Az autótisztítási technológiákat forgalmazó Prosis Kft.ügyvezetője a Citroen FX Pécs legújabb modelljét, a Citroen C5X-et próbálta ki. Az ismerkedést a különleges formatervvel kezdtük.
Láttam a gyári katalógusban, hogy a legendás DS szellemiségét akarták megidézni a formatervvel is. Azt hiszem, hogy sikerült, a Citroenekre jellemző és a márkától talán el is vártható különleges formát rajzolni. A DS mellett a CX klasszikus vonalait is fel lehet fedezni benne, de az összkép mégis modern. A sziluett egyedi, széles és lapos az autó, de ahelyett hogy a földhöz lapulna, feltűnően nagy a hasmagassága. Ezzel némi SUV-ra emlékeztető karaktert sikerült a formába csempészni, talán leginkább az emelt hasmagasságú, terepjárósabb kombikhoz hasonlít. Az orrán az emblémából kiinduló vízszintes vonalak és az extrém lámpák dominálnak, az viszont csak a motorháztető kinyitásakor tűnt fel, hogy az embléma a lemezből is kiharap egy kis darabot. A hátsó részen sem fogyott el a tervezők ihlete, sőt itt alkottak igazán nagyot. A csapott hátfal, a szélesen domborodó kerékjáratok a megemelt övvonallal, az egyedi lámpatest, a kétszintes spoiler mind olyan részlet, amiből egy hétköznapi autó akár eggyel is megelégedne.
Ha szakmai szempontból vizsgáljuk, akkor ezt az összetett karosszériát tisztítani sem lehet könnyű.
Nagy kihívás, ez nem kétséges. Az első tagolt részeken nem könnyű eltávolítani a rovarokat, és hátrébb is van néhány nehezebben tisztítható rész, de mi nem szoktunk megijedni a kihívásoktól. Kicsit több odafigyeléssel a C5X-et is gyönyörűvé lehet varázsolni, és ugye a szépségért néha áldozatokat kell vállalni. Feltűnt még a különleges fényezés is, a tesztautó gyöngyházfehérje különösen napfényben nagyon mutatós.
Az utastér sem hétköznapi, a Citroen visszatalált az egyedi és komfortos megoldásokhoz.
Az első meglepetés az volt, hogy mennyire tágas az autó. Arra számítottam, hogy a belső szélesség nagy lesz, de a tekintélyes hátsó lábtér és a levegős fejtér már meglepett. A csomagtér is nagyobb, mint gondoltam, az 500 liter feletti befogadóképesség és a padló alatti rekeszek teljes értékű családi autóvá teszik a C5X-et. Utastéri pakolóhelyből is jutott bőven, nem csak elöl, hanem hátul is jut hely az apróságoknak. Nekem fontos az indukciós töltő is, valamint az, hogy a telefonomat könnyen a fedélzeti rendszerhez kapcsoljam, ez is megvan a C5x-ben. Az utastér berendezésénél is feltűnnek az egyedi megoldások. A digitális műszerfal a fektetett középső tablettel jó megoldás, és ezt a két alapelemet izgalmas és ízléses környezetbe helyezték. Finomak és változatosak az anyagok, keményebb műanyagok csak az alsó részekre kerültek. Tetszett, hogy az ajtókon a varrás a Citroen emblémát mintázza, és sok más helyen is találkoztam hasonló finom utalással.
A kezelés mennyire volt egyszerű? A szép megoldások felett érzett öröm hamar elmúlik, ha nehézkes az irányítás.
Nekem minden magától értetődő volt. A szellőzés és a sokszor használt funkciók saját gombot kaptak és ezeknek sikerült jó helyet találni, látszik, hogy sokat dolgoztak az ergonómiáért felelős részleg munkatársai is. A műszerfalat akár kicsit egyszerűnek is mondhatnánk, de ott a szélvédőre vetített kijelző, és a kettő együtt már tökéletes. Régebben volt francia autóm és nagyon szerettem, a C5X-ben pedig pontosan azokat a finomságokat találtam meg, amelyeket akkoriban megkedveltem. Különösen tetszett a tolatókamera, amely a végállásig tekert kormánynál elfordul, ezzel megkönnyíti a tolatás közbeni kanyarodást. Az is remek ötlet, hogy a központi képernyőről lehet indítani a kamera tisztítását. Mivel sokat utazom az egyik kedvenc extrám az adaptív tempomat. Kipróbálni nem tudtuk ugyan, de a katalógusban láttam, hogy meglehetősen fejlett önvezető rendszer dolgozik az autóban.
Ha Citroen akkor kényelem, a C5X-ben szériafelszerelés a hidropneumatikus futómű 21. századi értelmezése, a kombinált adaptív futómű.
Felhasználóként tudok róla nyilatkozni, és ebben a szerepben meglepően jó volt, és azt hiszem ez a legfontosabb. Normál üzemmódban valóban hatékonyan simítja az úthibákat, egy-egy csatornafedélen csak átsuhan a C5X. Családapaként ezt nagyra értékelem, mert a hátsó ülésen valóban zavartalanul pihenhetnek a gyerekek. Sport módban keményedik a rugózás, javul a stabilitás, de még ekkor sem lesz rázós a futómű.
Benzines és hibrid változatban készül a C5X, a tesztautó a 180 lóerős 1.6-os motort kapta. Mennyire volt dinamikus?
Szerintem fürge autó a C5X. Meglepően könnyű a kocsi, így ezzel a motorral bőven 10 másodpercen belül van százon és a végsebessége is tekintélyes. Ehhez képest nagyon alacsony a fogyasztása, a 6.5 literes átlaggal utazóautóként sem költséges a fenntartása. Remek az automataváltó is, észrevétlenül és gyorsan teszi a dolgát. A plug-in hibrid változat is izgalmasan hangzik, ha elővárosi ingázásra keresnék autót, biztosan figyelembe venném. A vételár is szépen skálázza a C5X kínálatot. A kisebb benzines az autó tudásához képest meglepően kedvező árú, de persze ezt már új autóárak fényében mondom. A jól felszerelt tesztautó sem túl drága és a hibridre is azt gondolom, hogy nagyon versenyképes ajánlat a piacon.
Kinek az autója a Citroen C5X?
Szerintem azoké, akik olyan autót választanak maguknak, amelyikben élvezni szeretnék az autózást. Egy jármű általában hosszú távú befektetés. Egy olyan autó, amelyiknek tetszik a külseje, kényelmes az utastere, hasznos felszereléseket tartalmaz és élmény vele az autózás, sok-sok napot és kilométert tehet kompromisszumos helyváltoztatás helyett élvezetes utazássá. A C5X szerintem ilyen autó, nem csak családi használatra, hanem utazóautónak is kiváló.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1598 cm3
Maximális teljesítmény: 181 LE 5500/min
Maximális nyomaték: 300 Nm 1900/min
Csomagtér: 545 l
Maximális sebesség: 230 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 8.8 s
Átlagfogyasztás: 6.5 l/100km
Alapár (kedvezménnyel): 14 830 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések (Shine): első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, Citroen Advanced Comfort futómű, kulcs nélküli indítás, 19” könnyűfém felni, tolatókamera, LED fényszórók, Citroen Advanced Comfort ülések, adaptív tempomat, sáblafelismerő és sebességhatárajánló rendszer, Higway Driver Assist, fűthető kormánykerék, vezeték nélküli telefontöltő