A Körber Hungária Gépgyártó Kft. HR és kommunikációs vezetője az AutóCity Zrt. Audi márkakereskedésének zászlóshajóját, a megújult Audi Q8 SUV modellt próbálta ki.
Nagyon régi tapasztalatom volt csak a márkával, amikor a jogosítványomat szereztem egy barátomnak volt egy Audi 100-asa, és azt vezettem néhányszor. Akkoriban az az autó is különlegesnek számított a hazai utakon, talán ennyiben hasonlít ehhez a Q8-ashoz. A jellegük természetesen más, akkoriban ez a kategória még nem is létezett.
Az SUV kategória és a kupés formavilág mennyire egyeztethető össze?
Sokakban az él, hogy ez két külön világ, és az eddig próbálkozások ebben a méretben sokszor elég drabálisra sikerültek, de elnézve ezt az autót meg kell állapítani, hogy a szókapcsolat mindenképpen életképes. Remek munkát végeztek a formatervezők, sikerült az ötméteres autót sportossá és már-már könnyeddé varázsolni. Természetesen minden nagyon nagy, a jól eltalált arányok egyik trükkje az, hogy a 22 collos kerekek miatt a karosszéria is kisebbnek tűnik. A hátsó kerekek felett a sárvédő domborítása határozott idomokat formál, a fekete hűtőrács pedig szintén erőt sugároz. Az agresszív szót szándékosan nem használtam, mert a Q8-ról sugárzik az erő, a dinamizmus és a csúcstechnológia, mégsem kelt negatív érzéseket a külső szemlélőben. A világítótestek látványosak, egyedi, hogy elöl és hátul négyféle stílusból választhatjuk ki a nekünk tetsző mintázatot. Azt pedig a katalógusban láttam, hogy ha egy autó megközelíti a Q8-ast, akkor a hátsó lámpa mindegyik szegmense működésbe lép. A lézeres fényszórót sem tudtuk kipróbálni, itt az ígért kétszeres hatótáv magáért beszél.
Az utastérben a valós méreteknek megfelelő a helykínálat?
Pazar elől is és hátul is. Az ülések kényelmesek, az üvegtető alatt bőséges a fejtér, hátul is nagyvonalú a térkínálat és még az ülések is csúsztathatóak. Sejtettem, hogy csendes lesz az autó, ám a várakozásokat ezen a téren is meghaladta, a nagy kerekek és a keret nélküli ablakok dacára is roppant halk az utastér.
Három nagy kijelző és még néhány extra kezelőszerv, valamint a kormányon levő gombok néznek szembe a vezetővel. nem sok ez elsőre?
Szerintem nem, viszonylag hamar átláttam a rendszert. Az nagyon tetszik, hogy a központi kijelző a műszerfal síkjában maradt és nem állítottak egy nagy tabletet a pult tetejére. Talán a biztonságot is szolgálja ez a megoldás, hiszen nem takarja ki az utat. A funkciók száma természetesen szinte végtelen – elképesztő, hogy mennyire személyre szabható a Q8-, ugyanakkor a rendszer logikája könnyen átlátható, nem éreztem nyomasztónak az extrák mennyiségét. A Head-up displayt nagyon szeretem, a feleségem autójában is van, ott megkedveltük. A parkolási rendszer fejlett, én általában tükörből tolatok, és csak az akadályok közelében használom a tolatókamerát. Az Audi 360 fokos kamerarendszere nagy segítség, és szintén a prospektusban láttam, hogy akár az autón kívülről, a mobiltelefonunkról irányítva is képes önállóan leparkolni a Q8. A minőség természetesen az utastérben is kikezdhetetlen, ha szándékosan keresem, akkor sem találok gyenge pontot.
Mi a titka az Audinak és vele együtt a német technológiának? A Körber a gépgyártásban hasonló színvonalat képvisel, így ön talán tudja a választ.
A német precizitás létező dolog, és szerintem ez a prémium kategóriában érvényesül leginkább. Ott térül meg az, hogy ennyi energiát tesznek a fejlesztési és gyártási folyamatokba, ilyen szinten odafigyelnek minden egyes apró részletre. A 80-20-as szabály – hogy húsz százalék befektetéssel eléred az eredmény nyolcvan százalékát-, itt nem elég. Szükség van arra az utolsó apró részletre is. A német mentalitás nem sajnálja a maradék húsz százalék eredmény eléréséhez megtenni azt az arányaiban sokkal nagyobb befektetést, azért, hogy elérje a tökéletességet. Ez a Körbernél is igaz az általunk gyártott egyedi gépekre, és igaz az Audira is. Az pedig külön büszkeség, hogy a konszern Győrben is ennyire komoly gyártó és fejlesztőkapacitással van jelen.
