Urbán István – ISTF Kft.

Speciális árucikk: mobiltelefonos audio guide

Nagy sikere van a majdnem egy éve bevezetett, QR-kód felhasználásával működő tárlatvezetésnek a pécsi Zsolnay Negyedben, a Zsolnay Mauzóleumban, illetve a Cella Septichorában. A saját mobileszközünkön használható Visitor Guide alkalmazással csak be kell olvasni az ott található QR-kódot, letölteni egy applikációt a telefonra, és ennek segítségével a kiállítási térben elhelyezett kódok segítségével rengeteg új szöveges, képi információhoz, valamint rövid, 1-2 perces hanganyagokhoz is juthatunk, de akár animációt is megnézhetünk. Mindezt több idegen nyelven. Az applikáció android és IOS készülékekre is használható. Az alkalmazást a pécsi ISTF Kft. és partnercége fejlesztette, Urbán István társtulajdonost az eddigi tapasztalatokról, illetve e speciális áru értékesíthetőségéről kérdeztük.
– Az eddigi visszajelzések rendkívül pozitívak, sokan használják és tetszik a felhasználóknak az alkalmazás – mondja Urbán István. – Általa lehetőség van arra, hogy a tárlatvezetésnél plusz információkkal lássuk el a látogatókat. Az alapötlet onnan indult, hogy rengeteg általános iskolás korú vendége van akár a Zsolnay Negyednek, akár a múzeumoknak. Ezek a gyerekek még a múzeumi séta közben is használják a mobiltelefonjukat, így arra gondoltunk, hogy miért ne lehetne ezen az eszközön keresztül plusz tudásanyagot, érdekességet eljuttatni a számukra arról, amit éppen látnak is.
– A Zsolnay Negyed mellett még hol lehet használni ezt az alkalmazást?
– Bárhol, ahol információt szeretnénk valakivel közölni humán erőforrás biztosítása nélkül. Akár az idegenforgalom területén vagy az egészségügyi intézményekben tájékoztatásra is el tudjuk képzelni.
– El is indultak már valamerre az értékesítéssel?
– Tartottunk már több bemutatót, és úgy tűnik, jelentős érdeklődés mutatkozik erre az applikációra. Tudjuk jól, hogy a kulturális intézmények, így a múzeumok is általában anyagi gondokkal küszködnek. Viszont elvárják tőlük, hogy valami új szolgáltatást nyújtsanak, hogy minél szélesebb kört, illetve mind több fiatalt tudjanak bevonzani a kiállításokra. Mivel kevés a pénzük, nehezen tudnak fejleszteni. Mi azt a konstrukciót találtuk ki, hogy magáért a szoftverért, illetve a plusz internet lefedettségért nem kérünk pénzt, hanem az intézmények belépőjegyár-emeléséből részesedünk. A múzeumok számára kedvező ez a rendszer, mivel nem kell egyszerre egy nagyobb összeget kiadniuk a szolgáltatás kiépítésére, üzemeltetésére, mégis újdonságot nyújthatnak a látogatóknak. Természetesen az applikáción futó szakmai anyagokat a múzeumok szakemberei készítik.
– És az önök számára gazdasági szempontból miért kedvező ez a verzió?
– A rendszert működtetni, üzemeltetni kell, ami szintén pénzbe kerül. Ezen kívül mindig van olyan kérés, hogy ha új tárgy kerül be a kiállítótérbe, azokra generáljunk QR-kódot, tehát a kapcsolat folyamatos az intézménnyel. Ha bővül a kiállítótér, újabb területeket kell bevonni a hálózatba, hiszen az applikáció stabil működése érdekében megfelelő wifihálózatra is szükség van a helyszíneken, ennek a lefedését cégünk vállalja. Állandó szolgáltatást biztosítunk, így mindenki számára kedvező ez a konstrukció.
Nekünk is ki kellett számolnunk, hogy a szolgáltatásba invesztált pénz mikor térül meg, hogyan tudjuk rentábilisan működtetni hosszú éveken keresztül ezt az alkalmazást úgy, hogy mindenkinek jó legyen. Ekkor alakítottuk ki ezt a konstrukciót, és úgy néz ki, hogy jól gondolkodtunk.
(megjelent a kamarai Dél-Dunántúli Gazdaság júniusi számában) #ajelenajövőd