Hogyan élik meg a vállalkozások a generációváltást az online marketing területén? Mit lát a marketing ügynökség ebből és hogyan tudja támogatni a helyzetet? Ezt az aktuális és olykor kényes témát boncolgatjuk az RG-STÚDIÓ tapasztalt szakértőivel!
Minden cég életében elérkezik a generációváltás, amikor az üzlet vezetését az alapítók vagy jelenlegi vezetők átadják az új menedzsmentnek. Ez a váltás kulcsfontosságú a vállalat hosszú távú fennmaradása és növekedése szempontjából és a sikere sokban múlik azon, hogy ne csak a pozíciók legyenek átadva, hanem a cég értékrendje, stratégiája és tudása is. De mi a helyzet akkor, ha új lendülettel, szemléletmóddal érkezik az új vezetés?
Amikor egy új szemléletet visz be a következő generáció, aminek alapvető eleme a marketing, az sokszor a 20-30 évvel ezelőtti szokásokkal ütközik. A szájról-szájra terjedő reklám elég, minden más marketing felesleges. Azt fájdalmas kiadásként éli még sokszor az előző generáció. Mi az oka ennek?
Egyrészt ők szemtanúi voltak az iparág felnövekedésének, minden gyerekbetegségével együtt. Az iparági szereplők rajtuk tanulták meg – az ő pénzükön – hogyan kell hirdetni, kommunikálni, mérni. De az is előfordulhat, hogy egyszerűen bizalmatlanok voltak az új marketing lehetőségekkel szemben. Tartottak az ismeretlentől és meggyőződésükké vált, hogy a régi jól bevált eszközök még ma is működnek. Ez sok esetben persze igaz is, viszont megint csak számos esetben rengeteg lehetőségtől fosztják meg a vállalkozásukat emiatt.
Nem véletlenül vált népszerűvé az utóbbi években az agilis vezetői stílus, hiszen az online marketing egy gyorsan reagáló, reszponzív vezetést, működést igényel, ami hatékonyan tud válaszolni a piaci átrendeződésekre és a marketing trendekre.
Tipikus félelem pontok
Az RG-STÚDIÓ szakértői számos generációváltásban lévő céggel dolgoztak már együtt, így bőven van tapasztalatuk arról, hogy mivel jár egy ilyen átrendeződés a marketing területre vetítve.
Sokszor látták, hogy egy-egy jól működő üzletág esetében félt a merészebb döntésektől a partner, még akkor is, ha ez jól prognosztizálható eredményekkel is kecsegtetett. Pedig marketing nézőpontból, ha valami jól működik ott nem érdemes megállni! Ilyenkor általában a hirdetési keretemelésektől tartanak a partnerek, vagy attól félnek, hogy több feladatuk lesz ezzel, de ez az az eset, ahol nem a kiadást, hanem a megtérülést kell nézni, és így hozni egy megalapozott üzleti döntést. Ráadásul egy nagy tapasztalattal rendelkező online marketing ügynökség abban is tud segíteni, hogy sok extra feladat ne merüljön fel a megbízó számára.
Sokszor az is nagyon izgalmas kérdés, hogy mennyire fiatal az új menedzsment, hiszen ez óriási ráhatással van a lendületre, nyitottságra, amit magukkal hoznak. A megfáradt, lendületet vesztett hozzáállás a régi generációban gyakran jelen tud lenni. Ezzel szemben, ha egy fiatalos lendületű, új vezetés lép a színre, nagyobb kockázatvállalási hajlandóságot is hoz magával, ami a marketing folyamatoknak és az ezekből kiaknázható potenciáloknak is kedvez. Kutatások szerint egy generáció váltás ideális esetben 5-7 évig is eltarthat, s ez idő alatt komoly kérdés, hogy mekkora döntési autonómiát kap az átvevő menedzsment.
A fogékonyság, érdeklődés az új technológiák, marketing platformok iránt szintén fontos tényező egy generációváltás során. Sokan úgy élik ezt meg, hogy nincs se idejük se erejük ezekkel is foglalkozni, elmélyedni bennük. Ez természetesen rendben van, amennyiben egy nyitott hozzáállással párosul. Vagyis a régi vezetés kvázi esélyt ad az online marketingnek, és engedi, hogy az új generáció rávilágíthasson a területben rejlő potenciálokra, vagy akár döntéseket hozhasson.
Itt egy pillanatra álljunk meg és gondoljuk végig mi magunk a cégünk helyzetét és hogy mi az a terület, amivel eddig nem vagy nem elég mélyen foglalkoztunk. Az online marketing tipikusan egy ilyen terület. De a jó hír, hogy ezt nem kell egyedül végig csinálni a generációváltás vagy szemléletváltás során!
Mi a megoldás?
Az új és régi generáció szemlélet beli szakadéka nehezen áthidalható. Itt az előző generáció azzal tud segíteni a fiataloknak, ha nyitott lesz és teret ad, meghallgatja a fiatalokat. Az RG-STÚDIÓ szakértői azt is kiemelték, hogy ne költség elvűen, hanem megtérülés elvűen gondolkozzon. A marketing ugyanis egy beruházás, melynek a jövőbeni megtérülését kell a döntések fókuszába helyeznie. Sőt, szellemi termékként az online marketing a cégértéket is növeli, ami, ha forrásra van szüksége egy vállalkozásnak nem mindegy!
Másrészről, az új generáció azzal tud segíteni a helyzeten, ha igénybe vesz olyan segítséget, ami tehermentesíti, és segíti a döntéshozatalt legalább az online marketingben, vagyis olyanokkal működik együtt, akik olyan – a marketingen már túlmutató – stratégiai támogatást is nyújtanak, mint mondjuk az RG-STÚDIÓ.