A másik kérdés, ami az Audi Q8 kapcsán különösen aktuális, hogy vajon hogyan képesek a fejlesztési folyamat elején megjósolni azt, hogy a modell piacra kerülésekor mi jelenti majd a kor csúcstechnikáját. Tehát valahol jövőkutatónak is kell lenniük a fejlesztőknek.
Tökéletesen ismerni kell a célcsoportot. A mi esetünkben nagy multinacionális cégek jelentik a célcsoportot, akik követik a piacot és megmondják, hogy milyen termékeket kell gyártani. Azt gondolom, hogy az Audinál is rendkívül alaposan ismerik a célcsoportjukat, mélyreható és átfogó kutatásokkal ismerik meg a gondolkodásukat, a technológiához viszonyulásukat, a tradiciókhoz való ragaszkodást. Ezek alapján fejlesztik az új modelleket, és mint az új Q8 példája is mutatja, ezt a munkát is jól végzik, hiszen rendszeresen élenjáró technológiával jelennek meg az autóiparban.
Térjünk vissza a tesztautóhoz, a csomagtartó talán az a terület, ahol a legnehezebb újat mutatni. Ezen a téren, hogy szerepelt a Q8?
A csomagtér jóval nagyobb annál, mint amire számítottam. A sínekben mozgatható rendszerezőkkel jól kihasználható. Különleges a ledes csíkokkal megoldott világítás és az elektromos roló. A légrugóknak köszönhetően lesüllyeszthető a karosszéria a könnyebb rakodás érdekében, ez a funkció talán inkább látványos, mint valóban hasznos, de kétségtelenül jól mutatja a technológiai fölényt.
A hajtáslánc terén mintha semmi sem változott volna, a tesztautóban papíron a jól bevált 3 literes TDI és quattro hajtás dolgozott, elég ez egy több mint 2 tonnás sportos autóba?
A választ talán a 6.1 másodperces gyorsulási adat rögtön megadja. Nagyon erős és harmonikus ez a hajtáslánc. A quattro erényeit a tesztúton nem éreztem, de utólag belegondolva talán éppen abban rejlik a tudása, hogy eseménytelenül jött fel az autó a Mánfa-Pécs közötti szerpentinen az esőtől nedves aszfalton is. Ugyanígy a háttérben bújik meg a mild-hibrid rendszer is, ennek sem lehet érezni a működését, az autó sem tájékoztat róla, talán csak a teljesítményhez és a méretekhez képest igencsak visszafogott fogyasztás árulkodik arról, hogy a valóban komoly történelemmel rendelkező motort is folyamatosan fejleszti a gyár. Az összkerékhajtásról csak az utas előtti felirat árulkodik, erre viszont jó ránézni, éppen azt a tradíciót jeleníti meg, amire büszke lehet az Audi. A Q8-ast a méretéhez képest meglepően könnyű vezetni, a pécsi belvárosban sem okozott gondot a szűk utcákban manőverezni vele. Talán csak a váltó árnyalatnyi késlekedését kellett megszokni, de? sport módba kapcsolva sokkal határozottabban indul meg az autó. A fedélzeti rendszeren láttam egy nagyon összetett menüpontot, ami a dőlésszögekről, kormányállásról és egyéb terepen nagyon hasznos információkról tájékoztat. A légrugókkal a hasmagasság is állítható, így nincs kétségem afelől, hogy ez az autó terepen is remek, más kérdés, hogy kinek van szíve olyan vidékre merészkedi vele, ahol megcsillogtathatná ezt a fajta tudását.
Kinek az autója az Audi Q8? A vételár nyilván behatárolja a célcsoportot.
Azt gondolom, hogy a célcsoport a sikeres, hivatásának, illetve karrierjének csúcsán levő vállalkozó, üzletember, vagy felsővezető, aki sok időt tölt autópályákon, de igénye van arra, hogy ez az idő a lehető legrövidebb legyen, tehát gyakran utazik magasabb sebesség tartományokban is. Ugyanakkor igénye van egy természeti környezetben, akár síterepek közelében is magabiztosan manőverező járműre, melyet alkalomadtán komolyabb vontatási feladatoktól sem kell félteni. Az is biztos, hogy az Audi Q8 tapasztalt, magabiztos sofőrt kíván, aki ezt az autót és teljesítményt biztonsággal uralni tudja.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 2967 ccm
Maximális teljesítmény: 286 LE (210kW) 3500 – 4000
Maximális nyomaték: 600 Nm 1750 – 3250
Csomagtér: 605 l
Maximális sebesség: 241 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6.1 s
Átlagfogyasztás: 8.0 l/100km
Alapár: 31 282 440
A fontosabb alapfelszerelések: Audi Matrix LED-fényszórók, elektromechanikus parkolófékrendszer, Audi drive select, elektromos csomagtérfedél, quattro hajtás, önzáró középső differenciál, sávtartó-asszisztens, Audi pre sense basic, közlekedési tábla felismerő rendszer, Mild-Hybrid, Audi virtuális cockpit, Audi connect.