Kintlévőség behajtásában segített az EEN

Eddig az Enterprise Europe Network nemzetközi hálózat üzleti partnerek megtalálásában, a kapcsolatok építésében játszott szerepéről írtunk ebben a rovatban, most azonban egy új oldaláról mutatkozott be a rendszer: egy pécsi vállalkozásnak a rendszer segítségével sikerült az évek óta fennálló kintlévőségét behajtania.

– Egy osztrák üzletfelünkkel 15 éve állunk kapcsolatban, kölcsönösen kereskedünk egymással. Az elmúlt 2-3 évben ez a vállalkozás mindig fizetési késésben volt, és akármilyen felszólítással próbálkoztunk, nem teljesített, mindenféle indokkal kibújt a fizetés alól. Ekkor a kamarához fordultam segítségért – kezdi a történetet Kamu János, a pécsi Blázek & Anni Kft. ügyvezetője. – Beszéltem az Enterprise Europe Network pécsi munkatársaival, ők javasolták, hogy jelezzük az osztrák kamara felé az esetet, és mutattak egy metódust, hogy miként járjunk el. A kamara munkatársai segítségével megszerkesztett levelet továbbítottam az osztrák partner felé, aminek hatására elkezdett fizetni.

– Mitől változott meg a partner hozzáállása?

– Valószínűleg az osztrák kamarának olyan jelentősége van a partnerünk számára, hogy nem mindegy, milyen hírét kelti a szervezet. A mi vállalkozásunk a pécsi kamara önkéntes tagja, mint ahogy nekünk, úgy nekik sem mindegy, hogy a helyi kamaránál hogyan vélekednek róluk. A megkeresés hatására az üzletfelünk kifizette a tartozás nagyobb részét, és megállapodtunk a visszamaradt összeg rendezésében is.

– Hogyan jutott eszébe, hogy a kamarához forduljon segítségért?

– Nagyon jó a kapcsolatunk a kamarával. Először ügyvédeket, nemzetközi jogban jártas szakembert, behajtó cégeket kerestem, de bonyolult lett volna és rengeteg pénzbe került volna az eljárás, ráadásul az ügy kimenetele is kétséges volt számomra. Ekkor hívtam fel a kamarában Schmidt Enikőt, ill. a kolléganőjét, és tőlük megkaptam a gyors, szakszerű segítséget. A kamara önkéntes tagjaként többször fordultam hozzájuk a problémámmal, és mindig használható megoldási javaslatot kaptam.

– Korábban is ismerte az EEN működését?

– Igen, többé-kevésbé ismerem, de nem használjuk napi szinten. Alkalmanként partnerkeresésre, információszerzésre vesszük igénybe a szolgáltatást. Azt azért tudni kell, hogy a használatához szükség van angoltudásra, ám a profilok feltöltése, a rendszer használata egyszerű. Már partnert is találtunk így. Feltöltöttük a profilunkat, amelyben megadtuk a társaság tevékenységét, a cég múltjáról szóló információkat, a referenciákat, így azok a potenciális partnerek, akik a rendszerben keresnek, ránk találnak. Majd felveszik velünk a kapcsolatot.

– Mire figyelnek fel egy ilyen profilban?

– Ahhoz, hogy hatékony legyen a bemutatkozásunk, szintén sokat segített a kamara. Maga a cég meghatározása, a profil meghatározása, hogy milyen típusú partnert keresünk, milyen referenciáink vannak – ezek a legfontosabb paraméterek, amelyek a többi cégtől megkülönböztethetnek bennünket.

– Milyen gyorsan zajlott a tartozással kapcsolatos ügylet?

– Ahogy én kiküldtem az információkat Ausztriába, gyakorlatilag egy héten belül kifizették az első részletet, és hamarosan jött az ajánlat, hogy mikor tudják rendezni a maradékot. Néhány héten belül megoldódott az, ami több év alatt nem. Ausztriában nem szeretik a vállalkozók, ha a városukban, a megyéjükben vagy a tartományukban híre megy annak, hogy fizetési nehézségeik vannak. Valószínűleg Kínában nem működött volna ilyen hatékonyan a módszer.

– Az ügymenettel kapcsolatban milyen tapasztalata volt?

– Nagyon egyszerű volt, a kamara munkatársai szinte mindent megfogalmaztak, elintéztek. Elküldték a linkeket, amelyekből láttam, hogy mi a folyamat menete, ezt csak bemásoltam, továbbítottam az osztrák partnernek, nagyon kevés munkám volt vele.