Pécs és fejlesztése

Pécs város tervezi a 2023-as és a következő éveket.

Rövid és hosszú távú programjavaslatainkat megküldtük, a kamarai bevezetés/előszó alább:

Pécs hazai és nemzetközi szinten periféria. Amennyiben a periféria nem újítja meg saját környezetét, attitűdjét és a gazdasági szereplők összefogásával nem sikerül dinamizálni a folyamatokat, úgy vesztese lesz az elkövetkező 5-10 évnek is.

Az ipar 5.0 forradalom, a digitalizáció, a smart stratégiák és a technológiai fejlődés üteme exponenciálisán gyorsul. Ezt a tempót a hazai kisvárosok és nagyvárosok egy része sem követi. A verseny ma már a perifériák között is egyre erősebb, létkérdés a centrumokhoz történő csatlakozás és térségi hatásként „mini” centrális erőterek kialakítása. Verseny zajlik a fiatalokért, a munkaerőért, a tudásbázisokért és az információs javakért is.

A három legfontosabb alaptézisünk:

Fenntarthatóság: a gazdaság és a környezet szempontjainak összehangolása. Észszerű (körkörös), a tiszta technológiákra épülő gazdasági rendszert kell alakítani, továbbfejleszteni.

Méltányosság: a gazdaság és a társadalom érdekeinek harmóniája. Nem merül ki az adófizetésben, a munkahelyteremtésben, a technológia fejlesztés presztízsében. A legfontosabb a helyben történő hasznosítás lehetőségeinek megteremtése, mert a munkahelyek akkor itt jönnek létre, nem más országokban, a működő tőke itt ruház be a projektekbe, nem másutt stb.

Élhetőség: társadalom és környezet összhangja. Ebbe van a legkevesebb beleszólása a vállalkozásoknak, pedig elég jelentős belpiaci lehetőség, mert sem a társadalom, sem a környezetvédelem nem képes gazdaságosan élhetővé tenni a Földet. Azok a termelő és szolgáltató vállalkozások, melyek ide beszállítókká tudnak válni, nagyot fejlődhetnek. Gondoljunk a hidrogén fejlesztésekre, a körkörös gazdaságra, a környezetiparra, az egészségiparra. A Baranyai Iparfejlesztési Program projektjeinek jelentős része az élhetőség mentén szerveződik!

Legfontosabb olyan fejlesztéspolitika megalkotása és menedzselése, amely: 

  • Képes a helyi adottságokra és lehetőségekre építeni, tehát részben decentralizált.
  • A zöld megoldások és a körkörös gazdaság helyi projektjeire, modelljeire fókuszál.
  • Az önkormányzati pályázati fejlesztési forrásaiban a soft elemek központi erőltetése helyett a gazdasági infrastruktúrát és a gazdaságfejlesztést állítja előtérbe.
  • A fejlesztési források és a fejlesztési célok céltelepülések közötti összehangolását is menedzseli.
  • Gyors és hatékony lehetőséget jelent a bevételt termelő, eddig is fejlesztési – és egy részben export tevékenységet is végző gépipar, elektronikaipar, egészségipar, környezetipar, kreatív ipar számára.
  • Amely összhangban van a világ globális trendjeivel és a tudásgazdaságot erősíti, innovációorientált.
  • Teret nyit a Pécsett körülvevő hátrányos térségek felzárkózása előtt.
  • Gyors tempóban megragadja az érdekcsoport KKV-k és nagyvállalatok adottságait és feszítő sebességgel támogatja az elrugaszkodást és új termékek és szolgáltatások fejlesztése révén a hazai és nemzetközi piacon történő megjelenést.
  • Épít a helyi nagyvállalati körre, amely köré szerveződhetnek a helyi KKV beszállítói kapacitások.
  • Közvetlen forrásokat, vissza-nem és visszatérítendő támogatást jelent.
  • Épít a kreativitásra, kooperációs képességre, értékláncok részben önmaga gerjesztett építésére.
  • Felelősséget jelent és eredményez minden, a fejlesztéspolitikában résztvevő szereplőnek, függetlenül attól, hogy a politika szervezője vagy a fejlesztések haszonélvezője.