is minek nagyobb, ha ez is ilyen menetteljesítményekre képes? Azt hiszem mindent elárul az, hogy a 2.1 tonnás autót 7.1 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra. Terepen pedig ott a 400 Nm nyomaték, ami már egészen lentről jön, de az automata miatt végül is ez nem számít, csak az, hogy mindig ott a kellő teljesítmény. Egészen szürreális, hogy pillanatok alatt autópálya tempóra gyorsul a kocsi, ráadásul nem is érezni benne a sebességet, mert csendesen, minimális szélzajjal, puhán rugózva képes ezzel a tempóval haladni.
Kinek ajánlható a Land Rover Defender?
Nekem azért tetszik, mert mintha utolérte volna a korábbi Discoveryt. Kényelmes, tágas, nagyon jól néz ki, ugyanakkor verhetetlen a terepen. A megfelelő konfiguráció ebben az esetben különösen fontos, mert ahogy a tesztautón is láttuk, hogy a Defenderből kialakítható egy munka- vagy vadászautó, de összeállítható egy jól felszerelt, tágas családi vagy expedíciós jármű is. Ennek természetesen megvan az ára is, de ezt a mai autóárak fényében, és az autó tudásának tükrében kell értékelni. Láttam az árlistán, hogy létezik egy kishaszonjármű változat, a Land Rover Hard Top, ami két üléssel, és hatalmas raktérrel sok feladatra ideális választás, és az ára is kedvezőbb, mint a személyautó változatoké.
T. R.
A tesztautó adatai:
Maximális teljesítmény: 300 LE (220 kW) 5500/perc
Maximális nyomaték: 400 Nm 1500-4500/perc
Csomagtér: 297 l
Maximális sebesség: 191 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 7.1 s
Átlagfogyasztás: 9.6/100km
Alapár (90 SE): 26 276 000 Ft
Alapár (Hard Top): 18 590 000 Ft + áfa
A fontosabb alapfelszerelések (Base Standard): Összkerékhajtás, Terrain Response rendszer, nyolcfokozatú automata sebességváltó, DSC, borulásgátló, lejtmenetvezérlés, elektromos kézifék, vészfék asszisztens, automata fényszórók, esőérzékelős ablaktörlő, keréknyomás ellenőrző rendszer, kétzónás klímaberendezés, 3D kamera, tempomat, sávtartó asszisztens, utánfutó stablizáló asszisztens, nyomógombos , Soft Close csomagtérajtó, részben elektromosan állítható vezetőülés, LED lámpák
A tesztautót a Land Rover hivatalos pécsi márkakereskedése, a Penthe Autóház biztosította. (www.penthe.landrover.hu)